de tafel was komen zitten hier en dat we die tegen elkaar hadden opereren en hun overweging hadden gekend. Nu is het veelal éénrichtingverkeer geweest. Punt van de doorgaande route wil ik toch nog onder aandacht brengen. Wij hebben daar al eens eerder in de commissie over gesproken, over het voornemen in Roosendaal om een oosttangent te lanceren. Een tangent die rijksweg A58 ter hoogte van Zegge verbindt met laten we zeggen Van Schilt (A17) en nou, relatief dicht bij Oudenbosch als rondweg zou kunnen gaan fungeren voor een deel van ons doorgaand vrachtverkeer danwel perso nenverkeer. Inmiddels heeft men in Roosendaal niet stil gezeten, die stadsontwikkeling heeft een prachtig boek gemaakt en daar is een omschrijving in aangebracht van de noordoosttangent. Eerst was het een beetje met voorzichtigheid gelanceerd plan, nu wordt het in de visie van Roosendaal als een vast onderdeel opgenomen. Daar lijkt het ook naar dat we dat tegemoet kunnen gaan zien als een na te streven object en ik denk dat het van heel groot belang is, voor Oudenbosch, om dat beleidsmatig mee te ondersteunen. In ieder geval om de consequenties te bekijken en na te gaan in welke zin dat wij daar ook voordeel van kunnen hebben. Dat zijn eigenlijk al zaken die hier binnenshuis bekend zijn. Ik wil ze toch even noemen omdat ze belangrijk zijn omdat dat van invloed is op de oplossingsmoge lijkheden hier in onze verkeersafwikkeling. Dan staat er in het prae-advies op pagina 2 de problema tiek waar Zandvoort geen aandacht aan besteedt. Nou daar gaan wij dan aandacht aan besteden. Dat vind ik heel vreemd. Een dergelijke verwoording spreekt mij eigenlijk niet aan. Eigenlijk moeten wij uitmaken, als er tenminste als raad of als opdrachtgever waar Zandvoort zich mee bezig moet houden en als die een punt vergeet dan moeten wij dat onder de aandacht brengen. Nu gaan we daar proberen wat oplossingsgedachten op te lepelen. Met allerlei onzekerheden blijven we zitten. Heel vaak wordt er gezegd nou vooralsnog moeten we het nog even bekijken, effecten moeten worden afgewacht, hoe dat zal gaan op de St. Bernaertsstraat. Nieuwe situaties zullen zich gaan voordoen op de Zandeweg. Dan vraag je je toch af, wat hebben nou die voorgaande pogingen allemaal, waar zijn die nou eigenlijk over gegaan. Waarom hebben die zich niet met de kern van de zaak bezig gehouden. Ja, misschien zijn dan de conclusies: ja, misschien zijn de middengeleiders op de Zandeweg wat overbodig. Daar hebben wij eigenlijk behoefte aan om daar duidelijkheid over te krijgen want anders moeten we dat niet aanleggen. Dan een volgend stukje, dat gaat over het kruispunt Prof. Mulderslaan- Zouavenlaan. Ja, dan wordt er gezegd dat heeft niet de hoogste prioriteit. Dat geloof ik ook maar verderop zegt men: ja, dat krijgt prioriteit 18 dus dat houdt in dat we daar toch wat gaan zitten doen. Dus nou heeft het niet de grootste prioriteit maar we zetten het toch op het rijtje van de uit te voeren werken. Ik denk dat daar duidelijkheid over moet komen. Wat voor probleem speelt er. Hoe moet het opgelost worden. Verkeersstremmingen op de Bosschendijk in verband met het oplossen van het afslaand verkeer omdat de uitvoegstroken weg zijn. De fietsen zouden voorrang krijgen. Dat wordt dan ook niet overgenomen. Twijfels om dat over te nemen. Nou, zo gaat dat hele schrift wat verder. Dan worden er nog minirotondes aan toegevoegd danwel een verkeersinstallatie hier voor Markt-Past. Hellemonsstraat, de kruising, en dan worden drie alternatieven genoemd die ook besproken zijn hier door mijn voorgangers al voor het afsluiten van het verkeer op de Velletriweg. Plaatsing van verkeers borden, afsluiten voor vrachtverkeer, minirotonde. Dat moeten we allemaal weer maar afwachten wat daar uitkomt. Dus dat streefbeeld wat eigenlijk in onze gedachte voorop heeft moeten staan dat komt er niet uit. Dan moeten we weer met vallen en opstaan gaan kijken waar komen we nou uit als we dit doen. Dan krijgen we het probleem van de komgrenzen. Dat is door Zandvoort wel systematisch aangepakt, vind ik, daar heeft hij wel beoogd om snelheidsbeperkende maatregelen in te voeren maar dan wordt het gekoppeld aan het introduceren van 30 km.-gebied. In de commissie hebben we daar ook over gesproken. We hoeven niet erover te praten om op deze manier een 30 km.-gebied te introduceren. Dat kan gewoon niet, dan moeten er veel meer maatregelen genomen worden. Ik denk dat we daar duidelijk over moeten zijn. Als we dat willen dan moeten we dat zeggen en als we die volgmaatregelen systematisch met andere werkzaamheden combineren dan zou dat kunnen maar zoals het nou voorgesteld wordt, komen we er lang niet aan toe. Belangrijke doelstelling, zoals ik zei, is eigenlijk het beperken van het verkeer wat niet in Oudenbosch thuishoort of wat een alternatief heeft om zijn bestemming te bereiken. Daar zouden we dus ook nadrukkelijk rekening mee moeten houden. Het wordt wel genoemd en als we nou overgaan tot minirotonden dan zou het kunnen dat Ouden bosch' verkeer een andere weg gaat kiezen dus vooralsnog kan de bewegwijzering dan achterwege gelaten worden. Nou, ik denk dat we een keertje moeten zeggen kunnen we nou niet een kaartje maken waarop wij vinden hoe het verkeer in Oudenbosch in dergelijke zin zou kunnen rijden naar bepaalde bestemmingen en dat gewoon als ontwerp beschikbaar stellen voor die bedrijven waar mijnheer Huijpen het over heeft en dat je dus zegt van: mensen, hoe bereik je nou een industrieterrein. Nou dat doe je langs de volgende wegen. Zo is je looproute of je rijroute en dan heb je dat probleem 16

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1991 | | pagina 173