32 besloten hebben om de gebruiksbeperkingen die er nu zijn om die enigszins te verminderen in die zin, dat wij besloten hebben om aan weerskanten de middelste drempel te handhaven en de voorste en de laatste drempel weg te halen. Dat zal voor een aantal gebruikers van de overweg allicht nog geen oplos sing zijn maar de overweg terug brengen in de oude staat levert volgens ons te veel risico's op. Met name omdat ik uit de commissie VIM begrepen heb dat men er toch voorstander van is om de overweg verder te beveiligen en dat hij in elk geval als overweg in gebruik moet blijven. Daar horen maatregelen bijdie tot het moment dat die overweg verder beveiligd is het risico toch een stuk terug gebracht wordt. Kom ik bij de redactionele wijziging die voorgesteld wordt door de heer Van de Luij tgaarden. Ik denk dat daar waar de desbetreffende alinea spreekt over onderwijscentrum dat het inderdaad een verbetering van de tekst zou zijn en om daar "jonge kinderen" te vervangen door "scholieren". Dus ik neem die redactionele wijziging graag over. Zo de raad daar ook mee instemt. Ik denk dat de opmerkingen van de heer van Oosterhout verder geen commentaar van het college behoeven. De vraag van de heer Huijpen over de drempels heb ik al beantwoord. Dank u wel. De VOORZITTER: Behoefte tweede termijn? De heer Wijnen, de heer Huijpen, de heer Van Oosterhout. De heer WIJNEN: Ten aanzien van de overweg aan de Moerdijkse- straat zijn in de commissievergadering toen in eerste instan tie al krediet was uitgetrokken voor drempelmateriaal aan schaf, voor drempels aan brengen ook andere suggesties gedaan, onder andere het signaleringssysteem verbeteren gelet op de aandacht die er nu gegeven moet worden aan het passeren van de drempels die bij veel mensen de aandacht voor het signale ringssysteem afleidt, vergeten ze wie er voorrang heeft omdat het bord al zo dicht genaderd is, dat ze dat niet meer in de gaten hebben. Daar blijkt dus dat er mensen problemen die er niet vaak overheen rijden moeite hebben om te onthouden van welke kant dat ze voorrang moeten verlenen. En gelet ook op de verscheidenheid en handigheid waarmee mensen de overweg of de barrière passeren wordt dat natuurlijk nog actueler, want dan moet je heel goed uitkijken hoe hard die ander erover heen komt dus dan heb je nog meer behoefte om zekerheid te hebben van wie heeft voorrang, wie moet op wie wachten. En ik denk dat dat heel nadrukkelijk is, dat dat veel beter wordt aange geven dan op dit moment. Dat was ook een van de wensen die tijdens de commissievergaderingen zijn geuit en ik denk ook dat de hoogte van de drempels en de hellingsmaat dat die een geweldige barrière vormt om ze te kunnen overschrijden en zolang dat zo blijft, U kunt er wel een wegnemen of twee, aan elke kant een, maar dan blijft het probleem en wat ik goed begrepen heb van mensen die op dit moment in deze situatie erover heen moeten dat ze geconstateerd hebben dat de voorgan ger door het rode licht heenreden, gewoon omdat ze te zeer bezig zijn geweest met het te proberen heelhuids over de drempels heen te komen en nu gelet ook op de tegenliggers en dergelijke zaken dan wordt de zaak alleen maar gecompliceer der. Nu kunt U wel gemakshalve zeggen ja, dan gaat de overweg

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1991 | | pagina 141