u maakt melding van het feit, dat uw fractie heeft voorgesteld om honderdduizend gulden meer beschikbaar te stellen. Ik neem daar kennis van. Ik wacht af hoe de raad daarop reageert. Ik moet zeggen dat ik daar op het moment,aan verruiming van het budget geen behoefte heb. Wanneer komen de externe bronnen in beeld? Ik heb het u al gezegd, meneer Van de Luijtgaarden,wanneer de raad het verkeersveiligheidsplan heeft vastgesteld als het beleidskader voor verkeersmaatregelen voor de komende jaren dan kan ik gaan praten met de provincie en met het Ministerie over die bijdragen van andere overheden. 30-Kilometerzone heb ik gehad,ik denk dat is daarmee voorzitter, alle vragen op alle vragen gereageerd heb. De VOORZITTER: Dank U. Is er behoefte aan een tweede termijn? De heer HUIJPEN: Ja, meneer de voorzitter,een paar korte opmerkingen nog.Ik heb begrepen dat u de suggestie overneemt met betrekking tot de bedrijven. Wat dat betreft zal mijn fractie zich mocht u daar behoefte aan hebben, zich uiterst constructief opstellen. Met de opmerking die wethouder Den Braber maakte over de doorgaande route in de commissie, de opmerkingen die we daarover gemaakt hebben. Ja, in alle bescheidenheid, meneer de voorzitter, we zijn geen verkeersdeskundigen en we kunnen vaststellen dus, dat die het ook niet weten. Dan ben ik vergeten iets te zeggen en we zijn dat als fractie niet gewend, want we zitten best wel op de centjes, over de financiering. Ook de WD- fractie heeft bij de begrotingsbehandeling zeer nadrukkelijk aangegeven dat ook mijn fractie bereid is om met betrekking tot de realisering van de uitkomsten van het verkeersveiligheidsplan dat we daarvoor best dus belangrijk meer middelen voor uit willen trekken, want het blijkt ook uit het pre advies, willen we echt iets gaan doen dan moeten we dus al gebruik maken van de budgetten van 1991 en 1992. Dus ja, willen we er werk van maken dan zijn wij van mening dat we dus daar belangrijk meer middelen voor uit moeten trekken en anders zal het een verschrikkelijk lang-termijn verhaal worden. Dan heb ik nog een opmerking met betrekking tot het bureau dat ingeschakeld is. Is bij het desbetreffende bureau duidelijk gemaakt, dat het rapport en datgene wat erin verwoord staat dat er een aantal aspecten zijn waarvan dus de commissie heeft gezegd in ieder geval en ik begrijp, dat de wethouder dat ook deels zo heeft ervaren van nou dat is toch eigenlijk weinig positief. We kunnen daar in de Oudenbossche situatie niet zo heel veel mee doen. In het bedrijfsleven zou je heel simpelweg kunnen stellen, daar kan ik niks mee. Doe het maar opnieuw. Dus daar zou ik best een reactie van het college over willen horen. Dank U. De heer WIJNEN: Meneer de voorzitter, ik begrijp dat de wethouder voornemens is om Roosendaal te volgen. Ik zou het anders willen, ingekleed willen zien. Ik zou het op prijs stellen als de gemeente Oudenbosch, als belanghebbende, het initiatief samen met andere gemeenten die in dit verband voordeel kunnen hebben van een versnelling, dat men dat bij de provincie en op andere niveau's ook aankaart ter oplossing van het probleem en als we uitgenodigd worden tot de onderhandelingstafel dan nou, dat kan wel, maar dat is dan wel heel passief. Ik zou dat toch wat in activere daden omgezet willen zien en juist sterk benadrukt willen zien, dat het voor Oudenbosch een heel belangrijk punt is om te ontsnappen aan het toenemend gebruik van de weg door de gemeente. Verder begrijp ik dat u een poging gaat doen om op een ander niveau met de omliggende gemeenten proberen daar nog wat aan te doen om het verkeer wat een andere route kan rijden om dat ook de gelegenheid te bieden of in ieder geval aan te zetten om wat anders te doen. Voorziening lijkt mij overigens het meest essentieel. Dan het punt van het uitvoeringsschema. Daar heb ik toch nog wel onduidelijkheid over. Op pagina 4 van het pre-advies daar zegt U: onze voorkeur gaat uit naar prioriteit 3, prioriteit 4 en prioriteit 18. Daar moet ik toch uit opmaken dat die anderen overgeslagen worden of zitten die allemaal daar tussen in? Want dan zegt u 18 staat onderaan, 18 staat op de derde plaats. En dus die onduidelijkheid heeft u niet weggenomen. En ten aanzien van het financiële aspect denk ik dat het heel belangrijk is om een aantal maatregelen gelijktijdig te kunnen nemen want anders dan wentel je de verkeerslast door naar een volgend of een ander gebied, dus dat afsluiten waar de heer Du Pont aan denkt van de Velletriweg zou consequenties hebben voor het gebruik van de Zouaven- laan, om maar iets te noemen. Als je het ene doet, dan kun je niet om het andere heen. Dus je zult dat toch met elkaar samen moeten bekijken en zeggen van hoe pak ik dat probleem in zijn totaliteit aan want anders dan bereik ik een oplossing voor het ene gebied, ten koste van een andere groep. Dat werkt meestal niet zo gunstig, dus wat dat betreft denk ik, dat we toch de bereidheid moeten hebben om de zaken te versnellen. Zeker als we iets gaan doen en aan te pakken en daar ook meer middelen voor beschikbaar te krijgen. Dank u wel. 19

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1991 | | pagina 176