10 punt dat mensen van de werkgroep zelf naar voren hebben ge bracht, zowel in overleg met mij als in de commissie, waaruit bleek dat er twee soorten deskundigheidsbevordering zijn. De eerste bedoelt om de eigen groepen goed te laten runnen, op vrijwillige basis en de andere bedoelt om in een later stadium deze kennis te gelden te maken door lessen te gaan verzorgen of cursussen te gaan verzorgen tegen vergoeding. Dat laatste hebben wij van de hand gewezen. Wij hebben gezegd dat wij het op dit moment niet aan de orde achten om cursussen te gaan vergoeden, welke vervolgens dienden om mensen in de gelegen heid te stellen volgend jaar tegen vergoeding leiding te gaan geven aan groepen. Dat is iets anders dan deskundigheidsbevor dering die binnen een bestuur of binnen een organisatie wan neer die eenmaal een paar jaar draait om bij te blijven. Daarom kan het ook heel goed zijn dat je het ene jaar nog geen subsidie krijgt op dat terrein, maar wanneer je bewezen hebt dat je toch een gedegen bestaan leidt dan kan het best zijn dat je het jaar daarop die subsidie voor deskundigheidsbevor dering door de raad wel toegewezen krijgt. Dat is een kwestie van de gemeenteraad die ieder jaar door de raad kan worden bepaald. Kunnen ze het werk wat ze normaal doen, doen met de gelden die beschikbaar zijn? Ja, want de middelen die ze extra vragen zijn bedoeld om cursussen te gaan volgen om eigen deskundigheid te bevorderen om daar volgend jaar zelf de boer mee op te kunnen. Dus op zich belemmert het feit dat men de middelen nu niet krijgt niet het uitvoerende werk. Met wat u stelt over het proces-verbaal, de heer Van Agtmaal bevestigt dat ook, ben ik met u van mening, de aanpassing is gemaakt maar blijkbaar nog niet aan de raad verstrekt, dat er een aanpassing van het proces-verbaal zal moeten plaatsvinden in de zin zoals de heer Wijnen dat heeft opgemerkt. Mij dunkt dat er zowel bij het bestuur van de Stichting Mensen zonder Werk als bij de werkgroep Samen Thuis absoluut duidelijkheid be staat over wat de gemeente precies wil en wat ons standpunt in deze is en waarom wij dat willen, zowel in overleg met het bestuur als in overleg tussen de werkgroep Samen Thuis en de commissie WOS, moet ik stellen dat ik me niet kan voorstellen dat daarover nog onduidelijkheid kan bestaan. Zo dat het geval is dan geeft men toch elkaar slecht informatie door denk ik dan. Je kan toch niet telkens wanneer iemand anders uit de werkgroep of iemand anders uit een organisatie die het verhaal niet kent de hele procedure daardoor opnieuw opstarten. Dat lijkt me niet redelijk. Dat is ook de reden voor mij om te zeggen dat er naar mijn gevoel te weinig argumenten zijn om nu op basis daarvan het hele voorstel dan maar in te trekken. Ik vind dat deze groepen recht hebben op duidelijkheid. Het betekent alleen nog maar weer langer een maand uitstel, nog een maand langer onduidelijkheid. Ik denk dat op zich niks en niemand daar mee gediend is. We kunnen net zo goed nu gewoon duidelijk zeggen hoe het zit. Dat hebben we in de commissie WOS al gedaan. Dat hebben we in het overleg tussen portefeuil lehouder en Stichting Mensen zonder Werk al gedaan. Ik zie echt niet in wat nu een maand uitstel daar nog aan goeds aan kan toevoegen. Nogmaals proces-verbaal herstellen, dat is op papier gedaan maar het ligt nog niet bij de stukken begrijp ik. Dan krijg je de kwestie vagelijke behandeling die zij in

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1991 | | pagina 67