financiën. Ik zou zeggen van laten wij dat eerst even in ABZ bespreken hoe wij daar mee omgaan
en dan wil ik ook de mening op dat moment even van de andere leden horen. Wij komen daar nog
op terug. Het moet praktisch werkbaar blijven. Dat is voor mij het uitgangspunt en dan komen wij er
wel uit hoe die kredietbewaking zorgvuldig ingevoerd kan blijven worden.
De heer DEN BRABER: Nog maar een paar vragen, voorzitter, resteren er. De heer Van Ooster
hout gaat nog eens een keer in op de maximale zeggenschap die de raad zou moeten hebben op
de nieuwe beheersvorm. Als college ondersteunen wij dat van harte. Ik denk dat het verstandig is
om die discussie te starten met als het ware een soort check-list af te werken in de commissie ABZ
waarbij wij aangeven van wat willen wij nu precies, hoe willen wij dat allemaal vorm geven en dat
dan de uitkomst van die discussie ons juridisch-fiscaal adviseur de oprichtingsakte en de statuten
en dergelijke van de instelling gestalte gaat geven waarna uw raad daar goedkeuring aan verleent.
Ja, voorzitter, er is een wereld van verschil denk ik toch tussen de aanpak die wij vanavond hier
voorstaan en de heer Van Oosterhout noemt dat terecht in de tweede termijn een wervend centrum
creëren of de keuzes van de WD om het aanbieden van afval om daar subsidie op te verlenen. Ik
denk dat dat laatste toch wel slecht past bij dit tijdsdeel
De heer HUIJPEN: Sorry, dat heb ik niet gezegd.
De heer DEN BRABER: U wilt de subsidie op de afvalbakken, de duobakken enzo.
De heer HUIJPEN: Nee, nee, als wij dus de investering dus de middelen gebruikt hadden, dus een
aantal middelen gebruikt hadden om die investering te plegen dan had dat tot lastenvermindering
van de burgers geleid.
De heer DEN BRABER: Ja, als wij als gemeente zelf de duobakken aangeschaft hadden?
De heer HUIJPEN: Juist ja en dat wordt niet direct omgeslagen naar de burgers toe. Die betalen
dus het prijskaartje.
De heer DEN BRABER: Ja, omdat wij
De heer HUIJPEN: Dat is een voorbeeld.
De heer DEN BRABER: Omdat wij, de coalitie-partijen en de grootst mogelijk meerderheid in deze
raad met uitzondering van uw fractie dus, van mening zijn dat voor het aanbieden van afval dat
daar de burger een kostendekkende bijdrage voor moet leveren. Verder, voorzitter, is de wereld van
verschil tussen de partijen toch weer niet zo groot want ik moet van harte ondersteunen de
opmerking van de WD dat ook het economisch centrum van Oudenbosch een facelift moet
ondergaan. Ik denk dat het ene iets onder het andere kan. Ik geloof dat de heer Hermes in eerste
termijn het al aangeroerd heeft, wij zijn met het creëren van dit dienstencentrum rondom die
triomfale Basiliek in z'n midden zijn wij nog niet klaar. In het verlengde daarvan zullen wij de
komende jaren ook nadrukkelijk moeten kijken naar het economisch centrum want dan hebben wij
Oudenbosch denk ik gereed gemaakt voor na de herindeling en klaargestoomd voor de volgende
eeuw. Ja, voorzitter, de kredietbewaking daarvan heeft u gezegd dat u daar een discussie over gaat
voeren in ABZ hoe dat gestalte gaat krijgen. Ik heb al in eerste termijn gereageerd dat wij de
inspanningsverplichting om van Markt 47 een zinvol hergebruik te vinden dat wij die graag op ons
nemen. Ik wil daarbij nog nadrukkelijk de inmiddels bekende randvoorwaarde vermelden die met
name vanuit de provincie gesteld wordt dat die zondermeer kan. Als wij dit gebouw waarin wij nu
vergaderen in stand willen houden zullen wij aan de vormgeving daarvan zeer nadrukkelijk wat
moeten doen om het beter te laten passen in z'n omgeving om de provinciale subsidie voor een
deel niet mis te lopen. Ik denk, voorzitter, dat wij met z'n allen dat probleem wel aankunnen en dat
wij daar heel goed uit zullen komen. Ik blij voorzitter, dat de raad in toch zo'n grote getale zich kan
vinden in het voorstel dat vanavond voorligt. Ik verwacht dat het er toe zal leiden dat wij op 1 juni
zullen kunnen beginnen met de werkzaamheden en dat pakweg 11/2 jaar later, in het najaar van
1994, de resultaten daarvan voor ieder in volle omvang zichtbaar zal zijn.
24