ligheidsplan te komen. En de laatste poging van het Adviesbureau Zandvoort viel ook weer een beetje tegen, vandaar dat wij na het overleg met de commissie ons genoodzaakt hebben gezien om het hoofdstuk vier daarin, waarin de uitvoerende maatregelen beschreven staan om dat helemaal opnieuw te realiseren. Essentieel van het verkeersveiligheidsplan is dat wij terug kunnen door maatregelen aan de invalsroutes van Oudenbosch het gebruik van het centrum van Oudenbosch, van de hoofdwegen van Oudenbosch enigszins te ontmoedigen. Daar de snelheid uit het verkeer te halen en dan proberen die lagere snelheid in het verkeer erin te houden. Dat betekent dus, dat in aanvulling op de komgrens- maatregelen en die zijn in verschillende vormen. De meest ingrijpende is de bouw van een rotonde. Dat in aanvulling op de komgrensmaatregelen er poortmaatregelen moeten zijn. Poortmaatregelen die eigenlijk aan moeten gaan kondigen dat de mensen in een 30-kilometer zone komen.En de heer Van de Luijtgaarden heeft er naar gevraagd, ook de heer Wijnen. Ik heb in de commissie VIM ai gezegd, waar ik behoefte aan heb op dit moment is een beleidskader en dat zou het verkeersveiligheidsplan kunnen zijn, waarmee ik de boer op kan in die zin, dat ik dus ga overleggen met de provincie, en dat overleg, meneer Van de Luijtgaarden heeft dus nog niet plaatsgevonden omdat eerst de besluitvorming in de raad afgerond moest zijn. Dan kan ik dus gaan praten met de provincie over die aanvullende maatregelen en dat zullen er velen zijn. Ik denk, dat als de raad dat wil, nadat de commissie zich daarover gebogen heeft, dat we dan een veelvoud van het aantal maatregelen met elkaar moeten treffen dan we hier nu opsommen. Het zijn er hier nu in totaal 18. Ik denk dat het er een veelvoud wordt en het zal mede aan U zijn om te bepalen of dat inderdaad het geval is. Eerste globale berekeningen hebben overigens wel aangetoond, dat wanneer wij erin stappen en wanneer wij dus inderdaad via die veelvoud van maatregelen 30-kilometer zones gaan creëren, dat dat op zich financieel aantrekkelijk lijkt, dan wanneer we zoals we het hier nu sec via de gemeentefinanciën laten lopen, omdat die bijdrageregeling, die dan van toepassing is, ook gebruikt gaat worden voor maatrege len die wij zelf in ons eigen plan al hebben staan. Maar met die zaken ben ik nog bezig. Ik heb in de planning zitten dat ik die nadere uitwerking in de commissievergadering van 20 juni aanstaande aan U zal voorleggen. Een aantal andere zaken zullen ook nog nader uitgezocht moeten worden. De heer Du Pont vraagt naar de Velletriweg. Als optie wordt genoemd afsluiten, als een andere optie de bouw van een rotonde ter plekke. Zaken moeten nog met elkaar vergeleken worden en op haalbaarheid onderzocht worden. Waar ik in ieder geval voor wil pleiten is, dat we nou er niet toe moeten overgaan om Oudenbosch van de ene op de andere dag aan alle kanten tegelijkertijd open te gooien om daar verkeersmaatregelen te treffen. Ik denk dat we daar een heel zorgvuldige planning op los moeten laten en dat we met elkaar moeten bezien of de maatregelen, die in het begin genomen worden, welk effect die sorteren. En welke aanvulllende maatregelen in de zin van poortmaatregelen of anderszins dan nog nodig zijn.lk denk dat ik daarmee al een heleboel vragen meegenomen heb. De heer Wijnen vroeg nog specifiek van waarom komt nou pas in het pre-advies in een herziene versie de Velletriweg om de hoek kijken. Ik mag er aan herinneren, dat de opdracht van het bureau Zandvoort gestoeld was op de inventarisatie van de verkeersonveiligheid, zoals die door de dienst Gemeentewerken was opgebouwd. Daarnaast op een inventarisatie door het bureau zelf van de zogenaamde black-spots, de gevaarlijke punten, waarvoor de gegevens ontleend werden aan de verkeersongevallen-registratie. En in beide inventarisaties komt de hoek Velletriweg-Bosschendijk niet als een gevaarlijk punt naar voren. Het is waarschijnlijk meer dat het ervaren wordt als gevaarlijk dan dat er, en gelukkig maar, dan dat er daadwerkelijk ook gevaar is. En laten we hopen dat dat zo blijft. Maar in ieder geval mede naar aanleiding van brieven uit de omgeving hebben wij er naar gekeken of het toch niet verstandig is ter verhoging van het woongenot ter plekke om daar maatregelen te treffen. En of dat nou het afsluiten van de Velletriweg zal zijn, dan wel een rotonde of nog iets anders, dat zal in een volgende fase verder aan de orde moeten komen. Ja de tegenstrijdigheid, die de heer Wijnen constateert rondom het kruispunt Prof. Mulderlaan-Velletriweg van het heeft zich geen prioriteit want het staat heel laag.Het heeft wel prioriteit, maar wel het laatste van de 18 objecten die wij op dit moment voorzien hebben wij dat punt onderaan gezet, samen met de T-kruising Prof. Hellemonsstraat en de Markt.De 30-kilometer zones bewegwijzering, daar heeft de voorzitter al op gereageerd. Dan zegt de heer Wijnen zeer tot mijn verbazing dat er geen geld meer is. Wij hebben met elkaar meneer Wijnen, afgesproken in december, dat we op jaarbasis zestigduizend gulden gaan reserveren voor de uitvoering van dit plan. Dat geld hebben we nog steeds, dat hebben we dus beschikbaar, maar omdat het eerste object de rotonde bij de Spuilaan meer dan een ton gaat kosten hebben wij in overweging, maar we zullen daar nader advies over vragen aan de commissie, om de budgetten voor 1991 en 1992 voor een deel althans samen te voegen, omdat dat dit jaar nog uit te voeren, temeer omdat de uitvoering zich over beide jaren zal gaan uitstrekken naar het zich nu laat aanzien.Ja ik neem kennis van uw voorstel, nou 18

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1991 | | pagina 175