-57- Dat is inmiddels naar het streekgewest gezonden, maar in het kader dat wij u ook wel eens lastig vallen met vragen, waar u zegt dat neemt schaarse capaciteit weg, willen we u nu in ieder geval wat aanbieden. De VOORZITTER: Heeft de wethouder behoefte aan een reactie met betrekking tot het tijdstip en dan wel de vorm waarin wij reageren? De heer DEN BRABER: Wij hebben als college al gereageerd, maar dat was alleen op het verzoek om voorlopig te reageren. Een voorlopige inventarisatie van reacties. De officiële discussies over het herzien van het streekplan enzo die moeten nog starten en de inhoud van onze reactie richtte zich op een bijdrage die Oudenbosch wellicht zou kunnen leveren in het terugdringen van de automobiliteit omdat wij vlakbij het station hele goede bouwlokaties hebben. Mevrouw DIRVEN-VAN AALST: Ja, voorzitter, de wethouder roert al het station aan en dat komt dan direct bij mijn vraagstelling. De laatste tijd raast de TGV door de regionale kranten en daarin wordt steeds duidelijker dat de plannen om een traject aan te leggen langs het Mark -Vliet-kanaal steeds meer kans maakt om daar weggelegd te worden. Het heeft tot gevolg gehad dat het gemeentehuis in zowel Willemstad als Fijnaart schudt op zijn grondvesten en het heeft daar de gemeentebesturen toch een beetje verontrust. Resultaat daarvan is een brief die ook bij de ingekomen stukken zat. De vraag van onze fractie is kunnen wij nu als Oudenbosschenaren gerust gaan slapen en hoeven we niet te vrezen dat de hoge-snelheidstrein bij ons voorbij komt denderen of wordt de gemeente hierin verder niet meer betrokken? De heer DEN BRABER: Mag ik beginnen met mevrouw Dirven het advies te geven om altijd rustig te gaan slapen, want zo erg zal het nooit zijn. Nou de sanering, dat is de tweede vraag eigenlijk die u nu inbouwt in uw eerste vraag, de sanering van de spoorweg. Landelijk gezien is daar een uitvoeringsschema voor. Ik heb niet helemaal paraat wanneer het spoor in Oudenbosch aan de beurt is, maar er is wel een programma voor. Maar ten aanzien van de TGV, ja, het is maar welke van de vier varianten je kiest. Als variant 1 weer het nodige accent zal krijgen dan zullen wij zeer wel in beeld zijn, want dan raast hij midden door Oudenbosch en Hoeven, nee, ik zeg het verkeerd, halverwege tussen Oudenbosch en Hoeven komt hij dan voorbijMaar inderdaad ik heb ook begrepen uit perspublicaties dat variant 4, de nieuwste variant langs het kanaal loopt en dan bereikt het ons grondgebied niet, maar allicht dat wij in het verlengde van acties van Willemstad en Fijnaart en Heijningen in streekgewestelijk verband gezamenlijk zullen reageren op de plannen die ontwikkeld zijn. Dat zou ik me heel goed voor kunnen stellen. De heer HUIJPEN: Ja, een korte vraag, mijnheer de voorzitter. Een Oudenbossche ondernemer doet al geruime tijd pogingen om een stuk industriegrond te kopen aan de Mark, maar hij hoort er weinig van, om te zeggen helemaal niks. De VOORZITTER: Voor mij spreekt u in raadselen, maar wellicht dat mijn collega

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1990 | | pagina 338