Maar het gaat over zestigduizend gulden. En als we dan de verklaring van de oorzaak lezen dan staat er eigenlijk met zoveel woorden ja, vorig jaar overschreden en het lopende jaar daarvoor ook. En als je het in dat licht bekijkt van het allemaal wel mee. We vinden dus, dat je als, de raad zegt he, college verklaar dat nou eens, dat u daar veel meer werk van moet maken. Maar misschien is dat ook een leerproces en moet dat volgende jaren veel kritischer moeten worden begeleid. Voorzitter, we hebben ook gezegd, dat bij de beantwoording van de vragen door het college eigenlijk nogal vaak de reorganisatie als excuus wordt gebruikt om nog niet full power van start te gaan. U heeft dat een stukje teruggedraaid en we hebben het ook in de commissie ABZ gezegd, dat we van die reorganisatie heel graag een keer afraken. En dat we u dan echt kunnen aanspre ken van doe er nou eens wat aan. Want anders creër je steeds zwarte pieten en kunnen we nooit echt op u vat krijgen. Maar de reorganisatie daar ziet het in ieder geval naar uit dat dat binnenkort ook in ieder geval van die omvangernst zal afnemen, dat zal dan volgend jaar niet meer zo direct aan de orde zijn. Al we naar de toekomst kijken, dan zien we dat volgens het schema de rekening 1990 in oktober gepland is. We zouden dat zeer op prijs stellen, als u dat inderdaad ook haalt en ik denk dat het van onze kant alle inspanningen ook moeten en u erop wijzen dat het een goede zaak is, als u dat haalt. Kredietbewaking, daar hebben we toen nog over gediscussierd in de commissie ABZ. Blij, dat u als college heeft gezegd, daar beginnen we aan. We zouden het alleen en nu sluit ik aan bij de heer Huijpen, denk ik toch die kredietbewaking, dus het feit dat wij als raad zeggen hoor dit is de post, daar mag u het mee doen, en als u halverwege het jaar daar overheen vliegt. Dat is een stukje kredietbewaking, vinden wij dat wij daar als politiek toch wat dichter bij moeten zitten,en we zouden het op prijs stellen als u bij belangrijke overschrijdingen, dat op commissieni veau eens uit komt leggen hoe dat nou komt. Want niks is zo vervelend om achteraf een groot aantal kredietoverschrijdingen te constateren, waar je toch uiteindelijk weinig op dat moment aan doet. Dus het betrekken van commissies bij belangrijke kredietoverschrijdingen tijdens het jaar, dat lijkt ons een goede zaak als een opwaartse organisering van die kredietbewaking. Wat ons echt aan het hart gaat, is dat u nog niet echt gelegenheid ziet, om de achterstand in de verplichtingen en het invorderingsbeleid krachtig aan te pakken. We vinden dat echt een zorgelijke zaak dus een stukje betalingsmoraal wat door gaat zetten dan, wat zou kunnen verslechteren. En we praten hier om vele tonnen. Voorzitter ik kom dan naar een aantal vragen nu concreet. De heer Van Ooster hout heeft er al op gewezen, die weerstandsnotitie. Ik geloof dat die nu ingeroosterd staat in het plan van werkzaamheden ruwweg aan het eind van het jaar. Onze fractie zou graag zien, dat ook dat verhaal wat meer naar voren komt omdat die weerstandnotitie in feite het totaalbeeld geeft he. We hebben bij de voorjaarsnota eigenlijk over de lopende uitgaven gesproken. Die weerstands notitie is met name bedoeld ook van wat hebben we eigenlijk in kas en wat zijn de reserves en hoe ligt dat. Dus we verzoeken eigenlijk om daar eerder aandacht aan te besteden dan nu is ingepland. Verder zouden we ook meer aandacht willen vragen en ook dit jaar nog, voor de personele capaciteit op de afdeling financiën. Want in de beantwoording van B&W komt dat als een rode draad naar voren. We hebben eigenlijk geen mens om die zaak aan te pakken. Onze fractie is van mening dat u daar eigenlijk naar de raad met een concreet voorstel moet komen en zeggen kijk, als wij een halve mankracht daar aantrekken, dan kan ie dat en dat doen. En het levert dat en dat op en dan zou ik u graag de zegen geven om daarmee in zee te gaan. Voorzitter, we hebben tot nu toe en alle fracties hebben dat eigenlijk allemaal gedaan, over de rekening praat je over geld, maar uiteindelijk geld is natuuurlijk stom, want het gaat over het management. Het management van de gemeente, van de ambtelijke diensten maar ook van het politieke apparaat is hier mede schuldig aan. Ik zou dan toch nadrukkelijk u willen uitnodigen, u heeft namelijk de zeldzame combinatie personeel en financiën en tussen die twee daar zit een spanningsveld en in de rekening praat je continu over geld, maar het gaat over het management. Kredietbewaking is een goede start, maar daar moeten ook mensen verantwoordelijk worden gesteld en als daar fouten worden gemaakt moeten we dat aan de kaak stellen. Dus naast praten over geld heel sterk financiën. En dan wil onze fractie u graag wijzen op wat in nogal wat gemeenten in ontwikkeling is, het zogenaamde financieel managementconcept, dat je die twee dingen aan elkaar knoopt. Dat je dus en middelen verdeeld middels begrotingen en verantwoordelijkheden en dan zouden we afrondend u willen vragen om ook aandacht te gaan schenken maar dat is als er wat meer ruimte komt, voor meer output gerichte begroting, dat je zegt, kijk als raad geef je weliswaar geld, maar wat doet u daar nou eigenlijk mee. Wat voor producten staan daar tegenover. En dan kunnen we bij de rekening 27

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1991 | | pagina 250