van de uitgevoerde maatregelen. Het heeft geen enkele zin om 3 of 4 maatregelen tegelijk uit te
voeren zonder dat je weet wat de effecten voor maatregelen afzonderlijk zijn. Ik heb dat eerder
betoogd en ik blijf bij die stellingname. Op zich is een versnelling onder die voorwaarde ook voor
mijn fractie zowel bespreekbaar. Ik hoop dat wat betreft dit voorstel aan anderen de financiële
duidelijkheid de komende keren wat meer voor het voetlicht zal komen. Dank u wel.
De heer HUIJPEN: Dank u wel, mijnheer de voorzitter. U zegt met betrekking tot het verkeersveilig-
heidsplan wordt in juni een advies gevraagd aan de commissie. Ik ben daar namens mijn fractie
bijzonder content mee moet ik u zeggen en dat het namelijk wel zo is dat het verschrikkelijk lang
geduurd heeft voordat het college het duidelijk geworden is dat de tijdsbalk die daaronder lag,
onder de realisering van dat verkeersveiligheidsplan dat die heel veel kosten zou moeten zijn. Ik
begrijp dat met name onder druk vanuit de bevolking het college duidelijk geworden is dat het toch
maar beter is om die tijd wat in te perken en die minimaal te halveren. Wij kijken met belangstelling
uit naar die voorstellen van het college in de commissie VIM en we zullen ze dan ook weer juridisch
beoordelen. Daar waar het gaat over te verstrekken middelen voor de realisering van het verkeers
veiligheidsplan hebben wij daar minder moeite mee dan mijnheer Van Oosterhout moet ik u zeggen
want de verkeersveiligheid en andere soort beleidszaken hebben bij mijn fractie en mijn partij
nadrukkelijk prioriteit, andere prioriteit dan ander soort zaken van het college. Dank u zeer.
De heer HERMES: Ik heb geen vraag maar wel een opmerking, voorzitter. Wij kunnen ons prima
vinden in het voorstel zoals het hier voorligt en ik wil alleen maar opmerken dat voor wat betreft de
zaak over het verkeersveiligheidsplan wij onze inbreng zullen bewaren tot de commissie ABZ. Dank
u wel.
De heer DEN BRABER: Het is wellicht verstandig dat wij eens onderzoek op welke manier wij naar
de raad duidelijk kunnen maken via de stukken die u bereiken, welke projecten er in het ene
dienstjaar nu uitgevoerd zijn. Ik kan u nu wel zeggen van het is de laatste bladzijde van staat C en
daar staan alle restkredieten van vorig jaar waarvan de lasten opgenomen zijn in de begroting maar
dat is een toch wat te technische opmerking. Ik denk dat wij via de nota van aanbieding op enigerlei
wijze toch inzichtig moeten maken naar uw raad toe van welke projecten niet uitgevoerd zijn en wij
over laten lopen naar het daarop volgende dienstjaar. Een verklaring van het feit dat de lasten
hoger zijn dan oorspronkelijk geraamd is gelegen in de raming die destijds gemaakt was. Toen
werd gedacht aan een enkelvoudige maatregel op dat kruispunt. U hebt gezien uit de plannen dat
we nu praten over twee maatregelen. Enerzijds het creëren van een bajonet en anderzijds het
verhogen van het kruispunt en daar komen de meerkosten vandaan. Het is zeker niet de bedoeling
om ten opzichte van de oorspronkelijke ramingen alle projecten bij de definitieve uitvoering qua
kosten hoger te doen uitkomen dan in het verkeersveiligheidsplan geraamd is. Net als voor de
fractie van de heer Van Oosterhout geldt ook voor ieder voor ons dat de maatregelen natuurlijk
financieel haalbaar moeten zijn en uitgevoerd moeten worden naar de mate dat de raad daarvoor
financiële middelen beschikbaar wenst te stellen. Ik denk dat wij overigens het hoofduitgangspunt
en dat is van buiten naar binnen werken zodat wij de effecten van de maatregelen aan de kom-
grens mee kunnen nemen bij het treffen van maatregelen in de kom zelf, dat wij dat gestand
moeten kunnen doen. Het doet me genoegen, voorzitter, dat de heer Huijpen content dat er
versnelling komt in de uitvoering van het verkeersveiligheidsplan. Ik gun het hem graag dat die daar
een deel van die eer voor zichzelf opstrijkt. Ik denk dat dat ook wel terecht is. Het is niet helemaal
voor de 100% denk ik want we hebben met z'n allen moeten constateren dat in het gehele
verkeersveiligheidsplan er geen maatregelen zaten op de doorgaande route, gemakshalve noem ik
het maar het traject Spuilaan tot aan de Randweg en het bestuur heeft een besluit van de raad
over een definitieve fasering van de maatregelen tot nu toe opgehouden. Er komt nu schot in en ik
denk dus wat wij voor dat betreft elkaar heel goed kunnen vinden.
De VOORZITTER: Wetend dat de discussie over het eventuele vervroegde afwerken van het
verkeersveiligheidsplan wellicht in juni al aan de orde zou kunnen komen, neem ik aan dat u verder
zoals het hier op tafel ligt accoord kunt gaan. Accoord?
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
6