geeft de opdracht en dat signaal was politiek glashelder. En als u dat, daarbij blijft, is ons signaal ook glashelder. We zien bij de fractie van ONS die terecht pleit voor andere draagvlakvergrotende activiteiten en meneer Van Oosterhout, als wij nou als CDA een van die draagvlakvergrotende activiteiten zouden kunnen beschouwen het niet herhuisvesten van het gemeentehuis daarin, dan kunnen we elkaar in de zin van alternatieven vinden. Want de herhuisvesting van het gemeentehuis in St. Anna is een andere zaak, een vrij kostbare zaak en dat zou een draagvlak van het geheel kunnen vergroten door het niet te doen. Ik zeg niet dat we zover zijn. We willen dus graag de alternatieven op een rijtje hebben. Dus u pleit terecht voor een meer open opdrachtverlening. Daar zijn wij van harte mee eens. Maar we willen als fractie daar ook nadrukkelijk de zaken bij betrekken die ik zojuist heb gemeld. Ja, als we zo in de positieve zin bezig zijn, dan vraag je je af is er hoop? Ja, dan zeggen we er is hoop. Bij de begrotingsbehandeling hadden we dacht ik tien voorstellen ingediend, die waren achter elkaar door de andere kant van de tafel neergeschoten. Maanden later hebben we toen gezien dat u die voorjaarsnota's driftig in uw armen, dus als we nou in dit tempo doorgaan, dan is er inderdaad hoop. Voorzitter de heer Wijnen zal nog nader op de keuze van de architect en een aantal zaken verder ingaan. De heer WIJNEN: Ja, meneer de voorzitter, in aansluiting op wat er in de commissie VIM is behandeld, er zijn aan ons enkele stukken ter inzage gelegd, of althans die heb ik daar aangetrof fen en dat betrof onder andere het advies wat de PPC heeft opgesteld ten behoeve van de besluitvorming van GS op basis waarvan dan 800.000,medewerking onder condities is toegezegd aan onze gemeente voor zover het dan betrof de benutting van St. Anna. Nou, daar lezen we onder andere uit, dat het plan, zoals dat ingestuurd is nog aanzienlijk gewijzigd kan worden. Dat het helemaal niet zeker is, dat het op deze manier moet. Dat er grotere stukken van St. Anna behouden zouden kunnen worden. Alleen afbreken geschiedt om redenen dat er geen functie aan toe te kennen is. Dat zijn toch interessante gezichtspunten, die de PPC naar voren brengt en die opvatting hebben wij ook altijd gezegd te delen. Van St. Anna, dat moet je zo goed mogelijk in de Oudenbossche situatie een plaats geven. Nou, als je dan kijkt, hoe het verder gegaan is, dan ligt er nog een stuk bij, waarbij ons toegezegd is, de opdracht aan de architect. Nou, die notitie die is heel sterk gericht op het gemeentehuis, want dan moet het plan dat eisen. Gemeentehuis, bibliotheek, en zo mogelijk woningbouw in een gedeelte van de te handhaven bebouwing. Wat dat is, wordt niet aangegeven. Permanente huisvesting van de muziekschool dient gegarandeerd te zijn. Dan moet er nog een ruimtelijk stedebouwkundig plan van hoge kwaliteit, dat moet er dan ingepast worden. Wat daar de doelstellingen van zijn, ja, dat kan ik op dit moment niet, ja, daar kan ik naar gissen. Ik denk, dat het heel belangrijk is, dat wij toch een veel nadrukkelijker opdracht formuleren voor een architect die voor ons een opdracht uitvoert. Wij hebben dat eerder al wel eens gedaan in het geval toen Hoogenberk met zijn werk hier in Oudenbosch werd belast, toen hebben we ook heel nadrukkelijk gezegd van die en die taak moet die betreffende architect vervullen. En hier is wel een heel beperkte omschrijving gegeven aan de taak die is heel nadrukke lijk gericht op gemeentehuis en dat is iets waar, gelet op de discussie die we in VIM gevoerd hebben, waar wij ons helemaal niet mee zullen verenigen. Dan is er ook een brief bij van een architect. Ik wist helemaal niet dat dat al zover was, dat er keuzes gemaakt waren door uw college en de betreffende architect schrijft zelfs, dat hij al een opdracht heeft. Nou, dat vind ik helemaal stug. Ik zou dan wel eens willen weten waarom dat wij niet eerder, als gemeenteraad betrokken zijn bij deze vormgeving van de keuze van de architect. Ik denk, dat opdracht verstrekken, dat dat op basis van beschikbaar gestelde middelen moet gebeuren en niet zo van u gaat het nu maar doen, want wij hebben u zo leuk gevonden. Dan had ik dat ook wel graag in de commissie gehoord, wat de procedure is geweest om een architect te benoemen. En toch voor mij een relevante vraag is, is nou degene die voor Oudenbosch een belangrijke bijdrage gegeven heeft voor de ruimtelijke vormgeving in 1988, is die betreffende architect ook ingeschakeld bij de vormgeving van St. Anna? Want dan ja, dan zou ik toch wel een nadere verklaring willen weten waarom die dan niet de voorkeur heeft genoten van uw college. Want ik denk, dat als iemand de ins en outs van St. Anna kent, dan is dat die betreffende man. Hij heeft zijn beperkingen aangegeven waarin hij zijn structuurschets toentertijd gemaakt heeft. Ik denk dat het niet zo kan zijn, dat de raad dus gelden beschikbaar stelt en het college zegt wij hebben de architect uitgekozen en dat is een hele andere dan er eerder hier gewerkt heeft en dat is onze bevoegdheid om dat te doen. Ik denk, dat deze zaken heel nadrukkelijk in de commissie VIM of vroeger hadden we een commissie stadsvernieu- 33

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1991 | | pagina 296