-4-
benoemd. Neemt hij de benoeming ook aan? Akkoord, dan zijn we daar ook
al weer uit.
Zonder hoofdelijke stemming wordt aldus besloten.
9. Voorstel tot beschikbaarstelling van kredieten voor aanschaf van:
persluchtapparatuur maskers;
6 alarmontvangers
ten behoeve van de brandweer/wijziging gemeentebegroting 1989
De heer HUIJPEN: Mijnheer de voorzitter, steeds meer zaken worden gere
geld, ook bij de brandweer, regionaal en in deze is er ook advies gevraagd
aan de regionale brandweer begrijp ik. De gedachte die bij mijn fractie
opborrelde was of het niet mogelijk zou zijn te onderzoeken of niet over
gegaan kan worden tot gemeenschappelijke aankoop. De regio beschikt dan
bijvoorbeeld over een x-aantal ontvangers en persluchtapparatuur en ieder
afzonderlijk korps zou dan bedeeld kunnen worden. De argumentatie daarvoor
is de navolgende. Dit zou volgens de visie van de VVD-fractie ten goede
kunnen komen aan het onderhoud, de service en niet te vergeten de prijs
stelling.
De VOORZITTER: De vraag van de heer Huijpen heeft een praktische en een
theoretische kant. Wat de theoretische kant betreft, de gemeenschappelijke
regeling, althans de taak met betrekking tot de brandweer die bij het
streekgewest is ondergebracht, is beperkt van omvang. Daar zitten maar
in beperkte mate de doe-taken in, want die zijn in het eigen verantwoorde-
li jkheidsgebied van de gemeente gebleven. Vandaar dat ik me afvraag of
in het streekgewest op grote schaal handen op elkaar te krijgen zullen
zijn om dat soort dingen met elkaar te doen. Daar komt nog bij dat voor
een aantal zaken er toch per gemeente andere inzichten bestaan met be
trekking tot de soort. Er is tot op zekere hoogte sprake van keuze. Met
betrekking tot die persluchtapparatuur is dat overigens niet zo erg ver
schillend, want als ik het goed heb is er één gemeente die andere appara
tuur heeft dan alle andere 17 streekgewestgemeenten. Nou, laat ik dat niet
zeggen, maar dan de andere gemeenten die vroeger in de brandweer regio
Roosendaal samenwerkten in ieder geval. Met betrekking tot de alarmappa-
ratuur zijn er grotere verschillen, omdat daar per gemeente hele duidelij
ke andere eisen worden gesteld. In een gemeente die in één geconcentreerde
bebouwing is opgezet daar moet je andere eisen stellen dan wanneer er een
aantal kerkdorpen bij zijn, een situatie waar wij met betrekking tot de
brandweer wel mee te maken hebben. Maar wij moeten bijvoorbeeld de groep
Noordhoek apart kunnen oproepen en dan heeft het niet altijd zin dat ook
de groep Oudenbosch zelf opkomt. Nou, dat heeft speciale eisen gesteld
aan ons apparaat. Vandaar dat wij die Quatro hebben omdat die in vier
groepen kan werken. Dat, heb ik begrepen, is maar bij weinig groepen zo.
En toch zou onze commandant niet graag met een ander systeem werken. Ik
geloof dat alleen Roosendaal en Oudenbosch dit systeem hebben. Dus ik denk
dat het nog niet zo eenvoudig is om op één noemer te komen. Met betrekking
tot service en prijsstelling denk ik dat het niet zoveel hoeft uit te ma
ken. U hebt gezien dat overal regiokortingen worden gegeven, dus er wordt
wel namens de gemeente onderhandeld en ik herinner mij dat de vraag met
betrekking tot de service wij in het verleden altijd gehoord hebben dat
die prima was. Dus wellicht dat het doel toch wel gediend wordt en dat
het ook met het handhaven van de zelfstandigheid, zoals iedereen tot nu
toe dat op prijs heeft gesteld, ook kan.
De heer HUIJPEN: Ja, mijnheer de voorzitter, ik begrijp dat de omstandig
heden van, zeg maar van dorp tot stad duidelijk kunnen verschillen. Ander-