zal moeten gaan vormen om de zaak financieel in het gareel te houden.
De VOORZITTER: Ik ben blij met uw instemmende opmerking en voor uw tweede opmerking moet
ik u verwijzen naar agendapunt 10, de voorjaarsnota, waarin de eerste aanzetten worden gegeven.
Overigens is die brief ook in samenspraak tot stand gekomen met de afgevaardigden namens uw
raad in het Streekgewest. Wij stellen ons voor om in de toekomst ook deze procedure zo veel
mogelijk te handhaven. Verder iemand nog naar aanleiding van agendapunt 3
Besloten wordt:
a. de stukken, vermeld onder 1 tot en met 5, voor kennisgeving aan te nemen;
b. het stuk, vermeld onder 6, te beantwoorden overeenkomstig de ter inzage liggende
ontwerp-brief.
3a. Motie van het CDA inzake aansluiting op het HSL-net.
De VOORZITTER: Ik heb u net even ingeleid, dat er behoefte is vanuit het CDA, om een gehoord
de discussies, die ook in de commissie VIM zijn geweest, om daar met een eigen inbreng nu tot u
te spreken en ik wou eigenlijk het woord geven aan de fractie van het CDA, wie dat dan ook moge
zijn.
De heer WIJNEN: Meneer de voorzitter, in de commissie VIM is er ter inzage geweest, de brief van
de Raad voor de Waterstaat, over het Rijksvoornemen om te komen tot een besluit over al dan niet
aansluiten en op welke wijze dat wij dit nederlandse spoorwegnet aansluiten op het hoge snel-
heidsnet. Dat Rijksvoornemen, dat ligt gedurende enkele maanden ter inzage en iedereen kan daar
zijn mening over kenbaar maken. Er is een heftige discussie op gang gekomen naar de openbaar
making over de diverse tracé's en dat daar is ook inmiddels gebleken, dat voor ons toch wel van
belang is over niet al te veel jaren er voor Oudenbosch ook een mogelijkheid is dat die hoge
snelheidstrein ons dorp, of ons gemeentelijk gebied gaat doorkruisen vanaf 1996 wordt dat
voorzien, dat hij vanaf Rijssel richting Schiphol, eventueel Amsterdam zal gaan rijden. Hoewel in de
commissie door de wethouder op ons verzoek is geantwoord van ja, eigenlijk zijn die tracé's niet in
de directe zin van belang. Die zijn van uiteenlopend belang, zou je kunnen zeggen, is het toch wel
voor het gebied als zodanig van eminent belang om een zo passend mogelijk tracé te gaan bepa
len, waarin de voordelen tegenover de nadelen worden bepaald, geplaatst en waarbij dan in ieder
geval, gelet op de discussiemogelijkheden, de discussie en de mogelijkheden die daar zich allemaal
nog buiten voordoen, want ook inmiddels is naar voren gekomen in de raad voor de ruimtelijke
ordening is gevraagd om na te gaan in hoeverre bestaande spoorwegtracés aangepast kunnen
gaan worden ten behoeve van de hogesnelheidslijn. Dus dat wil dus zeggen, deze voorstellen zijn
er wel, deze varianten maar het kan ook zijn, dat er een uitkomst komt, die meer aansluit op het
belgische uitwerkingsvoorstel, om namelijk tot Essen op het bestaand tracé te blijven rijden. Ik
denk, dat het voor onze gemeente van groot belang is om in dit stadium een mening kenbaar te
maken en zoals wij in het bepalen van een standpunt naar het ministerie over onze overwegen-
problematiek steun hebben gekregen van het Streekgewest, zoals we uit de ingekomen stukken
hebben gezien, zouden wij op dit moment niet alleen uit eigen belang, maar ook uit solidariteit met
het gebied als zodanig met de gemeentes in het gebied ervoor willen pleiten om de tracé's die
genoemd zijn in de nota, af te wijzen voorzover ze niet gebundeld liggen aan de bestaande
infrastructurele voorzieningen, zoals de spoorlijn en de autowegen. En dus alle doorsnijdingen
afwijzend en waarbij nog komt, voorzover het dan gaat over het tracé wat aansluit op de A16, dat
we dan de mogelijkheid hebben dat na verloop van tijd zou kunnen blijken dat het stedelijk knoop
punt van Breda dusdanig aan waarde en betekenis heeft gewonnen, dat het in de vervoersregio
ook als een mogelijke stopplaats, of een halteplaats zou kunnen zijn, dus dat het niet alleen een
nadeel is voor de omgeving van dit gebied. En wij zouden er dan ook voor willen pleiten om dat
kenbaar te maken in het kader van de inspraak en ook de mening daarover van andere gemeentes
via het Streekgewest en de provincie kenbaar te maken. Ik heb ten aanzien van de motie, zoals u
die ontvangen heeft, heb ik overleg gehad met de fractievoorzitters van andere partijen en voorzo
ver ik begrepen heb, kunnen die daarmee instemmen. Ik denk, dat het het beste is, dat ik de motie
aan u overhandig en voorzover anderen die nog niet hebben ontvangen wellicht nog een exem-