verdieping krijgen hetgeen het efficiënt werken zal bevorderen. Een belangrijk voordeel van de
gekozen nieuwbouwvariant is dat, waar bij andere alternatieven nog de sfeer blijft van een
verbouwd klooster, er hier een echt nieuw gemeentehuis is gecreëerd zonder dat de herinnering
aan de functie in het verleden verloren is. De gevelstructuur van de nieuw te bouwen voorgevel,
harmonieert ons inziens uitstekend met de bestaande in de omgeving. ONS is enthousiast over het
bouwkundig plan temeer nog omdat met dit ontwerp de exploitatiekosten relatief laag blijven ten
opzichte van alternatieven. De waarde van het plan. In het begin van mijn betoog heb ik de
aanleiding voor stadsvernieuwing geplaatst in een historische context namelijk het verval en de
uitholling van maatschappelijke functies in onze gemeente in de laatste decennia. We zullen daar
nieuwe zaken voor in de plaats moeten krijgen. De regiofunctie die Oudenbosch in de periode van
bloei zo vanzelfsprekend vervulde, is flink afgekalfd. Als gemeentebestuur moet je dan de bakens
verzetten en trachten een nieuw elan te krijgen. In dit opzicht zijn er al aanzetten. Zo heeft de
haven een nieuwe functie gekregen die, weliswaar aarzelend, maar op langere termijn zeker
aanslaat. Van het voorliggende plan "Basiliek en omgeving" is in dit opzicht naar de mening van
mijn fractie een unieke bijdrage te verwachten in het kader van het economisch beleid. De
aantrekkelijkheid van Oudenbosch voor dagrecreatie kan belangrijk toenemen. In samenhang
hiermee zien wij mogelijkheden voor de verdere ontwikkeling van het distributieve centrum "De
Driepoot". Ook de concentratie en samenhang van publieke dienstverlening in dit plan is belangrijk.
Immers gemeentehuis, postkantoor, pastorie, apotheek, Fidei et Arti, Basiliek, bibliotheek en
muziekschool gaan in open verbinding met elkaar het centrum van dienstverlening worden. Rest
nog een een goede relatie te leggen met de commerciële dienstverlening in de Driepoot.
Als het bestuur van deze gemeente deze belangrijke aanzet tot vernieuwing doet, is mijn fractie
ervan overtuigd dat de particuliere sector vroeg of laat zal volgen. Dat is ook nodig. Het behoeft
weinig betoog dat een gemeentebestuur niet veel meer dan de voorwaarden kan scheppen voor
een economische opbloei. Ondernemers, of algemener, de particuliere sector zal de rest voor zijn
rekening moeten nemen. Langs deze weg zal de maatschappelijke meerwaarde van het plan naar
onze stellige opvatting en verwachting op termijn veel groter zijn dan nu is te overzien. De kosten
respectievelijk de investering in uw plan. Globaal kunnen die kosten als volgt worden verdeeld:
- verbouwing/verhuizing/inrichting St.Anna 4.150.000
- verbouwing/verhuizing/inrichting bibliotheek 460.000
- stedebouwkundige werken 3.440.000
Totaal 8.050.000
Voorzitter, aangezien het budget op 7.850.000 is vastgesteld en uitsluitend kan worden aangepast
voor prijsinflatie moet nog een bezuiniging van 200.000,in het plan worden gevonden. In de
onderlinge verhouding van bedragen mag nog wel verandering komen, doch het totaalbudget staat,
dat moet duidelijk zijn, vast. Ter onderstreping van het belang daarvan is dat in een motie, waar
ook mijn fractie aan heeft bijgedragen en die ook zal ondersteunen, is dat allemaal nog eens
vastgelegd. Voor een gemeente als de onze is dat een zeer forse investering. De jaarlijkse
kostenstijging die hiermee is gemoeid, bedraagt na aftrek van de provinciale bijdrage als het plan
volledig is gerealiseerd, naar huidige berekening 428.000,Die lastenstijging kan worden
opgevangen uit de in de komende jaren vrijvallende kapitaallasten, al zal, dat is duidelijk, die ruimte
ook nodig zijn voor andere noodzakelijke investeringen bijvoorbeeld op het gebied van verkeer en
milieu. Ook is het niet helemaal juist om de haalbaarheid van de plannen sec af te meten aan de
huidige financiële situatie, daar de investering over een heel lange termijn rendement heeft. Een
meerjarig financieel beleidsplan als onderbouwing van de meerjarenraming, waar wij bij de
algemene beschouwingen om hebben gevraagd, zal niet kunnen worden gemist bij de afweging van
volgende investeringen die zich aandienen. Reden voor ons om daar opnieuw naar te vragen,
hopelijk met steun ook van andere fracties. Mocht een lastenverhoging overigens onvermijdbaar
worden, hetgeen natuurlijk zeker niet is uit te sluiten als het huidige uitgavenpatroon onvoldoende
kan worden beheerst, dan nog zou ONS gezien de maatschappelijke meerwaarde die aan dit plan
vastzit, hechten aan dit plan. Uiteraard is het ook onze wens en zorg om zoveel mogelijk lastenstij
ging te voorkomen. Het ontneemt ons echter niet de moed om grootschalig te investeren en voor de
lasten daarvan naar oplossingen te zoeken. Aan de uitvoering van voorliggende plannen zitten nog
tal van risico's, met name ook financieel. ONS is daarom van mening dat bij de uitbesteding die
risico's gelegd moeten worden bij degene die gaat uitvoeren. Wij denken voor deze opdracht aan
11