28
ik toch wel willen bepleiten om te streven naar een realis
tisch plan wat dus ook praktisch uitvoerbaar is. We kunnen bij
het behandelen van de diverse plannen in de commissie vast
stellen dat in een aantal situaties heel vaak een theoretische
wat al te theoretische benadering is en we hebben in het
teruggenomen voorstel dus kunnen lezen met betrekking tot de
verkeersveiligheidsplan dat er dus best een aantal theoreti
sche invullingen in zo'n beheerplan plaatsvinden. Dat zou bij
dit plan ook kunnen zijn. Wij zouden daarvoor willen waarschu
wen. Daarnaast moet het mogelijk zijn om toch anderzijds
flexibel met zo'n beheerplan om te gaan. Heel simpel, na twee
strenge winters zal de onderhoudstoestand van de wegen een
heel andere zijn, dan na twee zachte winters. Ook zal het
college bereid moeten zijn en dat hebben we dus ook bij het
verkeersveiligheidsplan in het pre-advies kunnen lezen, om aan
te geven, dat op het moment, dat het plan er ligt en daar de
raad is vastgesteld en het in uitvoering komt dat daarvoor dan
ook de benodigde middelen op de begroting aanwezig zijn. Het
is natuurlijk prachtig om de verschillende plannen te laten
ontwikkelen prima zou ik zeggen, maar daar waar het dus aan
komt op uitvoering van die plannen, dan komt dus concreet in
beeld in hoeverre dus in eerste termijn het college bereid is
om dus het financieel kaartje wat er aanhangt om dat zeg maar
daadwerkelijk dus ook om te zetten. Ik denk dat het toch
belangrijk is om dat even te zeggen. We hebben daar voor de
toekomst best wel wat zorg over. Dank u wel.
De VOORZITTER: Het woord is aan wethouder Den Braber.
De heer DEN BRABER: In de commissie heb ik al op de desbetref
fende vragen van de heer Wijnen gezegd dat er een stuk oplei
ding in zit en niet alleen qua software toepassing maar ook
qua inventarisatietechniek, vandaar dat ik het helemaal met
hem eens ben, dat het een goede zaak is dat in de startronde
de gemeente het eigen gemeentepersoneel en de mensen van het
adviesbureau samen op pad gaan om de een met de kennis van
zaken, zoals we die in Oudenbosch zelf hebben en de ander met
de kennis van zaken hoe je zo'n beheerplan opzet om die twee
zaken met elkaar parallel te laten lopen en met elkaar te
leren hoe wij hier in Oudenbosch er voor staan. Dan vraagt U,
ja, de zaak van er moeten gelden beschikbaar zijn. Ook de heer
Huijben vraagt daarnaar. Ja dat hangt af in eerste instantie
hoe de slag om de gelden in het College zich zal afspelen en
ik heb net vernomen bij het vorige agendapunt dat er weer
vierhonderd gulden concurerend opgenomen wordt en vervolgens
hoe Uw raad erover zal oordelen. Het is uiteindelijk aan Uw
raad om te bepalen hoeveel geld er voor onderhoud aan wegen
beschikbaar zal komen. Kom ik meteen op de kern van de vraag
van de heer Huijpen, die vraagt om een realistisch plan. Ik
bespeur een beetje uit de aard van de opmerkingen van de heer
Huijpen, dat hij van mening is dat wij hier doende zijn een
investeringsplan te maken voor de wegen. Ik moet erop wijzen
dat dit een onderhoudsplan wordt. Een onderhoudstechniek van
hoe maak je nou het hele onderhoudsprogramma in meerjaren
respectief beheerbaar. Als U de bescheiden van de software
hebt gelezen dan zult U zien dat we een aantal variabelen