-53- voor 1988 waarvoor volledige medewerking is verleend. Ik denk dat het verhaal van die goten dat dat best klopt. En ja, dan zit je voor het dilemma dat je de ene school dus volledig hebt vergoed en de andere partiële medewerking verleend. Dus het zou best eens kunnen dat men gelijk heeft dat men zegt op grond van het eerder ingenomen standpunt zou een bestuur als je nu partiële medewerking verleend best eens in beroep kunnen winnen, maar ik vrees dat je daar in andere gevallen voor hetzelfde feit komt te staan. De heer VAN OOSTERHOUT: Voorzitter, ik denk dat, om uit het probleem te komen, want ik zit er zelf ook eigenlijk best mee van wat is nou de juiste oplossing, dat we om uit het probleem te komen en ook om geen precedentwerking te scheppen, misschien het volgende zouden kunnen doen. Kijk, het schoolbestuur mag niet de dupe zijn van de twijfel die mij en deze raad wellicht door de inbreng die er nu is optreedt. Ik en aansluitend op hetgeen de heer Du Pont zegt, bij een vorige situatie hebben we volledig vergoed, zou je nu, gezien ook hetgeen u zegt, ja en wat ik ook eigenlijk niet meer kan checken of dat juist is, maar ik mag aannemen dat het juist is, zouden we kunnen zeggen van we nemen het voorstel toch aan zoals het hier ligt, maar dan wil ik er in ieder geval nadrukkelijk bij aantekenen dat er twijfel is met betrekking tot de systemathiek en dat wij in ieder geval de beleidslijn zoals die er lag in de toekomst als dat gewoon correct is en ik heb geen reden om te twijfelen dat het niet correct is, dat we die beleidslijn gewoon oppakken en voortzetten. Omdat dit blijkbaar dan toch een twijfelsituatie is laat ik het schoolbestuur daar niet de dupe van worden en via een procedure toch aan de centen komen. Laten we dan dit voorstel toch maar aannemen denk ik dan in nadere instantie, met de toevoeging van precedentwerking uitgesloten, want ik wil duidelijkheid over datgene wat ons nou werkelijk voor moge lijkheden openstaat en waarbij het uitgangspunt van mijn fractie zeker is het evenredigheidsbeginsel voor en na 1985. De VOORZITTER: Goed, ik denk dat mij wat dat betreft geen hele concrete vragen meer worden gesteld en ik stel voor tot besluit vorming te komen. Kunt u zich vinden in het voorstel zoals het op dit moment voorligt met de beperking die daaraan door de raad wordt toegevoegd, dat dit een medewerking is op basis van twijfel aan laten we zeggen de procedures zoals die op dit moment bestaan, waarvan het schoolbestuur zeker niet de dupe mag worden, waarbij wij ons vast blijven houden in principe aan de Londo-systematiek en daar in voorkomende gevallen ons nog duidelijker en beter en uitvoeriger zullen laten inlichten en voorlichten voor zover dat kan want het schijnt een terrein te zijn waarop ja, een aantal invalshoeken mogelijk is en waar bij het niet altijd echt duidelijk is of je dit wel zult winnen, tussen aanhalingstekens, en misschien zul je een keer de stap moeten zetten en zeggen van nou, dan moet het maar een keer tot een proef komen als dat aan de orde zou zijn. Maar ik vind niet, dat ben ik met de heer Van Oosterhout eens, dat een school bestuur daar op dit moment de dupe van mag zijn. Zonder hoofdelijke stemming wordt aldus besloten.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1990 | | pagina 334