28
is met de aantekenening dat de hier aanwezige leden van ONS-
fraktie tegen zijn.
Zonder hoofdelijke stemming wordt het voorstel aangenomen
met de aantekening dat de ONS-fraktie tegen dit voorstel
is.
22. Voorstel tot het beschikbaarstellen van een krediet ten
behoeve van het opleidingsprogramma van het ambtelijk
apparaat
De heer VAN DEN BOSCH: Ik wil daar nog even uw aandacht vragen
voor het feit dat bij het beschikbaarstellen van het krediet
van het opleidingsprogramma, die ook vrij duidelijk criteria
moet hebben wie daarvoor in aanmerking komt, omdat je natuur
lijk moet kiezen tussen een éénmalige dure cursus aan de ene
kant en vele malen goedkopere cursus die voor veel meer perso
neelsleden aan de andere kant toegankelijk is. We weten niet
precies of dat geregeld is en hoe die procedures zijn, maar
gezien de bescheiden middelen die uiteindelijk beschikbaar
zijn moeten we daar natuurlijk vrij zorgvuldig mee zijn. Is
daar iets over te melden?
De VOORZITTER: Ik denk dat we even uit elkaar moeten trekken.
Uw opmerking op zich is natuurlijk heel juist. Als je praat
over personeelsbeleid en de opleidingen die daar een onderdeel
van uit maken, dan moet je heel goed weten onder welke voor
waarden, onder welke criteria, onder welke verwachtingen je
mensen opleidingen laten volgen. Dat is juist. In het kader
van personeelsbeleid zal dat een wezenlijk onderdeel ervan
zijn. Daarnaast is er op dit moment acute behoefte, gezien de
voortschreidende automatisering, om daar in een bestaande
leemte van dit moment in te voorzien. Daar zijn in eerste
plaats de uitgaven vanuit dit gebied voor bestemd.
De heer VAN DEN BOSCH: Als dat krediet wordt aangesproken,
wordt dat dan in die kadernota geregeld of gaat het daaraan
voorbij
De VOORZITTER: Er is op dit moment behoefte aan opleidingen in
verband met de automatisering die voortschreidt in dit appa
raat. Dat proces is in gang. Daar is voor het grootste gedeel
te dit krediet voor bedoeld. Ik ben het compleet met u eens en
die toezegging wil ik ook graag doen, dat er nu grote preten
tie getracht moet worden als je verder met een geheel oplei
dingsprogramma gaat praten, dan praat je ook over andere
dingen dan alleen computerdeskundigheid, dan praat je over
hele andere dingen, andere doelstellingen, dat je dat moet
inkaderen in een kadernota en dat je daarin criteria, wat ik
net zei in eerste termijn die verwachtingen en het hele proces
ook de plaats in de organisatie dat je daarbij moet betrach
ten.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangeno
men.