in willekeurige volgorde naar voren wil halen. Ik weet dat ik doorgaans korter van stof ben maar nu ik een volle zaal luis teraars heb, maak ik mijn verhaal wat langer, de gelegenheid maakt de dief, niet waar? Het vertrek van de vorige voorzitter van de raad vond plaats vlak na de gemeenteraadsverkiezingen en de installatie van de nieuwe raad in mei. Dat betekende een aantal verse krachten in de arena, hetgeen altijd wat aanpassingsproblemen met zich meebrengt. Aangezien voor zowel wethouder Den Braber, voor de gemeente-secretaris als voor mijn persoontje, dit de eerste echte raadsperiode in deze funktie is, was het een niet gerin ge zaak dat de meest ervaren bestuurder uit ons midden ver trok. Hiermee wil ik overigens zeker niet zijn vertrek bekri tiseren want daarover wordt en werd heel genuanceerd gedacht, maar ik wil toch aangeven dat het aan de overblijvenden wel aan de nodige ervaring op een aantal terreinen ontbrak en we waren toch al bezig -zij het soms nog heel primair- met zaken als stadsvernieuwing, reorganisatie van de gemeentelijke- ambtelijke organisatie, de inhaaloperatie betreffende gemeen telijke financiën, de heroriëntatie op het welzijnsbeleid, de bestuurlijke vernieuwing, de ruimte-problematiek en de daarmee samenhangende plannen voor herhuisvesting in het gebouw van St. Anna, het tot stand brengen van de totale automatisering, etcetera. Voor het verkleinde B&W-college, voorwaar best een hele opgave. Ik moet zeggen dat we er met hart en ziel in gedoken zijn. Gesteund door secretaris en ambtenaren, hebben wij getracht de periode op een verantwoorde wijze te overbrug gen. Ik wil best uitleggen hoe dat ondermeer in zijn werk ging. Direct na de installatie van onze ex-burgemeester in zijn gemeente, reden wij van Best naar Beter (want dat is Ouden bosch voor ons toch) en we bleven steken te Oirschot. Op het oude markt je van dit plezierige plaatsje is op een terras de teeling geworpen voor de nieuwe tijd. Uitvoerig hebben we daar gebrainstormd over wat ons in de komende maanden te doen stond. En hoe gaat dat dan: allerlei wilde en minder wilde plannen komen op en er ontstaan ideeën zonder dat er concreet handen en voeten aangegeven wordt. Dat deden we in augustus, na onze eerste schuchtere ervaringen, in Huis Ten Bosch tij dens een dag lang durende sessie. Daar maakten we de concrete afspraken met betrekking tot te volgen procedures, tijdbalken en dergelijke. Nadien trof men wel eens de term HTB-procedure aan, hetgeen daarvan onkundige raadsleden vragen over deze term die een eigen leven ging lijden, ontlokte. Het zij hier mee voorgoed duidelijk wat de term inhoudt. Naast de verdeling van taken en de veranderde werkwijze van het college van B&W kregen ook de ambtelijke medewerkers de gelegenheid nieuwe ideeën naar voren te brengen en uit te voeren. Vanaf deze plaats hecht ik eraan te benadrukken, dat wij enorme steun van de zijde van onze ambtenaren hebben ondervonden. Wij nemen nogmaals openlijk afstand van de kri tiek die men van sommigen regelmatig kan beluisteren op de mensen van onze organisatie, want wij weten wel beter. Ik dank

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1991 | | pagina 5