we al besteed hebben aan de aankoop van het pand. September volgend jaar. In die tijd, tegen die tijd en ik denk portefeuillehouder financiën al veel eerder, is er informatie over het weerstandsver mogen, is er informatie over de begroting 1992. Het zou niet goed zijn, als dat niet het geval was, en kortom informatie over de algehele financiële situatie. Dat in algemene zin. Een aantal vragen die daar nog buiten vallen wil ik nu graag proberen te beantwoorden. Met mijn opmerking in de commissie, dat de alternatieve gebruiksmogelijkheden, anderen dan woningen niet zullen worden onderzocht, meneer Van Oosterhout, heb ik bedoeld aan te geven, we zijn nu bezig in deze verbrede opdracht naar de architect toe, met het inpassen van de plaatselijke overheid. Van sociaal culturele voorzieningen in de vorm van bibliotheek en muziekschool en aanvullend daarop en op harmonieuze wijze daarmee van woningbouw. Het lijkt mij vooralsnog een erg brede opdracht naar de architect toe en ik zou die vooralsnog niet breder willen maken. Maar in het traject naar september 1992 toe, heel vooraan in het traject, zou het best, zal best aangegeven kunnen worden wat nou met name in de sfeer van de exploitatie het instandhouden van een kubieke meter St. Anna meer dan we nodig hebben gaat kosten. En als uw raad daar dan goede invulling aan geeft, u noemt daar het VW, Streekarchivaat, andere vormen van dienstverlening enzovoorts, dan heb ik daar geen enkel bezwaar tegen. We zullen uiteraard de planoloog moeten vragen hoe die daar over denkt. Maar ik wil u op voorhand waarschuwen dat St. Anna dure kubieke meters zijn. De heer Huijpen die noemt een bedrag en die citeert terecht uit de brief van PPC 661.000,ail in. Daaruit moet u opmaken, dat St. Anna dure kubieke meters zijn. Nou ik noem dat toch veel meer als een waarschuwing van mijn kant. Dan vraagt de heer Van Oosterhout is er een dead-line naar de provincie toe. Voor de besluitvorming van ons project verder helemaal niet. Waar we wel mee te maken hebben is, dat onze vervolg-aanvraag voor de stadsvernieuwingssubsidie voor de knelpuntenkosten, dat die op 1 oktober binnen moet zijn en ik kan u mededelen, dat ik een afspraak gemaakt heb met de desbetreffende ambtenaren, om daar op heel korte termijn het voorwerk voor te verrichten. Het zou wel helpen, wanneer we inderdaad eens een keer wat geld uit gaan geven nu, want de vorige keer, ik heb het al gezegd, hebben wij acht ton gekregen, zonder dat we een cent uitgegeven hadden en de provincie die vindt het op zich een toch wat rare constructie. Maar ik denk dat we daar wel uit komen. Komt het definitieve ontwerp in september en komt dat alleen in de commissie? Nou ik heb net gezegd dat het voorlopig ontwerp waarover wij overleg onder andere met u willen voeren wordt verwacht in oktober. Ik heb er geen enkel pro bleem mee om wanneer dat voorlopig ontwerp, met venwerking van de commentaren die daarop komen omgezet is in een definitief ontwerp en definitieve kostenraming, om dat formeel te laten vaststellen als het te realiseren als de te realiseren bouwkundige vormgeving door de raad. Ik heb daar geen enkele moeite mee. Ben ik bij de vragen van de heer Huijpen. Hij constateert en ik vind dat toch wel jammer, dat wij het aanbod, dat wij nu doen, dat ie dat te mager vindt. En hij vindt, dat het alternatief zoals dat door de WD-fractie ten volle op dezelfde basis onderzocht moet worden. Kijk, meneer Huijpen, ten aanzien van uw alternatief is de stand van zaken op dit moment ex equo met het alternatief dat door het college is uitgewerkt. Ten aanzien van het alternatief, nee ten aanzien van Basiliek en omgeving hebben wij indicatieve haalbaarheidsstudies verricht. Daar komt een financieel plaatje uit en u weet dat, van zeven miljoen, ik hoef dat niet te herhalen. Op dezelfde richtingsgronden, dezelfde manier hebben wij dit voorjaar uw alternatief proberen door te rekenen. Uit gesprekken die we daar samen over gevoerd hebben weet u dat het hier en daar wat lastig was, maar we hebben dat naar beste eer en geweten hebben we dat toch gedaan. Kijk, wat dat betreft is de stand van zaken gelijk. Waar ik mee te maken heb als wethouder, is met de voorberei ding van besluiten en uitvoering van besluiten zoals die door de raad gewenst zijn en het laatste raadsbesluit is van juni 1988 en die zegt van college ga aan de slag met St. Anna om daar een gemeentehuis van te maken. Wat ik nou dus heb willen bereiken is door constaterende, dat in de loop van de tijd de unanieme mening van destijds, dat daar wat licht tussen gekomen is, laat ik het maar heel zachtjes uitdrukken. Om dat gat weer te dichten. Vandaar dat wij als college die handreiking naar u doen. De heer HUIJPEN: Meneer de voorzitter, mag ik even interrumperen? u hebt het steeds over een handreiking. Nou zou ik toch eens graag toegelicht willen zien, waar die handreiking nou uit bestaat, welke lengte dat hij heeft, in welke richting dat hij gaat, want het is mij niet duidelijk tot op dit moment uit uw reactie en ik stel nu maar even heel concreet de vraag waar die handreiking nou uit bestaat. Ik kan wel even toelichten wat ik er dus van begrijp, dus dat kan ik wel even toelichten 36

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1991 | | pagina 299