-23-
Arbeidsbureau voorhanden heeft. Dan vraagt de heer Huijpen, wanneer een
evaluatie? We hebben ons daar nog niet op beraden, maar ik stel me voor
dat het mogelijk moet zijn om na een jaar de koppen bij elkaar te steken
en dat aan de orde te krijgen. Mijnheer Van Oosterhout zegt dat als je
denkt dat 0,8 voldoende is dan moet je niet meer nemen. Nou, dan had hij
uit dit voorstel kunnen lezen dat wij van mening zijn dat het full-time
nodig is en daarom nemen we niet meer maar ook niet minder, want als je
minder zou nemen dan zou je de kans op mislukken daarbij inbouwen en dan
moet het niet zo zijn dat de woorden verkeerd worden uitgelegd als ik
spreek over alleen coördineren is dat een verzamelaanduiding, gebaseerd
op de aanduiding coördinator, maar wij weten met elkaar dat het gaat om
het werven van plaatsen. Voorwaar geen kleinigheid. Zeker niet omdat het
allemaal in de aanvullende sfeer is en dus het veelal gaat om plaatsen
die voor bedrijf of instelling geen produktiviteit opleveren. Waarschijn
lijk alleen maar wat extra aandacht vragen, maar die men bereid moet zijn
om ter beschikking te stellen om een bijdrage te willen leveren. Verder
gaat het om het begeleiden van de projecten en de mensen en gaat het om
bijvoorbeeld ook te zorgen dat in de veelheid van regelingen die er is
en die bijna dagelijks groeit om daaruit ook nog die dingen te pikken die
voor de groep waarvoor we bezig zijn van belang kan zijn. We hebben op
recht de indruk dat we daar gedurende twee jaar een full-time functionaris
voor nodig hebben. Nou, de heer Hermes kan ik verzekeren dat de ervaringen
van Rucphen hier zeker zullen worden meegenomen en wij zullen op een ver
antwoorde wijze een profielschets maken zoals we dat altijd doen. Mag
ik concluderen dat u zich met het voorstel kunt verenigen Akkoord.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
18. Voorstel met betrekking tot woningbouw in de sociale huursector in
1989. Uitvoeringsbesluit in het kader van het Normkostensysteem
De heer HUIJPEN: Akkoord met het voorstel, mijnheer de voorzitter, maar
is er al enig zicht op waar we de overige zes woningen gaan realiseren
of sparen we die op wanneer we het ziekenhuis een keer hieraan ophangen?
De heer VAN DER HEIJDE: Ik sluit me daarbij aan, mijnheer de voorzitter.
De VOORZITTER: Bij het ziekenhuisterrein? Ja, het is zo dat het de bedoe
ling was dat de zes woningen die er over blijven... Nee, ik moet het an
ders zeggen. Aanvankelijk was het de bedoeling dat we deze woningen zouden
krijgen, was de hoop dat we die zouden krijgen, uit anders niet te rea
liseren plannen of niet te realiseren woningbouwmogelijkheden voor 1988.
Daar is niets uit overgebleven, althans niet voor ons, dus we moeten toch
met onze eigen mogelijkheden doen. Voor dit jaar waren die slechts groot
18 woningen. Dat betekent dat we dus nu eerst de 12 woningen die we nog
nodig hebben voor Sancta Maria daar uit halen en dan blijven er 6 over.
We weten inmiddels dat de woningstichting er niet erg veel voor voelt om
6 woningen te gaan realiseren, omdat in de combinatie met het normkosten
systeem ze toch moeten concluderen dat de kans dat ze binnen die normkos
ten blijven erg klein is. Daarvoor is het draagvlak dan te klein geworden.
Vandaar dat het de bedoeling is dat we in de ruilbeurs die er op streek-
gewestelijk niveau is en die er nog eentje komt in september proberen om
deze 6 woningen hetzij aan een ander kwijt te raken, zodat ze dit jaar
door een ander benut worden en wij ze volgend jaar erbij krijgen en dan
krijgen we een wat groter bouwvolume, danwel dat wij alvast lenen van een
ander en volgend jaar teruggeven, want dan is er een bouw te realiseren
die binnen het kostensysteem mogelijk is.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.