De VOORZITTER: Ik denk dat de standpunten op zich op dit moment voldoende uitgewisseld zijn, dat er wellicht herhaling zou komen. Bovendien hebben wij de tweede termijn ook al achter de rug. Ik neem aan dat ik kan constateren met u dat het voorstel zoals het door het college gehandhaafd is en aan u voorgelegd wordt aangenomen zal zijn onder de aantekening dat de aanwezige leden van de fractie van ONS en van de WD geacht worden te hebben tegen gestemd. Is mijn constatering juist? Dan is conform besloten en het voorstel wat hierop gaat volgen, de verkoop van de grond, zullen wij een aantal elementen die nu niet hier besproken konden en mochten worden omdat ze niet aan de orde waren dan alsnog meenemen zonder dat er een herhaling van de discussie van dit moment zal plaatsvinden. Zonder hoofdelijke stemmen wordt conform het voorstel besloten met de aantekening dat de leden van de fracties van WD en ONS tegen zijn. 20. Voorstel inzake het vaststellen van de nota "Gemeentelijke Herindeling". De VOORZITTER: Dit is zonder een commissie-vergadering gebeurd. Er is een besloten bijeen komst van de raad geweest om daar eens heel vrij over te kunnen spreken met u. Op grond daarvan heeft het college dit voorstel nu gemaakt en dat zal dienen als onderbouwing van het open overleg wat op 11 juni zal plaatsvinden met het college van GS althans een delegatie daarvan en ons college uit Oudenbosch. De heer VAN HOEK: Ja, voorzitter, wij hebben ten aanzien van de gemeentelijke herindeling de plannen van de commissie Schampers begin maart mogen ontvangen. De uitspraak van deze gemeente was dat wij willen naar een opschaling van 18.000 inwoners. U heeft nu aangegeven waarom wij vinden dat deze opschaling zou moeten gebeuren naar 24.000 inwoners. De argu menten om daar naar toe te gaan werken staan in de notitie. Er wordt genoemd om evenwicht in de regio te krijgen is het nodig dat de gemeenten ontstaan, dus van alle gemeenten, van minimaal 24.000 inwoners. Voldoende tegenwicht kunnen bieden aan de grotere gemeenten in deze regio zodat de overige gemeenten als gelijkwaardige partners met elkaar kunnen gaan samenwerken, dat wij dan de mogelijkheid hebben dat deze gemeente bestuurd gaat worden door full-time bestuur ders en dat dat ook de mogelijkheid is om te beschikken over een adequaat ambtelijke organisatie met de nodige deskundigheid in huis en die ook veel minder kwetsbaar is. Ook niet onaanzienlijk en dat heeft in de eerste notitie gestaan vorig jaar en nu ook weer dat het draagvlak van de voorzie ningen aanzienlijk wordt verbeterd. Dan zegt u, voorzitter, op de laatste pagina; het een en ander betekent dat de kern Oudenbosch haar zelfstandigheid verliest en opgaat in een grotere gemeente. Dat klinkt sympathiek naar de buurgemeenten. Op zichzelf is die constatering juist, voorzitter, omdat de huidige gemeentegrenzen vervallen en er een nieuwe gemeente gaat ontstaan en omdat daar uit blijkt dat wij bereid zijn om met andere kernen samen te gaan werken. Wat echter ons is opgevallen bij die constatering en dat willen wij toch wel benadrukken dat de functie van de kern Oudenbosch eigenlijk te weinig benadrukt wordt. De kern Oudenbosch die heeft toch een bepaalde centrum-functie. Wij denken dan aan de taken die onze gemeente heeft en ook naar de geografi sche ligging. Wij liggen vrij centraal, wij liggen aan spoor- en waterwegen en ook onze voorzienin gen die mogen wat dat betreft genoemd worden. Wij vinden eigenlijk dat in dat open overleg deze punten eigenlijk meer benadrukt zouden moeten worden en dat missen wij eigenlijk in dit stuk. Wij zouden dus eigenlijk de nota op dat punt wat willen verduidelijken, dat de centrum-functie van Oudenbosch wat meer benadrukt wordt en ook in dat open overleg dat wij ons zelf niet helemaal moeten wegcijferen maar dat dat best benadrukt mag worden. De heer VAN OOSTERHOUT: Dank u wel, voorzitter. Voorzitter, op de allereerste plaats wil ik namens mijn fractie de waardering uitspreken voor de nota zoals die hier voor ons ligt en de wijze waarop de nota heel constructief voort bouwt op datgene wat wij in eerste instantie in deze raad zelf hebben vastgesteld. Dat is denk ik heel belangrijk om dat niet te vergeten en vervolgens dat die nota ook heel constructief en ook op bepaalde punten wat kritisch inderdaad op de rapportage zoals die door de commissie Schampers is gedaan aan GS. Voor de wijze waarop dat is gebeurd onze waardering. Ik heb met betrekking tot de inhoud van de nota nog een enkele opmerking. Er is 25

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1993 | | pagina 98