-35- tureel van karakter. Wanneer we dat vastgesteld hebben, op dat moment heb je naar ons idee wat aan een analyse in relatie met begroting en meerja renperspectief. Dat voorkomt naar ons idee, mijnheer de voorzitter, om maar eens een agrarische term te gebruiken dat je vervalt in korte-baan- draverijj terwijl het er juist om gaat de marathon uit te lopen. Met andere woordenbeleid moet naar ons idee gebaseerd zijn op structurele factoren en ik denk dat we dan op een juiste manier de juiste besluit vorming kunnen nemen. Achterstanden van rekeningen dat houdt naar ons idee ook nogal wat risico's in. Vast te stellen is dat als gevolg van die reke ningachterstanden de financiële administratie niet beheerst werd. Dat blijkt onder andere en dat heeft de onderzoekscommissie ook opgemerkt uit de hoge debiteuren- en crediteurenposten, waarbij het als gevolg, waar je je uitgaven niet kunt financieren uit een gestage stroom van inkomsten en vreemd moet financieren en dat kost geld. Dat betekent ook dat je risi co's loopt en volgens de visie van mijn fractie is het duidelijk dat met name dus in de toekomst, maar ik denk dat dat altijd geldt dat het ont zettend belangrijk is dat je zowel de debiteuren kort houdt en dat je de crediteuren op tijd betaalt. Uit de balanscijfers blijkt simpelweg dat er een opeenhoping heeft plaatsgevonden en dat die voor een deel nu op dit moment nog aanwezig is. We komen dan ook tot de conclusie dat er eigenlijk amper een begrotingsbewaking heeft plaatsgevonden en dat er ei genlijk minder sprake is geweest van het beheersen van de begroting. Het eigen vermogen en de voorzieningen, ja, daar zou je een aantal vragen bij kunnen plaatsen, mijnheer de voorzitter. Zijn die rekeningachterstanden over drie jaar van 7 ton nu ontstaan door ongecontroleerd uitgeven, door onjuist ramen of door noodzakelijke niet af te wentelen ontwikkelingen? Dat is niet aangegeven, althans dat hebben wij niet kunnen vinden. Vraag is ook, mijnheer de voorzitter, hoe een fonds welzijn zo kan groeien tot een vrij forse grootte van 8 ton en wat wordt daar de bestemming van? De reserves die er nu staan, zijn die van voldoende niveau om beleidslij nen voor de toekomst op uit te zetten? Allemaal vragen die naar ons idee op korte termijn beantwoord zouden moeten worden. Rentebijschrijvingen worden gebruikt om tekorten te dekken. De vraag is, mijnheer de voorzit ter, of nu niet het gevaar ontstaat dat wanneer dit structureel gebeurt dat je dan je reserves immobiel maakt, dat is hetzelfde als dood geld. Er kan dan op een bepaald moment een aantrekkelijke reserve-positie zijn, maar in feite kunnen we er niet zo heel veel mee, want wanneer we ze aan wenden dan wordt tegelijkertijd daarmee een gat in de begroting geschoten. Toe slot, mijnheer de voorzitter, het inhaalprogramma is gerealiseerd dank zij de inzet van velen, maar de vraag die wij daarover hebben is de na volgende. Kunt u nu een indicatie geven over de kosten van het inhaal programma, overuren van ambtenaren en de uren dat er nu beroep is gedaan op externen? Dat was mijn bijdrage, mijnheer de voorzitter. De heer VAN HOEK: Ja, voorzitter, voor ons liggen de ontwerp-rekeningen 1985, 1986 en 1987. Dus dat is een belangrijke bijdrage aan de inhaalma noeuvre zoals wij met name onder andere in de vergadering van de begro tingsbehandeling voor 1989 gevraagd hebben. Het blijkt, wij hebben enkele jaren geleden een krediet beschikbaar gesteld om de jaren 1983 en 1984 in te halen. Toentertijd heeft de gemeenteraad daar een bedrag van 125.000,voor beschikbaar gesteld en nu is dank zij de goede samenwer king tussen het eigen personeel, maar ook de inzet van het VB accountants kantoor, zijn dan de drie rekeningen 1985, 1986 en 1987 tot stand gekomen. Onze fractie hecht er toch aan om toch te vragen welke maatregelen het college denkt te gaan nemen om nu toch tot een situatie te komen dat de werkzaamheden van het samenstellen van de rekeningen tot de normale werk zaamheden kunnen gaan behoren van de afdeling financiën, want daar blijkt

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1989 | | pagina 275