van de uitgevoerde maatregelen. Het heeft geen enkele zin om 3 of 4 maatregelen tegelijk uit te voeren zonder dat je weet wat de effecten voor maatregelen afzonderlijk zijn. Ik heb dat eerder betoogd en ik blijf bij die stellingname. Op zich is een versnelling onder die voorwaarde ook voor mijn fractie zowel bespreekbaar. Ik hoop dat wat betreft dit voorstel aan anderen de financiële duidelijkheid de komende keren wat meer voor het voetlicht zal komen. Dank u wel. De heer HUIJPEN: Dank u wel, mijnheer de voorzitter. U zegt met betrekking tot het verkeersveilig- heidsplan wordt in juni een advies gevraagd aan de commissie. Ik ben daar namens mijn fractie bijzonder content mee moet ik u zeggen en dat het namelijk wel zo is dat het verschrikkelijk lang geduurd heeft voordat het college het duidelijk geworden is dat de tijdsbalk die daaronder lag, onder de realisering van dat verkeersveiligheidsplan dat die heel veel kosten zou moeten zijn. Ik begrijp dat met name onder druk vanuit de bevolking het college duidelijk geworden is dat het toch maar beter is om die tijd wat in te perken en die minimaal te halveren. Wij kijken met belangstelling uit naar die voorstellen van het college in de commissie VIM en we zullen ze dan ook weer juridisch beoordelen. Daar waar het gaat over te verstrekken middelen voor de realisering van het verkeers veiligheidsplan hebben wij daar minder moeite mee dan mijnheer Van Oosterhout moet ik u zeggen want de verkeersveiligheid en andere soort beleidszaken hebben bij mijn fractie en mijn partij nadrukkelijk prioriteit, andere prioriteit dan ander soort zaken van het college. Dank u zeer. De heer HERMES: Ik heb geen vraag maar wel een opmerking, voorzitter. Wij kunnen ons prima vinden in het voorstel zoals het hier voorligt en ik wil alleen maar opmerken dat voor wat betreft de zaak over het verkeersveiligheidsplan wij onze inbreng zullen bewaren tot de commissie ABZ. Dank u wel. De heer DEN BRABER: Het is wellicht verstandig dat wij eens onderzoek op welke manier wij naar de raad duidelijk kunnen maken via de stukken die u bereiken, welke projecten er in het ene dienstjaar nu uitgevoerd zijn. Ik kan u nu wel zeggen van het is de laatste bladzijde van staat C en daar staan alle restkredieten van vorig jaar waarvan de lasten opgenomen zijn in de begroting maar dat is een toch wat te technische opmerking. Ik denk dat wij via de nota van aanbieding op enigerlei wijze toch inzichtig moeten maken naar uw raad toe van welke projecten niet uitgevoerd zijn en wij over laten lopen naar het daarop volgende dienstjaar. Een verklaring van het feit dat de lasten hoger zijn dan oorspronkelijk geraamd is gelegen in de raming die destijds gemaakt was. Toen werd gedacht aan een enkelvoudige maatregel op dat kruispunt. U hebt gezien uit de plannen dat we nu praten over twee maatregelen. Enerzijds het creëren van een bajonet en anderzijds het verhogen van het kruispunt en daar komen de meerkosten vandaan. Het is zeker niet de bedoeling om ten opzichte van de oorspronkelijke ramingen alle projecten bij de definitieve uitvoering qua kosten hoger te doen uitkomen dan in het verkeersveiligheidsplan geraamd is. Net als voor de fractie van de heer Van Oosterhout geldt ook voor ieder voor ons dat de maatregelen natuurlijk financieel haalbaar moeten zijn en uitgevoerd moeten worden naar de mate dat de raad daarvoor financiële middelen beschikbaar wenst te stellen. Ik denk dat wij overigens het hoofduitgangspunt en dat is van buiten naar binnen werken zodat wij de effecten van de maatregelen aan de kom- grens mee kunnen nemen bij het treffen van maatregelen in de kom zelf, dat wij dat gestand moeten kunnen doen. Het doet me genoegen, voorzitter, dat de heer Huijpen content dat er versnelling komt in de uitvoering van het verkeersveiligheidsplan. Ik gun het hem graag dat die daar een deel van die eer voor zichzelf opstrijkt. Ik denk dat dat ook wel terecht is. Het is niet helemaal voor de 100% denk ik want we hebben met z'n allen moeten constateren dat in het gehele verkeersveiligheidsplan er geen maatregelen zaten op de doorgaande route, gemakshalve noem ik het maar het traject Spuilaan tot aan de Randweg en het bestuur heeft een besluit van de raad over een definitieve fasering van de maatregelen tot nu toe opgehouden. Er komt nu schot in en ik denk dus wat wij voor dat betreft elkaar heel goed kunnen vinden. De VOORZITTER: Wetend dat de discussie over het eventuele vervroegde afwerken van het verkeersveiligheidsplan wellicht in juni al aan de orde zou kunnen komen, neem ik aan dat u verder zoals het hier op tafel ligt accoord kunt gaan. Accoord? Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen. 6

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1992 | | pagina 123