34
willen. Dit is in ieder geval een te hoge drempel ook voor
mijn fractie. Ik vind dat het niet moet gaan om de snelheid te
reduceren tot minder dan 10 km om je chassis te sparen, maar
dat het gaat om inderdaad de overgang in beeld te krijgen.
Voorzitter nog een opmerking. Mijn fractie zal accoord zijn
met de suggestie van de Partij van de Arbeid om de wijziging
die zij voorstelt het woord jonge kinderen te vervangen door
scholieren in de motie, om die te ondersteunen.
De heer DEN BRABER: U hebt, meneer Wijnen, bij de bespreking
van de tijdelijke maatregelen over de Moerdijksestraat hebt U
een aantal aanvullende maatregelen daar hebt U aandacht voor
gevraagd. We zijn bezig om daar nog naar te kijken. U hebt ook
gezegd in die commissie van wethouder U moet in de wat verdere
omgeving van die overweg eens zoeken naar maatregelen die de
frequentie van het wegverkeer op de overweg wat kunnen terug
dringen. We zijn bezig die zaken in kaart te brengen, maar
zaken hebben tijd nodig en ik was van plan om in de commissie
van mei of juni met een samenstel van maatregelen naar de
commissie te komen voor de tweede helft van dit jaar. Ik wil
daar best nou ik zo de gevoelens hoor over hoe men reageert op
het besluit van het college om die drempels aan te passen ook
de problematiek van de drempels daarbij meenemen. Maar ik
vraag me dan af of wij inderdaad zolang daar mee zouden moeten
wachten. Ik zou me dan voor kunnen stellen als de raad daar
voor voelt, dat de drempelproblematiek in de commissie van
april dan nog een keer als zelfstandig probleem aan willen
stellen.
De heer HUIJPEN: Als we dat morgen maar weten.
De heer DEN BRABER: Het college, en dan reageer ik meteen even
op de interruptie van de heer Hui j pen, het college is van
mening dat we inderdaad of dat nou morgen zal zijn dat weet ik
ook niet, maar op korte termijn, van zes drempels er twee te
maken. We waren overigens niet van plan om de drempels die er
nog liggen die te laten zakken. Het is een kwestie van een
risico-analyse die je met elkaar moet maken en wij vinden toch
dat het of dat nou verantwoordelijkheid van NS is, die overweg
eenzijdig te sluiten ja of nee. Ik denk dat we die strijd maar
moeten aangaan als het onverhoopt zover zou komen. Maar wij
moeten er met elkaar voor waken dat er sowieso nog een fataal
ongeluk gebeurt op die overweg en vandaar dat wij er toch
voorstander van zijn om een zeer nadrukkelijke attendering op
enige afstand van de overweg te maken, van de mensen met de
auto en de brommer een gevaarlijk punt naderen. En verzinken
van de drempel in de weg, dus hem wat minder steil maken
hebben wij niet overwogen en zijn wij ook niet van plan alsnog
te doen. Ja ik heb dus meteen al gezegd of bevoegdheid, of
verantwoordelijkheid van NS daar treed ik op dit moment niet
in en mij is van NS zeer nadrukkelijk de mededeling gedaan,
van als daar nou nog een keer, dat zou dan voor de vierde keer
helaas binnen een zeer korte tijd zijn, dat er een fataal
ongeluk gebeurt. Wij houden ons zo zeggen ze dan, daar kunt u
op rekenen dat die overweg dicht gaat en daar zorgen wij voor.
Nou of ze daar gelijk in hebben dat weet ik niet ik breng hier