u maakt melding van het feit, dat uw fractie heeft voorgesteld om honderdduizend gulden meer
beschikbaar te stellen. Ik neem daar kennis van. Ik wacht af hoe de raad daarop reageert. Ik moet
zeggen dat ik daar op het moment,aan verruiming van het budget geen behoefte heb. Wanneer komen
de externe bronnen in beeld? Ik heb het u al gezegd, meneer Van de Luijtgaarden,wanneer de raad
het verkeersveiligheidsplan heeft vastgesteld als het beleidskader voor verkeersmaatregelen voor de
komende jaren dan kan ik gaan praten met de provincie en met het Ministerie over die bijdragen van
andere overheden. 30-Kilometerzone heb ik gehad,ik denk dat is daarmee voorzitter, alle vragen op
alle vragen gereageerd heb.
De VOORZITTER: Dank U. Is er behoefte aan een tweede termijn?
De heer HUIJPEN: Ja, meneer de voorzitter,een paar korte opmerkingen nog.Ik heb begrepen dat u de
suggestie overneemt met betrekking tot de bedrijven. Wat dat betreft zal mijn fractie zich mocht u
daar behoefte aan hebben, zich uiterst constructief opstellen. Met de opmerking die wethouder Den
Braber maakte over de doorgaande route in de commissie, de opmerkingen die we daarover gemaakt
hebben. Ja, in alle bescheidenheid, meneer de voorzitter, we zijn geen verkeersdeskundigen en we
kunnen vaststellen dus, dat die het ook niet weten. Dan ben ik vergeten iets te zeggen en we zijn dat
als fractie niet gewend, want we zitten best wel op de centjes, over de financiering. Ook de WD-
fractie heeft bij de begrotingsbehandeling zeer nadrukkelijk aangegeven dat ook mijn fractie bereid is
om met betrekking tot de realisering van de uitkomsten van het verkeersveiligheidsplan dat we
daarvoor best dus belangrijk meer middelen voor uit willen trekken, want het blijkt ook uit het pre
advies, willen we echt iets gaan doen dan moeten we dus al gebruik maken van de budgetten van
1991 en 1992. Dus ja, willen we er werk van maken dan zijn wij van mening dat we dus daar belangrijk
meer middelen voor uit moeten trekken en anders zal het een verschrikkelijk lang-termijn verhaal
worden. Dan heb ik nog een opmerking met betrekking tot het bureau dat ingeschakeld is. Is bij het
desbetreffende bureau duidelijk gemaakt, dat het rapport en datgene wat erin verwoord staat dat er
een aantal aspecten zijn waarvan dus de commissie heeft gezegd in ieder geval en ik begrijp, dat de
wethouder dat ook deels zo heeft ervaren van nou dat is toch eigenlijk weinig positief. We kunnen
daar in de Oudenbossche situatie niet zo heel veel mee doen. In het bedrijfsleven zou je heel
simpelweg kunnen stellen, daar kan ik niks mee. Doe het maar opnieuw. Dus daar zou ik best een
reactie van het college over willen horen. Dank U.
De heer WIJNEN: Meneer de voorzitter, ik begrijp dat de wethouder voornemens is om Roosendaal te
volgen. Ik zou het anders willen, ingekleed willen zien. Ik zou het op prijs stellen als de gemeente
Oudenbosch, als belanghebbende, het initiatief samen met andere gemeenten die in dit verband
voordeel kunnen hebben van een versnelling, dat men dat bij de provincie en op andere niveau's ook
aankaart ter oplossing van het probleem en als we uitgenodigd worden tot de onderhandelingstafel dan
nou, dat kan wel, maar dat is dan wel heel passief. Ik zou dat toch wat in activere daden omgezet
willen zien en juist sterk benadrukt willen zien, dat het voor Oudenbosch een heel belangrijk punt is om
te ontsnappen aan het toenemend gebruik van de weg door de gemeente. Verder begrijp ik dat u een
poging gaat doen om op een ander niveau met de omliggende gemeenten proberen daar nog wat aan
te doen om het verkeer wat een andere route kan rijden om dat ook de gelegenheid te bieden of in
ieder geval aan te zetten om wat anders te doen. Voorziening lijkt mij overigens het meest essentieel.
Dan het punt van het uitvoeringsschema. Daar heb ik toch nog wel onduidelijkheid over. Op pagina 4
van het pre-advies daar zegt U: onze voorkeur gaat uit naar prioriteit 3, prioriteit 4 en prioriteit 18.
Daar moet ik toch uit opmaken dat die anderen overgeslagen worden
of zitten die allemaal daar tussen in? Want dan zegt u 18 staat onderaan, 18 staat op de derde plaats.
En dus die onduidelijkheid heeft u niet weggenomen. En ten aanzien van het financiële aspect denk ik
dat het heel belangrijk is om een aantal maatregelen gelijktijdig te kunnen nemen want anders dan
wentel je de verkeerslast door naar een volgend of een ander gebied, dus dat afsluiten waar de heer
Du Pont aan denkt van de Velletriweg zou consequenties hebben voor het gebruik van de Zouaven-
laan, om maar iets te noemen. Als je het ene doet, dan kun je niet om het andere heen. Dus je zult dat
toch met elkaar samen moeten bekijken en zeggen van hoe pak ik dat probleem in zijn totaliteit aan
want anders dan bereik ik een oplossing voor het ene gebied, ten koste van een andere groep. Dat
werkt meestal niet zo gunstig, dus wat dat betreft denk ik, dat we toch de bereidheid moeten hebben
om de zaken te versnellen. Zeker als we iets gaan doen en aan te pakken en daar ook meer middelen
voor beschikbaar te krijgen. Dank u wel.
19