-24- niet kon voldoen. Ja, terugkomend op de opmerking van de heer Van Oosterhout nog. Ja, ik denk dat eenieder van ons betreurt dat het eerste plan wat er zo fraai uitzag en dat naadloos aansloot op de structuurschets die wij vorig jaar hebben vastgesteld, dat eenieder van ons het betreurt dat dat gesneuveld is, maar gedane zaken nemen in deze geen keer. De heer HUIJPEN: Een opmerking nog, mijnheer de voorzitter. Mijn opmerking met betrekking tot dat er nog al wat overleg gevoerd moet worden, dat moet u meer zien in het licht van wat zijn nu de uitkomsten van het overleg en wat voor invloed heeft dat weer op het plan. De procedure was me overi gens niet vreemd moet ik u zeggen. De heer WIJNEN: Ten aanzien van de vraag naar detaillering, dat betreft de bijgevoegde lijst van uit te voeren werken. Dan wordt gezegd daar komt een nadere detaillering van en dat houdt dus in dat er een bedrag als stelpost is geraamd waarbinnen bepaalde uitvoeringswerken ter hand zullen worden genomen. Kijk en wie beoordeeld nou, en dat is dan mijn vraag, wie beoordeeld nou of dat in voldoende mate gebeurd is dat daar de vormgeving correct is? Is dat de directeur gemeentewerken? Is dat de burgemeester, die zoals ik lees rechtsgeldig de gemeente vertegenwoordigd? Dus overal waar gemeente staat moet ik geen raad, geen B W, maar burgemeester lezen Nou, daar ben ik het niet mee eens. Ik vind de gemeenteraad, dat is de instantie die de opdracht verstrekt om beleid uit te oefenen en die laat zich daar op dat gebied adviseren door instanties zoals of tenminste groe pen uit de raad en de raad die beoordeelt of de voorwaarden passen en de gemeente dat is een openbaar lichaam wat rechtspersoonlijkheid heeft en wat dus schulden kan maken en gelden kan ontvangen en dergelijke, maar de beoordelingsbevoegdheid denk ik dat bij de gemeenteraad ligt op bepaal de onderdelen. Ik vind ook dat er duidelijkheid ten aanzien van B W dat die hier niet zo uit naar voren komt. Het is niet dat de directeur gemeen tewerken of openbare werken, die wordt als een autoriteit opgevoerd en dat kan best dat hij naar buiten treedt als vertegenwoordiger van het col lege als uitvoerend ambtenaar, maar ook ambtenaren die door het college worden aangewezen, maar als u daar geen problemen mee heeft, mijnheer de voorzitter, als u dat juridisch zeker weet, dan och, mijn wens is eigen lijk meer dat we er iets van terugzien wat betreft die uitvoering in die plannen zoals die daar omschreven zijn in globale zin, maar waar nog geen verdere invulling aan gegeven is. De VOORZITTER: Het stelt me toch weer een stuk geruster, mijnheer Huijpen, dat de procedure u toch niet vreemd blijkt te zijn, maar goed zover kennen wij elkaar wel. Ten aanzien van de detaillering, mijnheer Wijnen, ja, ik kan u toch niet meer bieden dan ik in eerste termijn gedaan heb. Het is niet gebruikelijk dat de commissie openbare werken zich met uitvoering van plannen bezighoudt. In artikel 9 van de overeenkomst is geregeld dat de directeur gemeentewerken namens de gemeente toezicht houdt op de uit te voeren werken die door Eba gestalte moeten krijgen. De technische be schrijving daarvan vindt u voor een deel terug in een aanhangsel bij het contract. Een aantal zaken moeten nog nader uitgewerkt worden en het con tract waar inmiddels dus de handtekeningen van de tegenpartij ook onder staan zegt dat de directeur gemeentewerken daar over zal oordelen. Als die van mening zou zijn dat als het college van B W via de directeur gemeentewerken van mening zal zijn dat het raadzaam is om op onderdelen advies te vragen aan de commissie openbare werken, dan zullen wij dat ze ker niet nalaten, maar gebruikelijk is het toch zeker niet dat we de hele uitvoering en zo en de nadere detaillering in het algemeen dat we die aan de commissie voorleggen. Ik denk niet dat dat erg productief is. Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1989 | | pagina 226