04. Voorstel tot het beschikbaar stellen van een werkkrediet voor de aanschaf van meubilair. De heer VAN HOEK: Ja, voorzitter, u zegt het zelf aanschaffen meubilair. Als CDA-fractie hebben wij nog even stil gestaan - misschien moet ik zeggen stilgezeten - bij dit onderwerp. Dat ging met name over ik begrijp eruit het is een werkkrediet. De vraag is van gelet op het feit dat hier een aantal zaken aangekocht worden en dat door middel van een proefopstelling van bureausets een en ander uitgeprobeerd wordt wat het beste is in het kader van de invulling straks van de meubilering voor St. Anna. De vraag of daar niet grotere kortingen te bedingen zijn in een dergelijke situatie. De vraag die bij ons ook nog opkwam was, u hebt in de commissie ABZ gezegd dat al het oude meubilair wat nog deugdelijk was dat zou meegenomen worden. Hierin het voorstel staat dat er in St. Anna allemaal nieuw meubilair aangeschaft gaat worden. Is het nu toch zo dat het oude meubilair wat hier staat en wat nog bruikbaar is dat dat toch meegaat? Ik neem aan dat dat toch wel de bedoeling is. Dat waren de opmerkingen. De heer HERMES: Dank u wel, voorzitter. Ik had ook nog een opmerking. Met het voorstel zoals dat nu aan ons voorligt kan de fractie van de Partij van de Arbeid niet akkoord gaan. Er wordt namelijk krediet gevraagd voor 13.000,voor de aanschaf van kantoormeubilair waar inbegre pen is de aankoop van een bureau, een stoel en een kast voor een nog te benoemen medewerker op de afdeling welzijn. Gezien het feit dat het uiterst twijfelachtig is dat die benoeming binnen een afzienbare periode gestalte gaat krijgen, is het volgens mijn fractie zinloos reeds nu bedoelde zaken aan te schaffen. Pas wanneer er absolute duidelijkheid is over het al dan niet invullen van bedoelde functie is het onzinnig en niet nodig dat bedoeld meubilair aangeschaft wordt. Dan is pas het moment daar om daarvoor geld vrij te maken. Dat is op dit moment nog niet aan de orde en daarom trekt mijn fractie de kosten die daarvoor gemaakt zouden moeten worden van het gevraagde bedrag af en dan komen wij afgerond aan het benodigde bedrag van 9.000,Wij stellen dan ook aan de raad voor het gevraagde werkkrediet te beperken tot dat bedrag. Dank u wel. De VOORZITTER: Dank u. Mijnheer van Hoek, natuurlijk is in de discussie met de potentieel leveranciers straks voor het nieuwe meubilair - ik kom daar straks nog even op terug - uitvoering bespreking gaande over wel of niet de laagste prijs. Die onderhandeling die worden gevoerd en die hebben natuurlijk ook te maken met de mogelijke aanschaf van deze tijdelijke aanvulling, deze korte termijn aanvulling. De exacte uitkomst daarvan kan ik u op dit moment nog niet geven maar u kunt er natuurlijk wel van uit gaan dat als je praat over een forse aanschaf op termijn dat wij het uiterste uit de kan zullen halen. Dat staat buiten kijf. Uw tweede opmerking. Misschien dat ik iets te algemeen heb gesproken toen ik zei van dat het huidig meubilair zo dat bruikbaar is mee gaat, mede wat meer accent zal moeten gelegd hebben op dat laatste zo dat bruikbaar is. Een afweging zou gemaakt moeten worden wat het opknappen ervan en de bruikbaarheid ervan met zich meebrengt ten opzichte van de aanschaf van nieuwe. Dat hele pakket wat daar nog allemaal moet gaan gebeuren, daar zijn op dit moment nog niet de laatste bijzonderheden van bekend. Daar is ook een werkgroepje die zich daar mee bezig gaat houden, zover zijn wij in dit stadium nog niet dus ik kan er eigenlijk ook nog niet verdere mededelingen over doen. Mijnheer Hermes, het karakter van het werkkrediet is om te vragen - maar het woord zegt het al - om een bepaald vrij te zetten zodat als het aan de orde is en er bepaalde kleinere aanschaffingen gedaan moeten worden, dat niet voor elke aanschaf daarvoor terug hoeft gekomen te worden naar de raad. Dat is het karakter van het werkkrediet. 13.000,is gebaseerd op een aantal aannames en wij hebben ook in de commissie ABZ nadrukkelijk gezegd dat wij pas uiteraard tot aanschaffing over zullen gaag als de noodzaak er zich daartoe manifest aandient. Wij zullen wel gek zijn om meubels te gaan kopen voor plekken die niet bezet worden of meubels te kopen waar niemand wat aan heeft. Ik denk dat u dat vertrouwen aan ons kunt schenken en wij zullen u dan - als u daarmee akkoord gaat - dit bedrag dan zo laten staan maar u informeren op het moment dat de aanschaf uit gedaan gaat worden. Neemt u van ons aan dat wij niet onnodige spullen zullen kopen. Ik wou eigenlijk dus aan u voorstellen om het bedrag zoals het hier genormeerd staat te handhaven. De tweede termijn. 4

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1993 | | pagina 77