De VOORZITTER: Even mijnerzijds een algemeen financiële opmerking. Als nu de dekking voor dit jaar wordt gezocht, voor de helft van de rentelasten in 1993 dan kan dat ten laste van de post "onvoorzien". Ook daar is ruimte voor, dat heb ik bij het vorige agendapunt ook gezegd. Het betekent natuurlijk wel dat in '94 en verdere jaren daar in de reguliere begroting de kapitaallasten gewoon opgenomen zullen moeten worden. Ik geef voor de verdere beantwoording graag het woord aan wethouder Den Braber. De heer DEN BRABER: Een aanvulling daarop, voorzitter, is het zelfs zo dat een ieder de meerjarenbudget-analyse natuurlijk van buiten kennend weet uit de post "onvoorzien" de helft ongeveer structureel aangewend kan worden voor uitgaven als dat vanaf heden niet meer het geval zou kunnen zijn, kunnen wij wat dat betreft de meerjarenbudget-analyse ieder jaar met 30.000, structureel verlagen, het effect daarvan. Ik wil graag, voorzitter, toch tegemoet komen aan de wensen in meerderheid van deze raad. Wij moeten ook op de kleintjes letten. Ik neem graag voor mijn rekening dat het bedrag van 714,— in '93 en 1994,— vanaf '94 aflopend naar 0 in de jaren daarna, dat ik dat ten laste zal brengen van de post "levering en diensten door derden" van het wegonderhoud, ook voor '93. Dus het budget voor onderhoud wegen gaat voor 1993 met 714,naar beneden. De VOORZITTER: Dit gehoord hebbend, zou ik graag in tweede termijn het woord willen geven aan de woordvoerder van ONS. De heer VAN OOSTERHOUT: Voorzitter, begrijp ik goed dat de wethouder nu bedoelt dat het gaat ten laste van het onderhoudsfonds wegen en dat het dus niet gezien wordt als een laten wij zeggen een verkeersmaatregel als zodanig zodat ook alle volgende aanvragen van dezelfde strekking uit het fonds onderhoud wegen zullen gaan dan ziet het er al heel wat aardiger uit. Zo dat niet het geval is, voorzitter, doe ik een voorstel aan deze raad waarbij ik inhoudelijk dit voorstel zoals u het formuleert herhaal met de toevoeging dat de financiering dan moet komen uit het budget dat er staat voor de verkeersveiligheid. Ik denk dat dat naar het idee van mijn fractie nog de beste benadering is. Maar als mijn eerste vraag bevestigend beantwoord wordt, dan denk ik dat wij eruit zijn, dan weten wij in ieder geval ten laste waarvan dit soort zaken in de toekomst zullen gaan. Dank u wel. De heer DEN BRABER: Ik denk, voorzitter, dat het niet juist zou zijn om de lasten ten laste te brengen van de post verkeersmaatregelen. Eerdere reconstructies van gelijke aard, en wij hebben er in de jaren '70 en '80 in Oudenbosch toch een aantal gehad, die zijn allemaal ten laste van de wegen binnen de bebouwde kom gebracht en niet ten laste van het budget voor verkeersmaatrege len wat vooral bedoeld is voor het aanschaffen en plaatsen van verkeersborden enzovoorts, niet voor de aanleg van parkeerplaatsen. Dus ik handhaaf mijn voorstel om de lasten structureel ten laste van de wegen binnen de bebouwde kom te brengen en dan voor '93 met name dus ten laste van het onderhoud. De VOORZITTER: Er is dus een enigszins geamendeerd voorstel voor wat betreft de dekking. U heeft gehoord waar het uit zal plaatsvinden. Ik wou dit gewijzigd voorstel in stemming brengen. De heer VAN OOSTERHOUT: Voorzitter, als de wethouder bevestigend zou zijn is het antwoord op mijn eerste vraag namelijk dat het uit het onderhoudsfonds komt, op dat moment alsnog geen problemen. Wij moeten het andere voorstel intrekken, dat is formeel juist, daar heeft u gelijk in. De VOORZITTER: Mag ik constateren dat met de formulering van wethouder Den Braber zojuist gedaan voor wat betreft de dekking dat de raad verder akkoord gaat met het voorstel? Conform besloten. Zonder hoofdelijke stemming wordt met algemene stemmen conform het gewijzigde voorstel besloten. 6

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1993 | | pagina 41