name daar waar het de financiering betreft maar ook met name daar waar het de uitvoering betreft
van het verkeersveiligheidsplan. Mijn fractie zou wederom bij uw college willen bepleiten om over te
gaan tot een totale uitvoering van het verkeersveiligheidsplan. Uit een ondanks gehouden enquête
onder de bevolking door de WD is gebleken dat dit prioriteitnummer één is bij de mensen. Het
blijkt ook met name uit de diverse brieven vanuit de bevolking, vanuit de verschillende straten die
richting college en gemeenteraad gestuurd worden, er is er nu weer één onderweg heb ik
begrepen. Met is algemeen van mening dat de verkeersproblematiek dat dat op korte termijn op
een adequate wijze aangepakt moet worden. Als wij nu dus op deze manier handelen, op het
moment dat dus blijkt dat er zeg maar die problemen de pan uit rijzen en wij haken daar beleids
matig op in dan denk ik dat wij verkeerd bezig zijn. Mijn fractie zou er de voorkeur aangeven om
dus nogmaals het verkeersveiligheidsplan in z'n totaliteit naar voren te halen en uit te voeren. Dank
u wel.
De heer DEN BRABER: Over de financiering, voorzitter, het volgende. De vrees van de heer Van
Oosterhout dat die financiering niet in orde zou zijn, is onterecht. Op de door hem genoemde post
922 van de begroting zijn de lasten opgenomen van het investeringsprogramma 1992. De last van
de restant-kredieten van 1991, hij kan dat checken aan het feit dat de lasten uit 1992 127.000,
op jaarbasis zijn dit jaar, onder die post is 206.000,— opgenomen. Het verschil is dus na het
overhevelen van de investeringsprojecten van '91 naar '92 voor zover die niet uitgevoerd waren en
er komt er binnenkort bijvoorbeeld nog één aan; aktie tankslag, eerste fase. Die was gepland in '91,
het is er toen niet van gekomen, het komt er dit jaar wel van. Dat krediet staat dus nog en de lasten
daarvan zitten in de begroting zoals die door de raad is vastgesteld, dus de financiering is geen
probleem. Bij de rotonde hebben wij geld moeten lenen bij een ander project maar niet bij de lasten
van vorig jaar maar bij het project rehabilitatie van de Vaartweg, dat krediet is verlaagd. Binnenkort
komt daarover via B&W een voorstel naar de commissie VIM toe en vervolgens naar de raad, dat
krediet is verlaagd om de meerlasten van de rotonde te kunnen financieren. Per saldo hoeft er
geen beroep gedaan te worden op de post onvoorzien om én de rotonde én de Vaartweg en deze
maatregelen bij de Pagnevaartweg te financieren. De opmerking van de heer Huijpen is niet nieuw,
ik kan hem toezeggen dat binnenkort er een voorstel naar B&W gaat om het verkeersveiligheids
plan, de maatregelen die daarin opgesomd zijn en uitgebreid met maatregelen op de doorgaande
route want die ontbraken nog, om daarvoor een voorstel te doen aan de commissie VIM. Ik hoop
dat we daarmee de commissie VIM van juni kunnen bereiken, ik doe m'n uiterste best daartoe. Als
het college en de commissie daarmee instemmen vervolgens ook de raad dan zijn wij voornemens
om het verkeersveiligheidsplan niet in 6 jaar tijd maar in 3 jaar tijd uit te voeren.
De heer VAN OOSTERHOUT: Dank u voorzitter. Dat mijn vrees onterecht is, wethouder, ja dat had
ik bij voorbaat hier al op kunnen neerschrijven. Ik ga er ook vanuit dat m'n vrees onterecht is maar
waar ik u op wil duiden is dat het wel met toelichting van de heer Den Braber nu min of meer
duidelijk is waar de financiële middelen vandaan komen alleen lijkt het mij verstandig om dat soort
zaken, laten we zeggen leesbaar te maken zodat voor meerdere mensen in deze raad het duidelijk
is welke financiële afwegingen wij hier gemaakt hebben. Blijkbaar hebben wij die al gemaakt want
het zit allemaal al panklaar in de begroting, in ieder geval is dat al aardig. Het is dan wel zo dat, die
opmerking wil ik nog maken omdat ik hem in eerste termijn heb laten liggen, dat het bedrag wat nu
uitgetrokken wordt toch eigenlijk een kleine 30% hoger is dan het oorspronkelijke bedrag dat
geraamd is en ik mag hopen dat bij de verdere uitvoering van het verkeersveiligheidsplan de
marges was betreft de overschrijding van de uitgaven wat kleiner zullen zijn en liefst de andere kant
op want anders wordt het inderdaad een financieel nog wel heel zwaar karwei. Ik hoor van de
wethouder dat nog in juni wellicht een advies gevraagd wordt aan de commissie VIM met
betrekking tot de integrale uitvoering van het verkeersveiligheid. Dat dat in 3 jaar gaat gebeuren. Bij
een vorige gelegenheid heb ik gezegd van het zou ook mijn fractie welkom zijn als wij in het kader
van de verkeersveiligheid met name ook op de doorgaande route meer maatregelen/voorzieningen
kunnen treffen dan er voorlopig in de planning zijn opgenomen. Ik verbind daar wel aan de restrictie
dat de plannen niet alleen inhouden een inhoudelijke aanpassing of comprimering van alle
maatregelen in 3 jaar, maar dat u ook zorgt dat de financiële kant geheel wordt aangepast en dat
dat dan in 3 jaar dan behapbaar is. Met als tweede randvoorwaarden dat wij wat mijn betreft in
ieder zorgen voor de nodige controle op uitgevoerde maatregelen, ook de controle op de efficiency
5