32
besloten hebben om de gebruiksbeperkingen die er nu zijn om
die enigszins te verminderen in die zin, dat wij besloten
hebben om aan weerskanten de middelste drempel te handhaven en
de voorste en de laatste drempel weg te halen. Dat zal voor
een aantal gebruikers van de overweg allicht nog geen oplos
sing zijn maar de overweg terug brengen in de oude staat
levert volgens ons te veel risico's op. Met name omdat ik uit
de commissie VIM begrepen heb dat men er toch voorstander van
is om de overweg verder te beveiligen en dat hij in elk geval
als overweg in gebruik moet blijven. Daar horen maatregelen
bijdie tot het moment dat die overweg verder beveiligd is
het risico toch een stuk terug gebracht wordt. Kom ik bij de
redactionele wijziging die voorgesteld wordt door de heer Van
de Luij tgaarden. Ik denk dat daar waar de desbetreffende
alinea spreekt over onderwijscentrum dat het inderdaad een
verbetering van de tekst zou zijn en om daar "jonge kinderen"
te vervangen door "scholieren". Dus ik neem die redactionele
wijziging graag over. Zo de raad daar ook mee instemt. Ik denk
dat de opmerkingen van de heer van Oosterhout verder geen
commentaar van het college behoeven. De vraag van de heer
Huijpen over de drempels heb ik al beantwoord. Dank u wel.
De VOORZITTER: Behoefte tweede termijn? De heer Wijnen, de
heer Huijpen, de heer Van Oosterhout.
De heer WIJNEN: Ten aanzien van de overweg aan de Moerdijkse-
straat zijn in de commissievergadering toen in eerste instan
tie al krediet was uitgetrokken voor drempelmateriaal aan
schaf, voor drempels aan brengen ook andere suggesties gedaan,
onder andere het signaleringssysteem verbeteren gelet op de
aandacht die er nu gegeven moet worden aan het passeren van de
drempels die bij veel mensen de aandacht voor het signale
ringssysteem afleidt, vergeten ze wie er voorrang heeft omdat
het bord al zo dicht genaderd is, dat ze dat niet meer in de
gaten hebben. Daar blijkt dus dat er mensen problemen die er
niet vaak overheen rijden moeite hebben om te onthouden van
welke kant dat ze voorrang moeten verlenen. En gelet ook op de
verscheidenheid en handigheid waarmee mensen de overweg of de
barrière passeren wordt dat natuurlijk nog actueler, want dan
moet je heel goed uitkijken hoe hard die ander erover heen
komt dus dan heb je nog meer behoefte om zekerheid te hebben
van wie heeft voorrang, wie moet op wie wachten. En ik denk
dat dat heel nadrukkelijk is, dat dat veel beter wordt aange
geven dan op dit moment. Dat was ook een van de wensen die
tijdens de commissievergaderingen zijn geuit en ik denk ook
dat de hoogte van de drempels en de hellingsmaat dat die een
geweldige barrière vormt om ze te kunnen overschrijden en
zolang dat zo blijft, U kunt er wel een wegnemen of twee, aan
elke kant een, maar dan blijft het probleem en wat ik goed
begrepen heb van mensen die op dit moment in deze situatie
erover heen moeten dat ze geconstateerd hebben dat de voorgan
ger door het rode licht heenreden, gewoon omdat ze te zeer
bezig zijn geweest met het te proberen heelhuids over de
drempels heen te komen en nu gelet ook op de tegenliggers en
dergelijke zaken dan wordt de zaak alleen maar gecompliceer
der. Nu kunt U wel gemakshalve zeggen ja, dan gaat de overweg