-18'
ge voor dat niet te behandelen. Wij nemen dat agendapunt terug en op onze
agenda van 11 januari zult u het opnieuw aantreffen.
De heer DU PONT: Voorzitter, mag ik één opmerking maken. Aan het slot van
het preadvies staat dat, want het voorstel was om principiële medewerking
te verlenen, om dan in overleg te treden met het schoolbestuur over de
kostenbegroting. Nu het een maand opgeschoven wordt is het misschien toch
wel goed als dat overleg gevoerd wordt en dat dan in de volgende raad ge
lijk een krediet uitgetrokken kan worden.
Zonder hoofdelijke stemming wordt aldus besloten.
20. Voorstel tot het aangaan van een rekening—courant—overeenkomst voor
het jaar 1990 met de N.V. Bank voor Nederlandsche Gemeenten en de Rabobank
21. Voorstel tot wijziging van de gemeenschappelijke regeling Streekgewest
Westelijk Noord-Brabant
Zonder hoofdelijke stemming worden deze voorstellen aangenomen.
22. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet voor de opstelling
van een verkeersveiligheidsplan/wijziging gemeentebegroting 1989
De heer VAN DONGEN: Voorzitter, na enige tijd soebatten hebben we hier
dan nu een krediet voor de tweede fase van het verkeersveiligheidsplan.
Eén van de zaken die aan de orde zijn gekomen bij de behandeling van dit
voorstel in de commissie openbare werken en ruimtelijke ordening is de,
laten we zeggen de wijze waarop wij ervoor proberen te zorgen dat het ad
viesbureau met beide benen op de Oudenbossche grond kan blijven staan.
Met andere woorden ervoor zal zorgen dat er een alternatieven ontwikkeld
worden voor zover ze die mogelijk achten, die ook laten we zeggen voor
de Oudenbossche gemeenschap uitvoerbaar zullen blijken te zijn. Allerlei
idealistische plannen zijn in het verleden wel eens eerder aan de orde
gekomen, maar zijn ook toen als idealistisch dus verworpen moeten worden.
Het kader waarbinnen en met name het financiële kader waarbinnen dat moge
lijk gemaakt moet worden, moet denk ik toch wel worden aangegeven. Wij
praten binnenkort over de begroting 1990 en onderdeel daarvan is het in
vesteringsprogram 1990 en de daarna volgende jaren. Ik neem aan dat dat
investeringsprogramma op zich nog onderwerp van discussie wordt los van
de begroting ook, maar ik denk dat het goed is om daar een voorschot op
te nemen in die zin dat we aan het adviesbureau toch een indicatie moeten
geven wat wij denken als gemeente zeg maar in de komende vijf jaar te kun
nen veroorloven ter verbetering van de verkeersveiligheid in Oudenbosch,
zonder dat dat nou enerzijds een maximum zou moeten zijn of zonder dat
daar een discussie, wat mij betreft, in de raad of commissie aan te pas
zou moeten komen, maar er moet toch een soort pad worden uitgestippeld
voor het bureau waarbinnen ze moeten werken. Ik neem dan ook aan, dat is
dan een suggestie die ik meegeef voor de opstelling van het investerings
plan dat dat punt van budgettering voor verkeersveiligheid met name in
het investeringsplan aan de orde kan komen.
De heer WIJNEN: Voorzitter, over de randvoorwaarden die nodig zijn om een
verkeersveiligheidsplan te maken, daar hebben we het in de commissie ook
al eerder over gehad, en ik denk dat het heel goed is dat daar binnen het
college of binnen de dienst daarover nagedacht wordt van wat zijn nou
eigenlijk oplossingsmogelijkheden die we in beschouwing willen nemen, want
wij waren tot nog toe de mening toegedaan dat er naarstig werd gewerkt
aan een ontwerp wat ook binnen, laten we zeggen binnen de uitvoeringsruim
te van onze gemeente zou behoren, maar dat blijkt achteraf gezien niet