school maar nogmaals dat lijkt, ik weet niet de trend zich voortzet. Dat zullen we afwachten en het
zal zeker voor het komende schooljaar nog geen problemen geven.
Zonder hoofdelijke stemming wordt het voorstel aangenomen.
10. Voorstel van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad tot het beschikbaar
stellen van een krediet om, als gevolg van de reconstructie van de spoorwegover
gang, het aansluitend weggedeelte van de Moerdijksestraat te kunnen aanpassen.
De heer HUIJPEN: Ja dank u wel, mijnheer de voorzitter. Ik begreep uit de stukken dat het niet de
bedoeling was om een informatie-avond te beleggen. Er stond namelijk te lezen dat omwonenden
die zouden schriftelijk geïnformeerd worden. Is mijn conclusie juist? Anderzijds zou mijn fractie toch
willen bepleiten bij het college om die informatie-avond toch te houden en daarbij dus zeg maar de
ruimte omgeving te betrekken. Er is nogal wat te doen geweest over de spoorwegovergang aan de
Moerdijksestraat. De verkeersintensiteit die ligt daar vrij hoog dus wat dat betreft zou het dus
misschien toch goed zijn om in z'n totaliteit burgers te informeren. Dank u wel.
De heer VAN DE LUIJTGAARDEN: Dank u wel, voorzitter. Mijnheer de voorzitter, onze fractie die
mist in het pré-advies wat in de vergadering van de commissie VIM en ik citeer letterlijk: "dat
omwonenden over de wijziging goed dienen te worden geïnformeerd en geraadpleegd". Verder kan
de fractie accoord gaan tot beschikbaarstellen van een krediet voor de spoorwegovergang
Moerdijksestraat.
De heer VAN OOSTERHOUT: In aansluiting, voorzitter, op wat al gezegd is wil ik inhoudelijk met
betrekking tot het voorstel het college complimenteren met het bereikte resultaat. Ik denk dat een
goede oplossing is gevonden die voor financieel de laagste prijs is gerealiseerd. Dan wil bij dat
laatste als onderhandelingsresultaat met de NS, die dus nu alle investeringskosten voor haar
rekening neemt, enig vraagteken zetten. Ik zie dat de kosten die ons komende jaren boven het
hoofd hangen als doorberekening van de kapitaallasten toch ook niet gering zijn. Het gebaar dus
van we nemen alle investeringen van onze rekening leidt er anderzijds toe dat ik toch forse
bedragen zie doorberekend worden naar de gemeente voor wat betreft 1993-1996. Ja met die
kanttekening wil ik het eigenlijk afsluiten.
De heer WIJNEN: Mijnheer de voorzitter, wij zijn blij verrast met de relatief snelle oplossing waar wij
altijd zo op aangedrongen hebben, dat het komt in de maat zoals dat ook gewenst wordt, niet de
zeven meter dan de smallere in verband met de eventuele ontwikkeling van het verkeersaanbod ter
plekke. Ten aanzien van de kosten, ja zie je ineens dat de NS de exploitatielasten daar op gaat
stapelen en dat blijft waarschijnlijk zo althans we hebben geen inzicht hoe ze dat doen en waarom.
Ze zeggen dat stroom en al die dingen meer dat dat meer kosten met zich meebrengt. Aan de
andere kant wij hebben toentertijd al ik me goed herinner 15.000,-- aan maatregelen genomen
om daar aan iedere kant een drietal drempels te leggen. Hebben die nu ook nog een opbreng-
stwaarde, kunnen wij die nu ergens in mindering laten komen?
De VOORZITTER: Die bewaren wij voor andere straten waarschijnlijk.
De heer DEN BRABER: Ik ben bang met, dat ik het even moet zeggen met de opmerking van de
heer Huijpen dat we die drempels niet aan de straatstenen kwijt kunnen maar het is wel zo dat ze
nog een zekere boekwaarde hebben. Ze liggen in depot en de twee die er nu liggen die gaan daar
in de loop van het jaar bij. Of wij daar ooit nog eens uitkomen dat moeten we met elkaar maar
afwachten. Ik voorzie dat op dit moment niet.
De heer WIJNEN: Kunnen ze bij het grof vuil?
De heer DEN BRABER: Nee, nee, nee. We doen net als thuis, eerst tien jaar bewaren en dan bij
het grof vuil. Beginnen wij de vragen van de heren Huijpen en Van de Luijtgaarden over het
informeren van omwonenden. Het is zo dat ten tijde van dat de discussie over de Moerdijksestraat
11