oplossingen voor die ook in het rapport zijn aangegeven. Met die opmerking, voorzitter, kunnen wij met het verkeersveiligheidsplan zoals het nu voorligt, akkoord gaan. De VOORZITTER: Dank u. Mijnheer Huijpen. De heer HUIJPEN: Ja, mijnheer de voorzitter. Een paar opmerkingen want het is tot in den treuren in de commissie aan de orde geweest en op een bepaald moment is het goed geweest. Het resultaat in zijn algemeenheid is magertjes. Ik denk dat het één van de conclusies kan zijn. Met name, nog een keer vermeit, met betrekking tot de doorgaande route: nou, daar zijn eigenlijk niet direct adequate oplossingen voor gevonden. Echt probleem is geweest, ik onderschrijf de opvatting van mijnheer du Pont, echt probleem is geweest (zo hebben we dat ook ervaren in de commissie) dat het rapport in zijn algemeenheid zo weinig geënt was op de Oudenbossche situatie en dat heeft natuurlijk zowel voor, mag ik aannemen, later voor het college als voor de commissie toch wel erg frustrerend gewerkt. Met betrekking tot het vrachtvervoer: daarvan zou ik de volgende opmerking willen maken. We hebben dat in het fractieberaad doorgepraat. Misschien zou het nuttig kunnen zijn om bedrijven in de korte regio, de nabije regio, om die aan te schrijven en in dat schrijven o.a. op te nemen (er zijn nog een aantal zaken meer bij voorstelbaar) maar dat het mogelijk is met betrekking tot het vrachtvervoer alternatieve routes te kiezen en die misschien in de sfeer van rentabiliteit zowel in geld als in tijd voor de desbetreffende vrachtwagenchauffeurs meer optimaal zou kunnen zijn en het zou een ontlasting kunnen betekenen voor het centrum in onze gemeente. Ja, ik wou het hier toch maar bij laten mijnheer de voorzitter. De heer WIJNEN: Ja, mijnheer de voorzitter. Er is al gezegd, in de commissie hebben we er al heel uitvoerig over gepraat, verschillende malen zelfs: wat is er nou eigenlijk aan de hand met het verkeersveiligheidsgebeuren in Oudenbosch. Als ik me goed voor de geest heb is het een jaar of vijf geleden bij het programmaoverleg in 1986 voor het eerst overeengekomen dat er op korte termijn een verkeersveiligheidsplan opgesteld moest gaan worden. Daar was iedereen het over eens. We hebben afgesproken, nou dan zijn er diverse pogingen, ik wil ze toch even noemen, want hoe komen we nou tot de zaak waar we vandaag in zitten. Nou dat is dan dat gemeentewerken in twee fasen heeft geprobeerd zo'n plan te maken. Eerst is er geïnventariseerd en vervolgens is er een voorstel met aanbevelingen gedaan wat niet sloeg op de situatie waar men in Oudenbosch mee uit de voeten kon. Dit plan hebben we nooit gezien zelfs. Dat is door een medewerker van de gemeentesecretarie gemaakt die dat verder compliteerde. Dat is een geweldig tijdsverlies. Vervolgens is er dan een opdracht verstrekt aan het bureau, die zou dan weer gebruik gaan maken van de gegevens die verzameld zijn, en daar zou dan een voorstel wat wel aan zou moeten sluiten bij de feitelijkheid en bij de verkeersstroming in Oudenbosch, maar dat voorstel is ook niet gekomen. Nou hebben we te maken met een gewijzigd voorstel van gemeentewerken wat op een aantal onderdelen herschreven moest worden. Dat is eigenlijk een teleurstellende operatie als ik het zo eerlijk moet zeggen. Een tijdsverslin— dende toestand. Veel mensen zijn er mee bezig geweest en eigenlijk als je nou kijkt van, wat we beoogd hebben in '86, en komt er dat nou uit. Ja, ik moet zeggen dat dat in een heleboel opzichten niet het geval is. Waarom hebben wij, heb ik, goedkeuring gegeven aan een opdracht aan bureau Zandvoort en dat is een vraag die we op dit moment ook moeten stellen want daar zijn we toe over gegaan toen bleek dat hier in Oudenbosch het met eigen kracht en kunde het niet zo goed voor elkaar zou kunnen krijgen. Dat is omdat we een totaalbeeld wilden hebben van wat ons te wachten stond en dat het niet zo is, dat we iets gaan aanleggen en nog eens kijken van hoe bevalt dat. Nou, dan halen we het weer maar weg als het niet bevalt en zo van met vallen en opstaan proberen we dan bepaalde oplossingen voor het verkeersprobleem, verkeersveiligheidsprobleem, doorstromingsprobleem want die dingen hangen met elkaar samen om een beetje een beeld te krijgen. Er moest eigenlijk een streefbeeld komen van de totaliteit van de verkeersafwikkeling in Oudenbosch waarbij veiligheid voorop stond. Nou, als je dan vraagt voldoet het huidige plan daaraan, ik heb de indruk dat er een heleboel losse einden in zitten, dat er een heleboel onzekerheden in zitten dus aan dat punt voldoet het niet. Mijnheer Huijpen noemde al een belangrijk aspect. Dat is de afhandeling van het doorgaande verkeer op de Markt dat we zo maar noemen. Dat is als een gegeven beschouwd. Er is niet gekeken van hoe moeten we daar mee omgaan, hoe kunnen we dat beperken. Daar is eigenlijk, gelet op de rijsnelheid want aan de ene kant, de ene partij zei dat het te hard gaat, de andere zei: nou, eigenlijk kan het niet hard genoeg zijn want dan zijn ze weer des te sneller uit Oudenbosch weg. Dus de meningen daarover waren wat tegengesteld bij de deskundigen. Wij hadden graag gezien dat die deskundigheid eens rond 15

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1991 | | pagina 172