dienstverleningscentrum aan het Markt en St. Anna-plein. Als de Polderstraat binnenkort weer een aantrekkelijke winkelstraat wordt is daarmee de essentiële as voor de gewenste stedebouwkundige samenhang gelegd. Tegelijkertijd voeren wij zo een belangrijk deel van het nieuwe komplan uit en scheppen wij voorwaarden voor een economische opbloei. Vervolgens is de beurt wat ons betreft aan de particuliere sector. Naar onze inschatting zal per saldo het maatschappelijk rendement van het plan op lange termijn veel groter blijken dan nu is te overzien. Meten kun je dat overigens nooit. In elk geval wil mijn fractie hier nog eens duidelijk onderstrepen dat het om meer gaat dan alleen de bouw van een nieuw gemeentehuis zoals de WD-fractie zich zelf en de burger maar steeds wil doen geloven. Om precies te zijn gaat het om de verbouw van een gedeelte van St. Anna tot gemeentehuis, kosten 5,1 miljoen. Het huisvesten van de bibliotheek en de muziekschool, kosten 1,1 miljoen en de realisering van 2 pleinen; het St. Annaplein en het Marktplein, kosten ƒ3,1 miljoen. De totale investering wordt becijferd op 9.364.750,Daarvan, mijnheer de voorzitter, wordt iets meer dan de helft namelijk 55% besteed aan de realisering van een nieuw gemeente huis. Op zich is dat geen peuleschil, het gaat om 5,1 miljoen, maar daarmee maak je ook een compleet nieuwe inrichting van het centrum mogelijk. Dan trek je ook particuliere investeerders aan, denk bijvoorbeeld aan de heer Lips die aangetrokken door de plannen van het centrum besloten heeft tot een zeer welkome investering in Markt 68 en het daar achter gelegen broederhuis. De uitgangspunten en de doelen die mijn fractie steeds bij het plan Basiliek en omgeving heeft gehanteerd komen samengevat hier op neer: 1. Oudenbosch moet een stedebouwkundig hart krijgen, een wervend centrum en die doelstelling die wordt voluit gehaald. 2. Gestreefd moet worden naar het behoud van St. Anna als zeer bepalend element en stedebouwkundig en cultuur historisch opzicht. Een flink deel van de voorbouw moest helaas wijken maar het markante en beeldbepalende St. Anna is en blijft zeer herkenbaar aanwezig. 3. De gemeentelijke en sociaal- culturele huisvestingsproblematiek moet op een afdoende en verantwoorde wijze worden opgelost. Het bouwplan van architect Elemans heeft niet alleen de lof geoost van de raad maar zelfs van cri tici die vorig jaar januari de voorlichtingsavond over de plannen hebben bijgewoond. Het college is erin geslaagd om het stedebouwkundige plan en het bouwplan inclusief het aanvankelijk twijfelach tige behoud van het torentje van de kapel, in de bestekken vertaald te krijgen. 4. Het moet om betaalbare plannen gaan. Dat is ook de essentie van de CDA-motie die door PvdA en ONS is onderschreven. Vanuit de gedachte dat er geen lastenverzwaring voor de burger mocht optreden, was de strekking van de motie een taakstellend budget met waarborgen voor de bewaking van dat budget. Wij hadden ons natuurlijk een veel dikkere portemonnee en een veel hogere bijdrage van de provincie gewenst. Ook een veel langere termijn voor het oplossen van die specifieke stadsver nieuwingsproblemen was ons goed uitgekomen. Amper 10 jaar geleden was de inschatting nog dat niet eerder dan na het jaar 2000 het vrij komen van grote gebouwencomplexen en de aangelegen gronden aan de orde zou zijn. Begin 1993, ruim voor 2000, is het gehele centrum qua functie en inrichting onder handen geweest of het staat te gebeuren. Daarmee wil ik maar aangeven dat ontwikkelingen zich gewoon aandienen of dat ons als gemeentebestuur nu wel of niet goed uitkomt. Daarop flexibel inspelen en kansen benutten als ze er zijn is de enig goede reactie. Het investe ringsbudget, gecorrigeerd voor de inflatie, is flink overschreden namelijk als gevolg van extra sloopkosten vanwege het asbestprobleem. Dat leidt overigens niet tot overschrijding van de begrote exploitatielasten. Zoals afgesproken is in de raadsvergadering van 23 januari 1992 zijn die jaarlijkse kosten bij de uitvoering van het gehele plan 420.000,via vasthoudendheid in de onderhan delingen met de betrokken aannemers. De meevaller van de lagere rentevoet en de energielasten en het deels in eigen beheer nemen van de directievoering, is het college erin geslaagd om de lastenraming op een reële wijze binnen het door de raad vastgestelde taakstellende budget te houden. Daarmee is er ook op dat punt geen beletsel om ja te zeggen tegen het voorliggende voorstel. Mijnheer de voorzitter, de enige reden om nog tegen dit voorstel te zijn zou nog kunnen liggen in de verslechterende financiële situatie van onze gemeente waar wij recentelijk nogal hard tegen aan gelopen zijn. Mijn fractie steekt het niet onder stoelen of banken dat wij van de omvang van de negatieve rekeningsresultaten over 1990 en 1991 zeer geschrokken zijn. Niettemin willen wij niet vervallen in de fout van de WD-fractie die het huidige tekort in de gemeentebegroting wil wegwerken met niet doen van nog niet gedane investeringsuitgaven, zie pagina 3 van Oudenbosch voor de keuze. Mijnheer de voorzitter, de scheefgroei tussen inkomsten en uitgaven van de laatste jaren moet recht getrokken worden door de oorzaken daarvan aan te pakken en die liggen in de consentieve sfeer. Het is in de ogen mijn fractie dan ook zeer kortzichtig en op lange termijn zelfs 2

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1993 | | pagina 48