-57-
Dat is inmiddels naar het streekgewest gezonden, maar in het
kader dat wij u ook wel eens lastig vallen met vragen, waar
u zegt dat neemt schaarse capaciteit weg, willen we u nu in
ieder geval wat aanbieden.
De VOORZITTER: Heeft de wethouder behoefte aan een reactie
met betrekking tot het tijdstip en dan wel de vorm waarin wij
reageren?
De heer DEN BRABER: Wij hebben als college al gereageerd, maar
dat was alleen op het verzoek om voorlopig te reageren. Een
voorlopige inventarisatie van reacties. De officiële discussies
over het herzien van het streekplan enzo die moeten nog starten
en de inhoud van onze reactie richtte zich op een bijdrage
die Oudenbosch wellicht zou kunnen leveren in het terugdringen
van de automobiliteit omdat wij vlakbij het station hele goede
bouwlokaties hebben.
Mevrouw DIRVEN-VAN AALST: Ja, voorzitter, de wethouder roert
al het station aan en dat komt dan direct bij mijn vraagstelling.
De laatste tijd raast de TGV door de regionale kranten en daarin
wordt steeds duidelijker dat de plannen om een traject aan
te leggen langs het Mark -Vliet-kanaal steeds meer kans maakt
om daar weggelegd te worden. Het heeft tot gevolg gehad dat
het gemeentehuis in zowel Willemstad als Fijnaart schudt op
zijn grondvesten en het heeft daar de gemeentebesturen toch
een beetje verontrust. Resultaat daarvan is een brief die ook
bij de ingekomen stukken zat. De vraag van onze fractie is
kunnen wij nu als Oudenbosschenaren gerust gaan slapen en hoeven
we niet te vrezen dat de hoge-snelheidstrein bij ons voorbij
komt denderen of wordt de gemeente hierin verder niet meer
betrokken?
De heer DEN BRABER: Mag ik beginnen met mevrouw Dirven het
advies te geven om altijd rustig te gaan slapen, want zo erg
zal het nooit zijn. Nou de sanering, dat is de tweede vraag
eigenlijk die u nu inbouwt in uw eerste vraag, de sanering
van de spoorweg. Landelijk gezien is daar een uitvoeringsschema
voor. Ik heb niet helemaal paraat wanneer het spoor in Oudenbosch
aan de beurt is, maar er is wel een programma voor. Maar ten
aanzien van de TGV, ja, het is maar welke van de vier varianten
je kiest. Als variant 1 weer het nodige accent zal krijgen
dan zullen wij zeer wel in beeld zijn, want dan raast hij midden
door Oudenbosch en Hoeven, nee, ik zeg het verkeerd, halverwege
tussen Oudenbosch en Hoeven komt hij dan voorbijMaar inderdaad
ik heb ook begrepen uit perspublicaties dat variant 4, de nieuwste
variant langs het kanaal loopt en dan bereikt het ons grondgebied
niet, maar allicht dat wij in het verlengde van acties van
Willemstad en Fijnaart en Heijningen in streekgewestelijk verband
gezamenlijk zullen reageren op de plannen die ontwikkeld zijn.
Dat zou ik me heel goed voor kunnen stellen.
De heer HUIJPEN: Ja, een korte vraag, mijnheer de voorzitter.
Een Oudenbossche ondernemer doet al geruime tijd pogingen om
een stuk industriegrond te kopen aan de Mark, maar hij hoort
er weinig van, om te zeggen helemaal niks.
De VOORZITTER: Voor mij spreekt u in raadselen, maar wellicht
dat mijn collega