om dit resultaat te bereiken met afstandsverklaringen van de bedrijven waarmee wij gesproken
hebben. In de exploitatie-opzet voor St. Anna is rekening gehouden met de kosten voor conserve
ring van CDA-poot totdat wij een hergebruik daarvoor hebben en vooralsnog, zoals mijnheer
Jongenelen min of meer als antwoord op de vraag van mijnheer Van Hoek al aangeeft, vooralsnog
denken wij daarbij aan huisvesting van de ambtenaren in het kader van een mogelijk wat groter
Oudenbosch als de herindeling inderdaad gestalte gaat krijgen volgens de voorstellen die er nu
liggen. Met uw moeten wij als college dat in alle rust maar afwachten. De bankgaranties worden
afgegeven 1 week voor aanvang van de werkzaamheden. Normale bankgaranties zijn 5% van de
aannemingssom maar wij hebben gezien de complexiteit van dit project gemeend vooralsnog te
beginnen met 10% bankgarantie van de aannemingssom te vragen, af te bouwen op daarvoor
geijkte momenten tijdens de voltooiing van de werkzaamheden. Dan, voorzitter, kom ik bij een
heleboel vragen van de heer Jongenelen die zich erg goed voor lenen om in de commissie nadat
daar wat nadere berichten en adviezen over zijn met elkaar verder van gedachte te wisselen. Ik zeg
hem dat graag toe. Ik zal ze aangeven waar dat betrekking op heeft. De vraag van de heer
Jongenelen van hoe breed wordt de rijweg op het Doelpad. Tussen de 2 trottoirbanden is er een
rijweg van 5 meter tot aan de kopgevel van de muziekschool, daar wordt de rijweg 3'/> meter en dat
bepaald mede de rijrichting. Dus tot aan het bereik van het parkeerterrein is er twee-richtings-
verkeer vanaf het begin van de muziekschool, geredeneerd vanaf deze kant wordt het éénrichtings
verkeer. De capaciteit, de verkeersdruk op het kruispunt met de Julianalaan zal wel wat toenemen
inderdaad omdat het bezoek van het gemeentehuis daarvan nu ook gebruik gaat maken. Voor het
overige verwachten wij daar weinig nieuwe gebruikers. Vooralsnog denken wij dat het kruispunt die
capaciteit wel zal kunnen verwerken. Met de CDA-fractie zijn wij van plan om van de St. Annastraat
een verkeersluwe straat te maken. Daarvoor zal B&W te gelegener tijd een verkeersbesluit moeten
nemen. Voordat ook wij dat gaan nemen zullen wij die zaak graag nog even voor advies voorleg
gen aan de commissie. Dat geldt ook voor het wel of niet opheffen van parkeerplaatsen aan de
Markt, aan de voorzijde van het complex St. Anna. De trouwstoet dat is aardig geregeld. De bruid
en de bruidegom die kunnen dus beide bij de voordeur van het gemeentehuis uitstappen en die
trouwauto die kan daar gewoon blijven staan. De volgwagens kunnen op het naastgelegen plein
tijdelijk verblijven, dat is geen parkeerplein maar voor trouwstoeten kan daar best voor een tijdje
geparkeerd worden tijdelijk. De parkeercapaciteit van het plan is niet 50, dat is wel van het grote
plein, in het Doelpad zijn er ook nog 13 dus in dus elkaar zijn het er 63. Over die zaken en ook
over de bereikbaarheid van een aantal sociaal-culturele voorzieningen onder de Basiliek en het wel
of niet creëren daarvan van invaliden-parkeerplaatsen dat lijkt mij bij uitstek een onderwerp waar
wij in de commissie met elkaar nog eens over moeten stoeien. Ik wil er wel op wijzen dat op het
parkeerterrein zelf er ruimte zal moeten zijn voor dienstmaterieel van onze buitendienstmedewer
kers die zonder obstakels van en naar het gemeentehuis moeten kunnen rijden en daar gebruik
moeten kunnen maken van adequate parkeerplaatsen.
De heer JONGENELEN: Voorzitter, in de informele avond hebben wij gesproken over die aanleg
eventueel voor de bejaarden en voor de LOVO. Toen werd er toegezegd dat er naar gekeken zou
worden. Ons inziens is gebleken dat het in het plan niet is verwerkt en zelfs niet naar gekeken. De
vragen die wij op dit moment stellen die hebben dan weer betrekking op hetgeen wat toen de
uitspraak was, dat het alleen maar duurder zou worden. Wat wij nu vanavond doen, wij praten over
dat krediet van 6.237.000,en als wij extra voorzieningen moeten treffen dan overschrijden wij
dat. Vandaar dat wij dat eigenlijk binnen dat raam geregeld willen hebben. U hebt de vorige keer
gezegd dat dat allemaal extra geld kost. Dat zijn de redenen van vragen.
De heer DEN BRABER: Dat was de vorige keer ook juist, dat kostte extra geld maar inmiddels
hebben wij de onderhandelingen met de bedrijven besproken en van al die opmerkingen die in
informele vergaderingen gemaakt zijn zijn aantekeningen gemaakt en die zijn voor zover dat nodig
was meegenomen in de gesprekken met de bedrijven en met name over die problematiek van het
parkeren bij die sociaal-culturele voorzieningen onder de Basiliek bij de LOVO bij de bejaardenso
ciëteit enzovoorts daar is met de aannemer, met Heijmans die de buitenruimte gaat inrichten, over
gesproken. Er is een bedrag opgenomen maar hoe wij het precies op gaan lossen dat moet in het
veld nog blijken, op het moment zelf. Dat geeft ons de ruimte om samen met uw commissie daar
verder van gedachte over te wisselen en die definitieve vorm aan te geven. In het krediet van
19