maar dat er een bezuiniging komt op het vervoer. Ook in de commissie is dat behandeld en de commissie WOS was op dezelfde tijd als de commissie ABZ en daaruit is dus gebleken dat dus dit ook niet direct een eerste taak van de gemeente is en ook gelet op de slechte financiële positie van onze gemeente zullen wij hier en daar toch op tijd de zaken bij moeten sturen en daar is dat één van de punten van. Ook als tweede punt, het doorberekenen van de kosten van schoolzwemmen, dat is ook iets waar wij van gedachten hebben gewisseld in de financiële commissie en wij gaan akkoord dat dit ook om praktisch reden dat dat reeds met het nieuwe schooljaar kan ingaan. Het schrappen van de post onderuitputting salarissen, voorzitter, daar hebben wij ook nadrukkelijk over gesproken. Ten aanzien van die 30.000,waarvan u dus zegt van die willen wij schrappen. Nader overleg heeft gezegd, gelet op het feit dat deze post toch moeilijk realiseerbaar is en andere voorstellen waar ik direct op kom, gaan wij akkoord om deze post te schrappen om dat die toch heel moeilijk realiseerbaar zal zijn. Wij willen toch wel vaststellen dat wellicht omdat niet te voorzien is in de komende jaren nog omdat u dat ook voor '94, '95 en '96 voorstelt, maar ook al voor '93 om die post te schrappen, om deze post toch op te nemen maar dan als een pro-memorie raming. Mochten er dus eventueel toch momenten zijn dat wij een vacature of dat er personeel weg is wat dan een paar maanden niet opgevuld wordt, dat er dan toch een bepaalde financiële ruimte ontstaat, dat die dan toch ingeboekt wordt. Gelet op de financiële positie van onze gemeente vinden wij dat toch nodig en dan kunnen wij deze post als p.m. opnemen. Het betekent, voorzitter, dat wij u stelt voor om, want dan kom ik aan punt 4, het opnieuw instellen van een fonds ziekteverzuim. Daar heb ik in de commissie al van gezegd dat wij daar toch wel moeite mee hadden om de reserve die daarvoor opgenomen was in de algemene reserve, om die weer uit te zonderen. Maar ook daar vinden wij van, voorzitter, dat eigenlijk de kosten van ziekteverzuim dat moet gewoon een structureel post in de begroting zijn. U stelt nu voor om voor de vervanging in het kader van ziekteverzuim een bedrag van 15.000,in de begroting op te nemen. Wij gaan daarmee akkoord alleen dat moet dan niet onttrokken worden aan de reserve. Wij vinden dat de reserve gewoon gehandhaafd moet blijven, dat hebben wij eerder besloten in het kader van de financiële notitie en het beter maken van de financiën in Oudenbosch vinden wij gewoon dat die reserve dus moet worden gehandhaafd. Wel zijn wij akkoord met een stelpost van 15.000, omdat wij ook natuurlijk niet daaraan kunnen ontkomen dat personeel ingevoerd moet worden op momenten dat dat nodig is in geval van ziekte of anderszins. Dat betekent, voorzitter, dat de post 15.000,opgenomen wordt maar dat betekent ook dat de rentederving op het fonds ziektever zuim van 11.250,dat de rentederving die u daar inboekt dat die wat dat betreft kan vervallen. Want daarnaast, voorzitter, komen wij dan bij het andere voorstel en dat is dat wij begrepen hebben dat er in de post personeel daar zit nog een bedrag van 64.000,en dat bedrag willen wij dus inzetten om dus de zaken die wij hier dus opnemen, dus die 15.000,en om die andere zaken te laten vervallen, dat willen wij daarmee opvangen. Dan hebt u nog een bepaald bedrag over en dat vinden wij alleen maar nodig om de post onvoorzien te versterken, dat wij dan toch een bepaalde buffer hebben want gelet op alle zaken die op ons afkomen zullen wij nog niet aan het eind van ons latijn zijn en ik denk ook niet de overheid. Er zullen nog meerdere kortingen op ons afkomen en ik denk dat wij die buffer hard nodig zullen hebben. Dan wil ik nog opmerken, voorzitter, dat ten aanzien van personeel waar wij dus voorstellen om die 64.000,in te boeken naar de post onvoorzien, dat wij vinden dat wanneer er vacatures bij de gemeente zijn dat die via - alvorens tot invulling te komen - dat dat nader bekeken wordt in de commissie ABZ. Dus bij iedere vacature dat dat via de commissie ABZ moet lopen zodat wij daar ook een oordeel over kunnen vormen van eventueel met invulling van andere vacatures en dat wij dan in competitie af kunnen wegen waar de grootste problemen liggen en noodzaak ligt en eventueel dat daartoe ook nodig is misschien om het personeelsplan bij te stellen. Akkoord, voorzitter, dat waren de opmerkingen. De heer VAN OOSTERHOUT: Voorzitter, dank je wel. In het algemeen is het plezierig om vast te stellen dat wij op deze wijze nu in mei al de begroting 1993 op zo'n degelijke wijze onder de knie hebben, dat wij weten waar de gaten vallen, waar de omissies zijn gemaakt en dat wij er ook in slagen om dat heel nauwgezet en to-the-point aan te pakken. De nota zoals die hier voorligt getuigd ervan, ik heb dat in de commissie gezegd maar ik vind dat nuttig om dat hier te herhalen dat wij de zaak echt in de hand beginnen te krijgen en dat is alleen maar goed, dat doet deugd. De omvang van het hele tekort in 1993 dat is dan door middel van voorstellen dit jaar in dit voorstel al weggewerkt. Voor de komende jaren blijft er nog zo op de lange termijn een bedrag van 30

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1993 | | pagina 103