-18' ge voor dat niet te behandelen. Wij nemen dat agendapunt terug en op onze agenda van 11 januari zult u het opnieuw aantreffen. De heer DU PONT: Voorzitter, mag ik één opmerking maken. Aan het slot van het preadvies staat dat, want het voorstel was om principiële medewerking te verlenen, om dan in overleg te treden met het schoolbestuur over de kostenbegroting. Nu het een maand opgeschoven wordt is het misschien toch wel goed als dat overleg gevoerd wordt en dat dan in de volgende raad ge lijk een krediet uitgetrokken kan worden. Zonder hoofdelijke stemming wordt aldus besloten. 20. Voorstel tot het aangaan van een rekening—courant—overeenkomst voor het jaar 1990 met de N.V. Bank voor Nederlandsche Gemeenten en de Rabobank 21. Voorstel tot wijziging van de gemeenschappelijke regeling Streekgewest Westelijk Noord-Brabant Zonder hoofdelijke stemming worden deze voorstellen aangenomen. 22. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet voor de opstelling van een verkeersveiligheidsplan/wijziging gemeentebegroting 1989 De heer VAN DONGEN: Voorzitter, na enige tijd soebatten hebben we hier dan nu een krediet voor de tweede fase van het verkeersveiligheidsplan. Eén van de zaken die aan de orde zijn gekomen bij de behandeling van dit voorstel in de commissie openbare werken en ruimtelijke ordening is de, laten we zeggen de wijze waarop wij ervoor proberen te zorgen dat het ad viesbureau met beide benen op de Oudenbossche grond kan blijven staan. Met andere woorden ervoor zal zorgen dat er een alternatieven ontwikkeld worden voor zover ze die mogelijk achten, die ook laten we zeggen voor de Oudenbossche gemeenschap uitvoerbaar zullen blijken te zijn. Allerlei idealistische plannen zijn in het verleden wel eens eerder aan de orde gekomen, maar zijn ook toen als idealistisch dus verworpen moeten worden. Het kader waarbinnen en met name het financiële kader waarbinnen dat moge lijk gemaakt moet worden, moet denk ik toch wel worden aangegeven. Wij praten binnenkort over de begroting 1990 en onderdeel daarvan is het in vesteringsprogram 1990 en de daarna volgende jaren. Ik neem aan dat dat investeringsprogramma op zich nog onderwerp van discussie wordt los van de begroting ook, maar ik denk dat het goed is om daar een voorschot op te nemen in die zin dat we aan het adviesbureau toch een indicatie moeten geven wat wij denken als gemeente zeg maar in de komende vijf jaar te kun nen veroorloven ter verbetering van de verkeersveiligheid in Oudenbosch, zonder dat dat nou enerzijds een maximum zou moeten zijn of zonder dat daar een discussie, wat mij betreft, in de raad of commissie aan te pas zou moeten komen, maar er moet toch een soort pad worden uitgestippeld voor het bureau waarbinnen ze moeten werken. Ik neem dan ook aan, dat is dan een suggestie die ik meegeef voor de opstelling van het investerings plan dat dat punt van budgettering voor verkeersveiligheid met name in het investeringsplan aan de orde kan komen. De heer WIJNEN: Voorzitter, over de randvoorwaarden die nodig zijn om een verkeersveiligheidsplan te maken, daar hebben we het in de commissie ook al eerder over gehad, en ik denk dat het heel goed is dat daar binnen het college of binnen de dienst daarover nagedacht wordt van wat zijn nou eigenlijk oplossingsmogelijkheden die we in beschouwing willen nemen, want wij waren tot nog toe de mening toegedaan dat er naarstig werd gewerkt aan een ontwerp wat ook binnen, laten we zeggen binnen de uitvoeringsruim te van onze gemeente zou behoren, maar dat blijkt achteraf gezien niet

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1989 | | pagina 303