beeldbepalend voor Oudenbosch en de Oudenbossche gemeenschap. De besluitvorming en met
name de gevolgen daarvan zal tot in lengte van jaren duidelijk waarneembaar en zeker ook
voelbaar zijn, met name voor die Oudenbossche gemeenschap. Een stukje voorgeschiedenis. In
juni 1988 heeft de gemeenteraad de structuurschets, ik zeg nadrukkelijk schets, voor een beperkt
deel in de kom vastgesteld. Ook de WD-fractie ging akkoord met de vaststelling van die structuur
schets. Maar we hebben daar een duidelijke kanttekening bij gemaakt, namelijk mits het financieel
haalbaar is. En waarom hebben we dat gedaan? De financiële doorrekening van die structuur
schets, het was namelijk nog maar een schets, dat was dus de status van het stuk, die ontbrak
namelijk. Op zich dus wel logisch. De WD-fractie heeft de structuurschets van de heer Hoogen-
berk altijd beoordeeld, geïnterpreteerd als een schets, een eerste ontwerp, tot verdere planologi
sche ontwikkeling van het gehele centrum. Wie schetst onze verbazing toen op een bepaald
moment duidelijk werd dat die structuurschets door het toenmalig zittend college en de Partij van de
Arbeid en ONS werd gezien als een vast omlijnd plan dat gerealiseerd moest worden. Met als
hoofdelement de verplaatsing van het gemeentehuis of terwijl de herhuisvesting van de gemeente
lijke diensten. De WD had zich een andere wijze van aanpak voorgesteld, een meer creativere,
een meer stoeien en aftasten van de mogelijkheden in samenspraak en in samenwerking met het
bedrijfsleven. We stellen feitelijk vast dat het college en de Partij van de Arbeid en ONS voor een
andere weg hebben gekozen en ik stel vast dat dat vanavond het CDA ook heeft gedaan. Ik moet u
zeggen met betrekking tot die opstelling van het CDA dat wij zonder meer heel erg verbaasd zijn.
Men heeft gekozen voor de herhuisvesting van de gemeentelijke diensten in St. Anna met daarbij
een enorme sloop-operatie van het huidige gemeentehuis en ik voorspel voor de nabije toekomst,
afgaande met name vandaag op kranteberichten, ook van het gemeenschapshuis en 70% van St.
Anna. Indertijd, toen we St. Anna aankochten, was er nog een voorstel van de heer Van Oosterhout
die zegt van laten we het nu maar aankopen, we kunnen altijd nog wel zien of we het kunnen
verkopen. Met betrekking tot dat idee hebben we nooit meer iets gevoerd. Nu terug naar het
voorstel dat voorligt vanavond, mijnheer de voorzitter. De WD-fractie moet ik u zeggen, heeft
gedurende een lange tijd de plannen in z'n totaliteit van uw college vanuit diverse invalshoeken
bestudeerd en daarbij steeds alternatieven aangereikt. Wij zijn daarbij niet over een nacht ijs
gegaan en hebben zowel planologische deskundigen als financiële deskundigen daar naar laten
kijken. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat het nu voorliggende plan onze goedkeuring niet kan
hebben. We hebben daar de volgende argumenten voor. Zowel planologisch als stedebouwkundig
spreekt het voorliggende plan de WD niet aan. De WD is ervan overtuigd dat de voorliggende
plannen, daar waar het gaat om de financiële haalbaarheid, het niet behapbaar is voor de
gemeente Oudenbosch c.q. de Oudenbossche samenleving. Met betrekking tot de stedebouwkun-
dige invulling wil ik de volgende opmerkingen plaatsen. Er gaat een enorme kaalslag plaatsvinden
wat zal resulteren in een tochtig, kil, koud hart. Wat geen hart is en ook nooit zal worden. Naar de
opvatting van de WD ligt niet hier, dus ter plaatse van St. Anna, het hart van Oudenbosch maar in
de Driepoot met daarbij de haven. Een bruisend hart straalt warmte en sfeer uit. Met andere
woorden in de Driepoot nabij de haven vindt in hoofdzaak de economische bedrijvigheid plaats
naast een aantal recreatieve activiteiten in en om die haven die verder uitgebouwd moeten worden.
Daar vinden in hoofdzaak ook de voornamelijk sociale contacten plaats. De financiële haalbaarheid
afgezet tegen de financiële positie van onze gemeente nu. We kunnen feitelijk vaststellen en we
doen dat ook. We hebben nog steeds geen structureel sluitende begroting, met andere woorden
uitgaven en inkomsten zijn niet in evenwicht. We moeten nog steeds reserves aanwenden om de
begroting sluitend te maken. Een tweede punt van zorg en aandacht, enorme tekorten op de
jaarrekeningen. Recentelijk hebben drie jaarrekeningen afgesloten, totaal tekort plusminus twee
miljoen. We hebben dientengevolge een negatief saldireserve want daaruit werden de tekorten op
de jaarrekeningen gedekt. Deze pot is dus leeg, sterker nog staat negatief. De reserve-positie van
onze gemeente is zonder meer zorgelijk te noemen. Met name de positie van het grondbedrijf
waarvan de accountant op een bepaald moment adviseerde dat het beter was daar voorlopig geen
onttrekkingen aan te doen. We hebben de totale belastingdruk met 70% moeten verhogen.
Waarvan zal blijken dat deze verhoging ontoereikend zal zijn met name in het kader van de
decentralisatie vanuit de rijksoverheid draagt een aantal taken over naar de lokale overheid maar
vergeet daarbij de middelen aan te reiken. We zullen dus zelf die middelen op moeten hoesten. We
stellen vast dat er op dit moment met betrekking tot de begrotingstekorten er nog geen sprake is
van kredietbewaking c.q. budgetbeheersing. Daarnaast is het zo, mijnheer de voorzitter, dat de
7