-4- benoemd. Neemt hij de benoeming ook aan? Akkoord, dan zijn we daar ook al weer uit. Zonder hoofdelijke stemming wordt aldus besloten. 9. Voorstel tot beschikbaarstelling van kredieten voor aanschaf van: persluchtapparatuur maskers; 6 alarmontvangers ten behoeve van de brandweer/wijziging gemeentebegroting 1989 De heer HUIJPEN: Mijnheer de voorzitter, steeds meer zaken worden gere geld, ook bij de brandweer, regionaal en in deze is er ook advies gevraagd aan de regionale brandweer begrijp ik. De gedachte die bij mijn fractie opborrelde was of het niet mogelijk zou zijn te onderzoeken of niet over gegaan kan worden tot gemeenschappelijke aankoop. De regio beschikt dan bijvoorbeeld over een x-aantal ontvangers en persluchtapparatuur en ieder afzonderlijk korps zou dan bedeeld kunnen worden. De argumentatie daarvoor is de navolgende. Dit zou volgens de visie van de VVD-fractie ten goede kunnen komen aan het onderhoud, de service en niet te vergeten de prijs stelling. De VOORZITTER: De vraag van de heer Huijpen heeft een praktische en een theoretische kant. Wat de theoretische kant betreft, de gemeenschappelijke regeling, althans de taak met betrekking tot de brandweer die bij het streekgewest is ondergebracht, is beperkt van omvang. Daar zitten maar in beperkte mate de doe-taken in, want die zijn in het eigen verantwoorde- li jkheidsgebied van de gemeente gebleven. Vandaar dat ik me afvraag of in het streekgewest op grote schaal handen op elkaar te krijgen zullen zijn om dat soort dingen met elkaar te doen. Daar komt nog bij dat voor een aantal zaken er toch per gemeente andere inzichten bestaan met be trekking tot de soort. Er is tot op zekere hoogte sprake van keuze. Met betrekking tot die persluchtapparatuur is dat overigens niet zo erg ver schillend, want als ik het goed heb is er één gemeente die andere appara tuur heeft dan alle andere 17 streekgewestgemeenten. Nou, laat ik dat niet zeggen, maar dan de andere gemeenten die vroeger in de brandweer regio Roosendaal samenwerkten in ieder geval. Met betrekking tot de alarmappa- ratuur zijn er grotere verschillen, omdat daar per gemeente hele duidelij ke andere eisen worden gesteld. In een gemeente die in één geconcentreerde bebouwing is opgezet daar moet je andere eisen stellen dan wanneer er een aantal kerkdorpen bij zijn, een situatie waar wij met betrekking tot de brandweer wel mee te maken hebben. Maar wij moeten bijvoorbeeld de groep Noordhoek apart kunnen oproepen en dan heeft het niet altijd zin dat ook de groep Oudenbosch zelf opkomt. Nou, dat heeft speciale eisen gesteld aan ons apparaat. Vandaar dat wij die Quatro hebben omdat die in vier groepen kan werken. Dat, heb ik begrepen, is maar bij weinig groepen zo. En toch zou onze commandant niet graag met een ander systeem werken. Ik geloof dat alleen Roosendaal en Oudenbosch dit systeem hebben. Dus ik denk dat het nog niet zo eenvoudig is om op één noemer te komen. Met betrekking tot service en prijsstelling denk ik dat het niet zoveel hoeft uit te ma ken. U hebt gezien dat overal regiokortingen worden gegeven, dus er wordt wel namens de gemeente onderhandeld en ik herinner mij dat de vraag met betrekking tot de service wij in het verleden altijd gehoord hebben dat die prima was. Dus wellicht dat het doel toch wel gediend wordt en dat het ook met het handhaven van de zelfstandigheid, zoals iedereen tot nu toe dat op prijs heeft gesteld, ook kan. De heer HUIJPEN: Ja, mijnheer de voorzitter, ik begrijp dat de omstandig heden van, zeg maar van dorp tot stad duidelijk kunnen verschillen. Ander-

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1989 | | pagina 130