de tafel was komen zitten hier en dat we die tegen elkaar hadden opereren en hun overweging hadden
gekend. Nu is het veelal éénrichtingverkeer geweest. Punt van de doorgaande route wil ik toch nog
onder aandacht brengen. Wij hebben daar al eens eerder in de commissie over gesproken, over het
voornemen in Roosendaal om een oosttangent te lanceren. Een tangent die rijksweg A58 ter hoogte
van Zegge verbindt met laten we zeggen Van Schilt (A17) en nou, relatief dicht bij Oudenbosch als
rondweg zou kunnen gaan fungeren voor een deel van ons doorgaand vrachtverkeer danwel perso
nenverkeer. Inmiddels heeft men in Roosendaal niet stil gezeten, die stadsontwikkeling heeft een
prachtig boek gemaakt en daar is een omschrijving in aangebracht van de noordoosttangent. Eerst was
het een beetje met voorzichtigheid gelanceerd plan, nu wordt het in de visie van Roosendaal als een
vast onderdeel opgenomen. Daar lijkt het ook naar dat we dat tegemoet kunnen gaan zien als een na
te streven object en ik denk dat het van heel groot belang is, voor Oudenbosch, om dat beleidsmatig
mee te ondersteunen. In ieder geval om de consequenties te bekijken en na te gaan in welke zin dat
wij daar ook voordeel van kunnen hebben. Dat zijn eigenlijk al zaken die hier binnenshuis bekend zijn.
Ik wil ze toch even noemen omdat ze belangrijk zijn omdat dat van invloed is op de oplossingsmoge
lijkheden hier in onze verkeersafwikkeling. Dan staat er in het prae-advies op pagina 2 de problema
tiek waar Zandvoort geen aandacht aan besteedt. Nou daar gaan wij dan aandacht aan besteden. Dat
vind ik heel vreemd. Een dergelijke verwoording spreekt mij eigenlijk niet aan. Eigenlijk moeten wij
uitmaken, als er tenminste als raad of als opdrachtgever waar Zandvoort zich mee bezig moet houden
en als die een punt vergeet dan moeten wij dat onder de aandacht brengen. Nu gaan we daar
proberen wat oplossingsgedachten op te lepelen. Met allerlei onzekerheden blijven we zitten. Heel
vaak wordt er gezegd nou vooralsnog moeten we het nog even bekijken, effecten moeten worden
afgewacht, hoe dat zal gaan op de St. Bernaertsstraat. Nieuwe situaties zullen zich gaan voordoen op
de Zandeweg. Dan vraag je je toch af, wat hebben nou die voorgaande pogingen allemaal, waar zijn
die nou eigenlijk over gegaan. Waarom hebben die zich niet met de kern van de zaak bezig gehouden.
Ja, misschien zijn dan de conclusies: ja, misschien zijn de middengeleiders op de Zandeweg wat
overbodig. Daar hebben wij eigenlijk behoefte aan om daar duidelijkheid over te krijgen want anders
moeten we dat niet aanleggen. Dan een volgend stukje, dat gaat over het kruispunt Prof. Mulderslaan-
Zouavenlaan. Ja, dan wordt er gezegd dat heeft niet de hoogste prioriteit. Dat geloof ik ook maar
verderop zegt men: ja, dat krijgt prioriteit 18 dus dat houdt in dat we daar toch wat gaan zitten doen.
Dus nou heeft het niet de grootste prioriteit maar we zetten het toch op het rijtje van de uit te voeren
werken. Ik denk dat daar duidelijkheid over moet komen. Wat voor probleem speelt er. Hoe moet het
opgelost worden. Verkeersstremmingen op de Bosschendijk in verband met het oplossen van het
afslaand verkeer omdat de uitvoegstroken weg zijn. De fietsen zouden voorrang krijgen. Dat wordt dan
ook niet overgenomen. Twijfels om dat over te nemen. Nou, zo gaat dat hele schrift wat verder. Dan
worden er nog minirotondes aan toegevoegd danwel een verkeersinstallatie hier voor Markt-Past.
Hellemonsstraat, de kruising, en dan worden drie alternatieven genoemd die ook besproken zijn hier
door mijn voorgangers al voor het afsluiten van het verkeer op de Velletriweg. Plaatsing van verkeers
borden, afsluiten voor vrachtverkeer, minirotonde. Dat moeten we allemaal weer maar afwachten wat
daar uitkomt. Dus dat streefbeeld wat eigenlijk in onze gedachte voorop heeft moeten staan dat komt
er niet uit. Dan moeten we weer met vallen en opstaan gaan kijken waar komen we nou uit als we dit
doen. Dan krijgen we het probleem van de komgrenzen. Dat is door Zandvoort wel systematisch
aangepakt, vind ik, daar heeft hij wel beoogd om snelheidsbeperkende maatregelen in te voeren maar
dan wordt het gekoppeld aan het introduceren van 30 km.-gebied. In de commissie hebben we daar
ook over gesproken. We hoeven niet erover te praten om op deze manier een 30 km.-gebied te
introduceren. Dat kan gewoon niet, dan moeten er veel meer maatregelen genomen worden. Ik denk
dat we daar duidelijk over moeten zijn. Als we dat willen dan moeten we dat zeggen en als we die
volgmaatregelen systematisch met andere werkzaamheden combineren dan zou dat kunnen maar
zoals het nou voorgesteld wordt, komen we er lang niet aan toe. Belangrijke doelstelling, zoals ik zei, is
eigenlijk het beperken van het verkeer wat niet in Oudenbosch thuishoort of wat een alternatief heeft
om zijn bestemming te bereiken. Daar zouden we dus ook nadrukkelijk rekening mee moeten houden.
Het wordt wel genoemd en als we nou overgaan tot minirotonden dan zou het kunnen dat Ouden
bosch' verkeer een andere weg gaat kiezen dus vooralsnog kan de bewegwijzering dan achterwege
gelaten worden. Nou, ik denk dat we een keertje moeten zeggen kunnen we nou niet een kaartje
maken waarop wij vinden hoe het verkeer in Oudenbosch in dergelijke zin zou kunnen rijden naar
bepaalde bestemmingen en dat gewoon als ontwerp beschikbaar stellen voor die bedrijven waar
mijnheer Huijpen het over heeft en dat je dus zegt van: mensen, hoe bereik je nou een industrieterrein.
Nou dat doe je langs de volgende wegen. Zo is je looproute of je rijroute en dan heb je dat probleem
16