-23- 4. Het argument dat uitritten, uitkomend op doorgaande wegen, verkeers technisch gevaarlijk zijn, gaat ons inziens ook op voor de zogenaamde hof jes. Voetgangers zijn toch ook verkeersdeelnemers. De trottoirs in de hof jes worden intensief gebruikt door peuters en kleuters die daar door het aanwezige groen een veilige en beschutte speelplaats hebben die ze door deze verandering kwijt zullen raken. Het is maar waar je de prioriteit legt. Onze prioriteit ligt bij de kwets baarste groep verkeersdeelnemers. 5. Door het versnipperen van het in de hofjes aanwezige groen zal het aan zien van de hofjes door de verstening aanzienlijk verslechteren. 6. Het effect dat de ontwerper van deze wijk heeft beoogd is een kind vriendelijke wijk, waar de veiligheid van spelende kinderen voorop staat. Een unieke wijk, waar juist mensen met kinderen graag wonen. Laten we het recht van het kind in tact of laten we het individueel belang prevaleren boven het algemeen belang. Kortom, mijnheer de voorzitter, de Partij van de Arbeid wil alleen mede werking verlenen voor het bouwen van garages indien de uitrit direct uit komt op een reeds aanwezige parkeerplaats, dus geen doorsnijding van open baar groen. Hierbij dient slechts één parkeerplaats opgeofferd te worden zodat het aantal parkeerplaatsen gelijk zal blijven. De heer VAN OOSTERHOUT: Ik zal het kort houden, mijnheer de voorzitter. Ik sluit me aan bij de woorden van de heer Wijnen. De heer DEN BRABER: Ik denk, mijnheer de voorzitter, dat de opmerkingen van de heer Wijnen ondersteund door de heer Van Oosterhout, dat die mij nerzijds geen commentaar behoeven. Ik ben het ermee eens dat het geduld dat een aantal van de mensen die al jaren wachten op een bouwvergunning, dat dat te prijzen is. En de heer Van Dongen heeft gelijk als hij zegt dat we uit die lange wachttijden de les moeten trekken voor de toekomst. De tijdsbalk, hoe ziet die er verder uit? Wij gaan met de conclusies van de commissie openbare werken en ruimtelijke ordening gaan wij binnenkort om de tafel zitten met het adviesbureau om een definitief bestemmingsplan te krijgen. Intussen zijn wij al bezig met gesprekken met de nieuwe ex ploitant van de wielerbaan met de bedoeling om de gebruiksvoorschriften daarvan mee te kunnen nemen bij het definitieve bestemmingsplan. Ja, daar na volgt nog het wettelijk vooroverleg met de provincie. Hoe lang dat in beslag gaat nemen, dat durf ik niet te zeggen, maar ik denk dat we er met zijn allen toch rekening mee moeten houden dat het dit jaar al een heel eind op streek zal zijn, bijna afgelopen zal zijn, voordat die zaak zijn definitieve beslag zal kunnen krijgen. De opmerkingen van mevrouw Korpel, namens de fractie van de Partij van de Arbeid, dat die fractie er tegen is om openbaar groen te doen snijden ten behoeve van de bouw van garages. Dat is niet nieuw. Ook in de commissie openbare werken heeft mevrouw Korpel namens haar fractie dat voorbehoud gemaakt, althans medegedeeld dat ze het met dat onderdeel van het concept-bestemmingsplan geen instem ming kon betuigen. Ik heb niet anders voor u dan wat ik toen ook had. Eén van de redenen dat wij het bestemmingsplan dus zijn gaan herzien is dat behalve de ouderdom en het feit dat wij dus de wat nieuwere visie op planologisch gebied daarop zouden willen hebben, is om tegemoet te kunnen komen aan de groeiende behoefte van mensen uit het gebied om te kunnen parkeren op eigen erf en dan vooral in garages. Mevrouw Korpel zal het met me eens zijn dat het Bureau Zantvoort tot de conclusie komt dat het maar mondjesmaat kan en als we de mogelijkheid van het openbaar groen dat uitmondt op hofjes er ook nog uit zouden halen, dan houden we bijna hele maal niks meer over waarschijnlijk. Ik vind dat zij daarbij wat chargeert als zij zegt van het wordt gevaarlijk op de trottoirs. Ik kan me toch niet

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1989 | | pagina 179