-8-
heid, dus a. duidelijkheid naar de getroffenen toe is en b. voordat men
dus waarschijnlijk niet op korte termijn, want eerst moet dus het raads
besluit weer goedgekeurd worden door de provincie, voordat men dus de be
dragen kan ontvangen. We hadden in ieder geval van dit college anders ver
wacht, want ik denk dat er in deze ook geen sprake geweest is van klant
vriendelijk beleid en in deze ging het ook om jonge gezinnen, bejaarden.
De mensen hebben er een enorme ellende mee gehad en ja, nogmaals het heeft
een jaar geduurd voordat er nou eindelijk eens wat duidelijkheid is. Met
betrekking tot de schade van mijnheer Marijnissen, Groene Woud 35b, ja,
daar kan ik eigenlijk geen touw meer aan vastknopen, want hoe dat dat nu
allemaal werkelijk wel of niet zit, dat kan ik uit de stukken ook niet
concluderen. Hij praat zelf nog over een schade van februari. Met welke
schade hebben we nu te maken? Nogmaals het is voor mij een warrige boel.
Maar misschien dat u wat licht in de duisternis kunt brengen.
De heer WIJNEN: Ja, mijnheer de voorzitter, blij dat het zover is ten be
hoeve van degenen die het aanbelangt. Vanuit de gemeente is het natuur
lijk wel belangrijk hoe wij nu omgaan in het vervolg met dat soort zaken
en hoe de, wij zijn in feite als partij hebben wij een verzekering lopen
op dat gebied. Die heeft een keertje gezegd van nou, daar voelen we eigen
lijk niet zo heel veel voor. Het zijn allemaal voorzienbare zaken blijk
baar of, maar is nou die verhaalsmogelijkheid helemaal afgewezen of hele
maal buiten beschouwing gebleven en is het dan maar het goed recht om van
onze verzekeringsmaatschappij te zeggen die wij aangesproken hebben, dat
die zegt van ja, dat moeten ze maar bij hun eigen verzekeringsmaatschappij
gaan halen, zodat je een stuk onduidelijkheid krijgt. Ik denk dat het voor
het beleid als zodanig heel goed is om na te gaan wat onze positie in deze
zaak is, wat een verzekeringsmaatschappij van een particulier is en wat
de verzekeringsmaatschappij van ons op dat gebied zou kunnen doen, want
nu heb ik dan wel een pakket stukken aangetroffen en in eerste instantie
werd dan verwezen naar Centraal Beheer. Die voelen zich daar niet zo ge
roepen om op te treden namens ons, maar ik denk dat het ook wel duidelijk
gemaakt moet worden wat wij nou voor positie hebben in deze en ook onze
verzekeringsmaatschappij, ook ten opzichte van vervolg-gevallen.
De VOORZITTER: Niet te ontkennen valt, mijnheer Huijpen, dat het erg lang
geduurd heeft. Dat zit voor een stuk in het feit dat wij eerst uitvoerig
met onze eigen verzekeringsmaatschappij in de clinch hebben gelegen over
de verhaalsmogelijkheid van de schade die opgetreden is en toen duidelijk
werd dat onze verzekeringsmaatschappij, Centraal Beheer, daar niet voor
wilde opdraaien omdat ze zeiden van ja, het is voorzienbaar, de gemeente
had dit kunnen weten en die moet maar maatregelen treffen, aangezien we
in het systeem deze schade zich niet voordoet. Toen pas hebben wij de an
dere weg in kunnen slaan, waarbij eerst overwogen is om met de eigen men
sen die schade dus te taxeren en voorstellen te doen naar het gemeentebe
stuur toe. Daar is van afgezien vanwege de angst dat als we dat als ambte
naren gaan doen, niet alleen zijn die daar niet voor opgeleid, die hebben
die specifieke kennis toch niet in huis, maar anderszins zul je naar de
gemeente toe altijd zien dat men zegt ja, maar dat is veel te veel en naar
de bewoners toe, de mensen die schade geleden hebben die zullen dan weer
zeggen van ja, die gemeente is ook te krenterig, dat is veel te weinig.
Vandaar dat wij na rijp beraad en daarom heeft het ook wat langer geduurd
en mede op advies van onze juridisch adviseur, besloten hebben een taxa
teur in de arm te nemen. Die is vlak voor de zomervakantie, begin juni,
is hij ter plekke de schade op gaan nemen en dat heeft ertoe geleid tot
het voorstellen van de schade-uitkeringen die nu aan u voorliggen. Ja,
of het niet klantvriendelijk is. Ja, het zou wellicht wat sneller gekund