-35-
tureel van karakter. Wanneer we dat vastgesteld hebben, op dat moment heb
je naar ons idee wat aan een analyse in relatie met begroting en meerja
renperspectief. Dat voorkomt naar ons idee, mijnheer de voorzitter, om
maar eens een agrarische term te gebruiken dat je vervalt in korte-baan-
draverijj terwijl het er juist om gaat de marathon uit te lopen. Met
andere woordenbeleid moet naar ons idee gebaseerd zijn op structurele
factoren en ik denk dat we dan op een juiste manier de juiste besluit
vorming kunnen nemen. Achterstanden van rekeningen dat houdt naar ons idee
ook nogal wat risico's in. Vast te stellen is dat als gevolg van die reke
ningachterstanden de financiële administratie niet beheerst werd. Dat
blijkt onder andere en dat heeft de onderzoekscommissie ook opgemerkt uit
de hoge debiteuren- en crediteurenposten, waarbij het als gevolg, waar
je je uitgaven niet kunt financieren uit een gestage stroom van inkomsten
en vreemd moet financieren en dat kost geld. Dat betekent ook dat je risi
co's loopt en volgens de visie van mijn fractie is het duidelijk dat met
name dus in de toekomst, maar ik denk dat dat altijd geldt dat het ont
zettend belangrijk is dat je zowel de debiteuren kort houdt en dat je de
crediteuren op tijd betaalt. Uit de balanscijfers blijkt simpelweg dat
er een opeenhoping heeft plaatsgevonden en dat die voor een deel nu op
dit moment nog aanwezig is. We komen dan ook tot de conclusie dat er
eigenlijk amper een begrotingsbewaking heeft plaatsgevonden en dat er ei
genlijk minder sprake is geweest van het beheersen van de begroting. Het
eigen vermogen en de voorzieningen, ja, daar zou je een aantal vragen bij
kunnen plaatsen, mijnheer de voorzitter. Zijn die rekeningachterstanden
over drie jaar van 7 ton nu ontstaan door ongecontroleerd uitgeven, door
onjuist ramen of door noodzakelijke niet af te wentelen ontwikkelingen?
Dat is niet aangegeven, althans dat hebben wij niet kunnen vinden. Vraag
is ook, mijnheer de voorzitter, hoe een fonds welzijn zo kan groeien tot
een vrij forse grootte van 8 ton en wat wordt daar de bestemming van?
De reserves die er nu staan, zijn die van voldoende niveau om beleidslij
nen voor de toekomst op uit te zetten? Allemaal vragen die naar ons idee
op korte termijn beantwoord zouden moeten worden. Rentebijschrijvingen
worden gebruikt om tekorten te dekken. De vraag is, mijnheer de voorzit
ter, of nu niet het gevaar ontstaat dat wanneer dit structureel gebeurt
dat je dan je reserves immobiel maakt, dat is hetzelfde als dood geld.
Er kan dan op een bepaald moment een aantrekkelijke reserve-positie zijn,
maar in feite kunnen we er niet zo heel veel mee, want wanneer we ze aan
wenden dan wordt tegelijkertijd daarmee een gat in de begroting geschoten.
Toe slot, mijnheer de voorzitter, het inhaalprogramma is gerealiseerd dank
zij de inzet van velen, maar de vraag die wij daarover hebben is de na
volgende. Kunt u nu een indicatie geven over de kosten van het inhaal
programma, overuren van ambtenaren en de uren dat er nu beroep is gedaan
op externen? Dat was mijn bijdrage, mijnheer de voorzitter.
De heer VAN HOEK: Ja, voorzitter, voor ons liggen de ontwerp-rekeningen
1985, 1986 en 1987. Dus dat is een belangrijke bijdrage aan de inhaalma
noeuvre zoals wij met name onder andere in de vergadering van de begro
tingsbehandeling voor 1989 gevraagd hebben. Het blijkt, wij hebben enkele
jaren geleden een krediet beschikbaar gesteld om de jaren 1983 en 1984
in te halen. Toentertijd heeft de gemeenteraad daar een bedrag van
125.000,voor beschikbaar gesteld en nu is dank zij de goede samenwer
king tussen het eigen personeel, maar ook de inzet van het VB accountants
kantoor, zijn dan de drie rekeningen 1985, 1986 en 1987 tot stand gekomen.
Onze fractie hecht er toch aan om toch te vragen welke maatregelen het
college denkt te gaan nemen om nu toch tot een situatie te komen dat de
werkzaamheden van het samenstellen van de rekeningen tot de normale werk
zaamheden kunnen gaan behoren van de afdeling financiën, want daar blijkt