-9-
De heer HERMES: Ja, mijnheer de voorzitter, het zal u duidelijk zijn dat
de Partij van de Arbeid zich kan vinden in het voorstel zoals het hier
voorligt. Het is een onderdeel van het minimabeleid, zoals we dat eigen
lijk al lang geleden tot stand hadden willen brengen. Het minimabeleid
wat prioriteit nummer één is voor de Partij van de Arbeid. Mijnheer de
voorzitter, in het voorstel wordt een bedrag genoemd, waarvan op dit mo
ment eigenlijk niemand kan zeggen of kan vertellen is het nou toereikend
of is het teveel. Dat zal later moeten blijken en het zal wellicht om bij
stelling vragen. Wij stellen voor om, als het zover is, die bijstelling
dan ook te doen. Wat de verordening zelf betreft zou ik u willen vragen
mij eens uit te leggen welke weg bewandeld moet worden wanneer er een be
zwaar binnenkomt op een genomen besluit. Mijnheer de voorzitter, als dit
voorstel wordt aangenomen betekent dat dat de volgende verordening in het
kader van het minimabeleid. Die volgende verordening houdt wel in dat er
een minimabeleid komt, ik heb het juist al gezegd, zoals de Partij van
de Arbeid graag ziet. Dat is een prima zaak, maar wij denken dat het daar
niet bij moet blijven. We moeten ermee in de publiciteit en dat is voor
ons de volgende stap. Hoe kunnen we dat nou doen? Althans hoe denken wij
er over hoe we dat kunnen doen. Wij denken dat er allereerst een bundeling
zou moeten komen van alle regelingen en verordeningen die er op dit ter
rein zijn. Die de mogelijkheden en onmogelijkheden aangeven van verorde
ningen of regelingen zoals die al gehanteerd worden. Kijk, het is niet
de bedoeling dat straks iedere Oudenbosschenaar zo'n pakket in zijn brie
venbus krijgt, maar wij stellen ons voor dat het gaat naar organisaties
of verenigingen die de belangen behartigen of kunnen behartigen voor men
sen waarvoor die regelingen bedoeld zijn. We denken bijvoorbeeld aan vak
bond, maatschappelijk werk en zo kan ik er nog wel een aantal opnoemen.
Onze bedoeling is dat de regelingen en verordeningen die op dit moment
bekend zijn via de kanalen die ik net aangegeven heb voor de mensen waar
voor ze bedoeld zijn bereikbaar zijn. Voor diegenen die bij de afdeling
sociale zaken om welke reden dan ook komen, denken wij dat er een beknopte
informatie-pagina, dat kan een A4-tje zijn, met de uitleg van de regelin
gen die er zijn en de plaats waar ze voor verdere uitleg terecht kunnen,
meegegeven zou kunnen worden wanneer hij de afdeling verlaat. Wij denken
in eerste instantie uiteraard aan de afdeling sociale zaken, het adres
voor voorlichting op dat gebied. Maar in ieder geval het blijft een feit
dat er een beknopte informatie moet zijn voor de mensen die bij de afde
ling sociale zaken komen. Kijk, uiteraard moeten we de andere kanalen die
ons ter beschikking staan niet vergeten. We kunnen ook publikaties rich
ten of zetten in allerlei weekbladen of andere informatiebladen die ons
bereiken. We vinden wij, mijnheer de voorzitter, dat het voorstel een stap
is in de goede richting, maar we moeten niet denken dat we er al zijn.
Er zijn nog meer zaken die geregeld moeten worden of die in ieder geval
voortdurend onder de aandacht gehouden moeten worden en het is niet te
hopen dat iedere keer als er een zaak op dit terrein aan de orde komt
wij zo lang moeten wachten op een regeling als op dit voorstel, want wij
denken dat bij iets meer voortvarendheid een voorstel als dit al enkele
jaren geleden de revue gepasseerd had kunnen zijn. Daar wil ik het in
eerste instantie bij laten.
De heer HUIJPEN: Dank u wel, mijnheer de voorzitter. Tijdens de commissie
vergadering van algemene en bestuurlijke zaken heb ik gesteld me nog eens
te beraden met de fractie, maar aan de visie zoals verwoord in die commis
sie algemene en bestuurlijke zaken is niets gewijzigd. Ik ben me bewust
van het feit dat ik in herhaling val als ik de argumenten van het tegen
zijn, tegen dit voorstel, nog eens opsom met het risico het verwijt te
krijgen van het college van dat is commissiewerk, maar ik zou er toch nog