De heer JONGENELEN. Spreekt u dan over de benutte ruimte waar ambtelijk in gewerkt kan
worden?
De heer DEN BRABER: Ja, inclusief vergaderruimte.
De heer JONGENELEN: U rekent ook de meters in van de raadzaal?
De heer DEN BRABER: Ja.
De heer JONGENELEN: En die is dan ook aanzienlijk meer meters?
De heer DEN BRABER: Ja maar wij praten dus over een verdubbeling van de capaciteit van het
gemeentehuis ten opzichte van de huidige situatie. Meer dan een verdubbeling. Daarbij krijgen wij
dan nog, maar dat is geen gemeentehuis, een bibliotheek van 560 m2 en een muziekschool van
ruim 500 m2 netto werkruimte. Klachten over dat de werkplekken kleiner zouden worden, die zijn
ons niet bekend. Wij hebben in het ruimteboek dat door de architect opgesteld is ter voorbereiding
van het bestek, hebben wij laten rouleren bij alle medewerkers. De opmerking die daarop los
gekomen zijn zijn weer verwerkt en ons zijn in die zin vanuit het personeel geen klachten of
opmerkingen meer bekend. Brandveiligheid is getoetst door de Regionale Brandweer en die heeft
daar een bevestigende verklaring over afgegeven. Dat geldt ook voor de nooduitgang van de
bibliotheek, die is conform de voorschriften en er is noodverlichting aanwezig. Dan het kleuren
schema en het sleutelplan, voorzitter. Zaken die door een speciale werkgroep die zich gaat
bezighouden met nieuw meubilair enzovoorts allemaal nog op de rol gezet moeten worden. De
architect zal daarbij ook nog een aardige inbreng moeten hebben. Als die zaak allemaal in de
grondverf staat en als ook het personeel gesproken heeft dan kom ik graag met die eindconclusies
weer naar de commissie toe. In het bestek voor het St. Annacomplex is geluidwerende voorziening
aan de Markt opgenomen, op advies van een geluidsadviseur die daarbij de architect van dienst is
geweest. Het permanent bemannen van de VW-post ook als het gemeentehuis gesloten is, dat
zou een hele kostbare zaak zijn want dan moet je dus ook buiten kantooruren personeel voor
beschikbaar hebben. Het is wel zo dat door nieuwe situering van de VW-post in een soort
ingangssluis waarvan de binnendeur na de middag volgens huidige voorstellen normaal op slot kan
maar de buitendeur open is. Die balie die zit in die tochtsluis dus ook 's-middags zal die VW-post
tijdens kantooruren weliswaar bereikbaar zijn en bereikbaar worden. De inrichting van de raadzaal
dat hoort bij de nadere adviezen die wij nog moeten krijgen vanuit de organisatie over de inrichtin
gen. Daar kan ik op dit moment geen zinnig woord over zeggen. Ik denk, voorzitter, oh nee ik heb
nog een paar vragen van mijnheer Van Hoek over de redactie van het besluit. Ik heb dat het krediet
van 6.237.000,van vanavond dat daar de vooraftrek in meegenomen kan worden mits de raad
en ons college de taak op zich neemt om voordat het plan klaar is de beheersvorm vorm gegeven
te hebben. In het besluit zelf is inderdaad de datum onjuist aangegeven. Dat wij 400.000,
zijnde de opbrengst van het volgende voorstel op de agenda willen gebruiken, is een voornemen op
dit moment maar de raad kan dat voornemen binnen nu en een aantal minuten al tot waarheid
verheffen. Conform de uitspraak van de raad wordt er het eerste jaar, ook bij annuïtaire afschrijving,
geen afschrijving gepleegd alleen maar de halve rente. Daarmee, voorzitter, denk ik dat ik alle
vragen voorzover er die waren van opmerkingen mijnerzijds heb voorzien.
De VOORZITTER: Dank u wel. Ik dacht dat er nog één vraag was blijven liggen, die geef ik graag
aan wethouder Van Overveld te maken hebbend met het mede-gebruik van de raadzaal.
De heer VAN OVERVELD: Tja, voorzitter, dat ik nog in beeld kwam. Het is zo mijnheer Jongenelen
want u vroeg ernaar, dat in principe niet de bedoeling is om de raadzaal te gaan verhuren. De
gemeente wil in principe niet als verhuurder van ruimte gaan optreden. Wij hebben dat uitbesteed
aan het particulier initiatief. Dat kan zijn Fidei et Arti, de horeca of misschien zelfs het nieuwe
congrescentrum wat er achter komt maar het is in principe niet de bedoeling van het gemeentebe
stuur om dat te gaan doen.
21