allen denk ik ook hoop dat wij tot in lengte van jaren er uit zullen komen hoewel er - en dat moet
toch ook altijd gezegd worden - een aantal besluiten en beslissingen genomen moeten worden die
ons allen en ook de burgers pijn zullen doen maar als het er op een gegeven moment niet meer is
dan zul je tot keuzes moeten komen. Nogmaals de wijze waarop dit gebeurt is een uiterst plezierige
en dat laat daarnaast ook voldoende ruimte over voor iedere fractie en partij om datgene in te
brengen wat zij nodig achten en daar die accenten te zetten die ook gezet moeten kunnen worden.
Daarvoor is ook ruimte en ik vind het dan ook plezierig te constateren dat er, nadat wij in de
commissie financiën die is ingesteld om meer voor de komende jaren te kijken, dat daar met een
zeer grote meerderheid nu een aantal voorstellen op tafel liggen waar wij in een latere fase nog
verder onderbouwd in zullen gaan. Zij het dat één fractie zich daar om hun moverende redenen op
een bepaald moment uit heeft willen terugtrekken, dat is ook respectabel. Ik constateer ook tot mijn
genoegen dat de wijze waarop wij in de toekomst ook verder zullen gaan dat die beslissing toen om
uit de commissie financiën verder te stappen geen effecten heeft voor de toekomst en dat is ook
denk ik, en dat mag hier best gememoreerd worden, een goede ontwikkelingen. Wat dat betreft ook
gaan wij gewoon verder met die taken die wij ook vooral op financieel gebied af te werken hebben.
De discussie voerend en ook gelet op wat er in de commissie ABZ en ook in verschillende
functionele commissies al aan de orde is geweest, spitst het zich uiteindelijk toe op de tekst zoals
wij die hebben geformuleerd in het raadsvoorstel zelf, dus niet zozeer in de voorjaarsnota als wat
het raadsvoorstel zelf. Met name op de vier onderdelen die wij ook in het voorstel hebben genoemd
1 tot en met 4. Over 1 en 2 kan ik zelf kort zijn. Ik constateer op hoofdlijnen dat daar een
meerderheid bestaat om het voorstel zoals wij dat geformuleerd hebben over te nemen. Wethouder
van Overveld zal er straks nog in detail op verder op ingaan. Rest mij om in te gaan op de
opmerkingen die geplaatst zijn ten aanzien van punten 3 en 4, het schrappen van de post
onderuitputting salarissen daarbij behorende 30.000,en het opnieuw instellen van het fonds
ziekteverzuim. Het spitst zich dus duidelijk toe op het personeelsbudget en de problematiek rondom
het formatieplan personeelsbezetting en in het verlengde daarvan of daaraan voorafgaand is vaak
een kwestie van kip-of-ei-situatie, de takendiscussie. Over dat laatste hebben wij het eigenlijk nog
steeds niet diepgaand gehad. Men komt er allengs tijdens de rit wel uit maar het focust zich dus nu
op budget en daar uit voortvloeiend de personeelsformatie. In het begin toen wij met de reor
ganisatie begonnen was er duidelijk toch in de eerste plaats sprake van ja dit is de formatieplaats
en wij zullen kijken wat voor budget daarvoor toereikend is. Daar is toen een start mee gemaakt,
dat begint zich nu wat duidelijker af te tekenen. Er zullen knelpunten nog steeds aanwezig zijn en
zich hier voor doen. Op dit moment proeven wij het zo als college dat u eigenlijk een budgettaire
randvoorwaarde schept en zegt tegen het college van college daar moet je het maar mee doen
maar ga dan nu eens even heel goed kijken naar de personeelsformatie in z'n totaliteit en spits
eigenlijk die twee punten zich ook verder in de discussie op toe. Dat schept ons voor problemen in
die zin dat wij op een heleboel onderdelen nog in dit stadium onvoldoende informatie kunnen geven
aan u, exacte harde informaties zijn van matige onderbouwing van wat er nog op het terrein van
personeelsinzet te wachten staat. Ik noem een aantal voorbeelden. De Wet Voorziening Gehandi
capten zal voor de gemeente Oudenbosch personeel gezien enorme extra inzet gaan vergen. De
effecten van de verdere doorgaande decentralisatie-impuls vanuit het rijk zodat meer taken over
gedragen worden aan gemeentes, gedeeltelijk mede gefinancierd maar zo langzamerhand weten
wij wel dat dat nooit voldoende is maar dat er toch wel taken overgedragen moeten worden. Er zit
ook aan te komen op basis van de afspraken die gemaakt zijn na de reorganisatie periodieke
verhoging. Er zit aan te komen op korte termijn een intensivering van het beleid ten aanzien van
sociale voorzieningen. U kunt zich de discussie voorstellen die op dit moment in Den Haag gevoerd
rondom het beleid van staatssecretaris van sociale zaken. Dat betekent ook extra personeel. De
druk vanuit de bevolking op de diensten van de gemeente in z'n algemeenheid, de loketfunctie van
de gemeente die wordt groter dat signaleren wij zonder dat ik - ik heb het al net gezegd - dat op
dit moment exact cijfers kunnen onderbouwen maar wij zien een trend. Beleid rondom vreemdelin
genzaken zal nog meer dan in het verleden ook personele aandacht gaan vergen. Ik ben niet
helemaal uitputtend, ik ben ook niet voldoende onderbouwd in dit stadium maar ik geef het u aan
dat u zich realiseert dat dit soort ontwikkelingen eraan zit te komen en dat die heel nadrukkelijk
mee beschouwd moeten worden als wij het gaan hebben over een personeelsbudget en de juiste
formatie. Om daar toch enigszins ruimte voor te willen blijven houden om ook zelf straks, als wij
daarover met u in discussie willen gaan, komen wij eigenlijk als college met het volgende voorstel.
33