-8- heid, dus a. duidelijkheid naar de getroffenen toe is en b. voordat men dus waarschijnlijk niet op korte termijn, want eerst moet dus het raads besluit weer goedgekeurd worden door de provincie, voordat men dus de be dragen kan ontvangen. We hadden in ieder geval van dit college anders ver wacht, want ik denk dat er in deze ook geen sprake geweest is van klant vriendelijk beleid en in deze ging het ook om jonge gezinnen, bejaarden. De mensen hebben er een enorme ellende mee gehad en ja, nogmaals het heeft een jaar geduurd voordat er nou eindelijk eens wat duidelijkheid is. Met betrekking tot de schade van mijnheer Marijnissen, Groene Woud 35b, ja, daar kan ik eigenlijk geen touw meer aan vastknopen, want hoe dat dat nu allemaal werkelijk wel of niet zit, dat kan ik uit de stukken ook niet concluderen. Hij praat zelf nog over een schade van februari. Met welke schade hebben we nu te maken? Nogmaals het is voor mij een warrige boel. Maar misschien dat u wat licht in de duisternis kunt brengen. De heer WIJNEN: Ja, mijnheer de voorzitter, blij dat het zover is ten be hoeve van degenen die het aanbelangt. Vanuit de gemeente is het natuur lijk wel belangrijk hoe wij nu omgaan in het vervolg met dat soort zaken en hoe de, wij zijn in feite als partij hebben wij een verzekering lopen op dat gebied. Die heeft een keertje gezegd van nou, daar voelen we eigen lijk niet zo heel veel voor. Het zijn allemaal voorzienbare zaken blijk baar of, maar is nou die verhaalsmogelijkheid helemaal afgewezen of hele maal buiten beschouwing gebleven en is het dan maar het goed recht om van onze verzekeringsmaatschappij te zeggen die wij aangesproken hebben, dat die zegt van ja, dat moeten ze maar bij hun eigen verzekeringsmaatschappij gaan halen, zodat je een stuk onduidelijkheid krijgt. Ik denk dat het voor het beleid als zodanig heel goed is om na te gaan wat onze positie in deze zaak is, wat een verzekeringsmaatschappij van een particulier is en wat de verzekeringsmaatschappij van ons op dat gebied zou kunnen doen, want nu heb ik dan wel een pakket stukken aangetroffen en in eerste instantie werd dan verwezen naar Centraal Beheer. Die voelen zich daar niet zo ge roepen om op te treden namens ons, maar ik denk dat het ook wel duidelijk gemaakt moet worden wat wij nou voor positie hebben in deze en ook onze verzekeringsmaatschappij, ook ten opzichte van vervolg-gevallen. De VOORZITTER: Niet te ontkennen valt, mijnheer Huijpen, dat het erg lang geduurd heeft. Dat zit voor een stuk in het feit dat wij eerst uitvoerig met onze eigen verzekeringsmaatschappij in de clinch hebben gelegen over de verhaalsmogelijkheid van de schade die opgetreden is en toen duidelijk werd dat onze verzekeringsmaatschappij, Centraal Beheer, daar niet voor wilde opdraaien omdat ze zeiden van ja, het is voorzienbaar, de gemeente had dit kunnen weten en die moet maar maatregelen treffen, aangezien we in het systeem deze schade zich niet voordoet. Toen pas hebben wij de an dere weg in kunnen slaan, waarbij eerst overwogen is om met de eigen men sen die schade dus te taxeren en voorstellen te doen naar het gemeentebe stuur toe. Daar is van afgezien vanwege de angst dat als we dat als ambte naren gaan doen, niet alleen zijn die daar niet voor opgeleid, die hebben die specifieke kennis toch niet in huis, maar anderszins zul je naar de gemeente toe altijd zien dat men zegt ja, maar dat is veel te veel en naar de bewoners toe, de mensen die schade geleden hebben die zullen dan weer zeggen van ja, die gemeente is ook te krenterig, dat is veel te weinig. Vandaar dat wij na rijp beraad en daarom heeft het ook wat langer geduurd en mede op advies van onze juridisch adviseur, besloten hebben een taxa teur in de arm te nemen. Die is vlak voor de zomervakantie, begin juni, is hij ter plekke de schade op gaan nemen en dat heeft ertoe geleid tot het voorstellen van de schade-uitkeringen die nu aan u voorliggen. Ja, of het niet klantvriendelijk is. Ja, het zou wellicht wat sneller gekund

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1989 | | pagina 210