-22-
daar waar u zegt dat het alleen om het coördineren gaat, dat heb ik ook
begrepen, het gaat niet om een uitvoerende taak, dat je een hele week co-
ordineren en met alle instanties die er al op dit terrein werkzaam zijn,
dat je wat dat betreft toch enigszins te raden moet gaan bij jezelf en
moet zeggen van nou, hebben we nou inderdaad met alle mensen die we hier
in huis hebben die toch al een uiteraard hun besoignes hebben, dat steek
ik niet onder stoelen of banken, dat zie ik ook wel, hebben we dan echt
iemand full-time nodig? In die zin wil ik het onder uw aandacht brengen,
in die zin hoop ik dat u er toch nog eens een keer heel hard over zult
denken voordat u dit betrokken krediet gaat besteden. Dat laatste daar
wil ik u niet vanaf houden, we hebben die taak bij het college neer willen
leggen. Ik zie daarom dus met steeds meer spanning uit als u er inderdaad
een full-timer opzet van wat voor resultaten er uit komen, maar ja, goed
ik heb gezegd wat ik gezegd heb. U kent mijn bedenking daartegen.
De heer HERMES: Ja, mijnheer de voorzitter, bij mijn opmerking over de
werkervaringsplaatsen heb ik verwezen naar Rucphen. Ik heb het idee dat
u dat beschouwd als een verwijt en zo is het geenszins bedoeld. U zegt
Rucphen is er al langer mee bezig en Oudenbosch nog niet en dat ben ik
helemaal met u eens. Ik heb alleen maar willen zeggen dat daar ervaringen
zijn, dat daar mensen geplaatst zijn en hoe dat gebeurd is dat zou dus
in Oudenbosch ook wel eens op die manier kunnen. Dus ik raad u aan of in
ieder geval diegene die daarmee gaat werken om contact op te nemen met
Rucphen hoe hun het aangepakt hebben. U zegt ook nog dat een profielschets
hierbij niet thuishoort, dat dat een zaak is van het college. Dat zal zo
zijn. Toch zou ik u willen adviseren om bij het aantrekken van zo'n co
ordinator u te laten adviseren door mensen uit het vakgebied. U maakt een
opmerking naar de heer Van Oosterhout over de full-timer. Dat dat hard
nodig is. U zegt de eerste twee jaar moeten we die zeker in dienst nemen
en na twee jaar gaan we evalueren en herbezien of dat het anders kan en
dat is een zaak die de fractie alleen maar kan onderschrijven.
De VOORZITTER: Naar mijnheer Huijpen toe. Hij zegt in die harde kern zit
ten een aantal groepen en wat gebeurt er nou met die groep die niet tot
de 16-21-jarigen behoort. De reden waarom wij in deze notitie niet ons
beperken tot die tijdelijke voorziening, want die is alleen op die cate
gorie van jongeren van 16-21 jaar gericht, is dat we ook diegenen die tot
die oudere leeftijdsgroepen behoren willen helpen en dat kan alleen maar
in dit kader als je die werkervaringsplaatsen creëert, want daarbij heb
je de beperking van de leeftijd niet en heb je niet de beperking dat je
je tot de subsidieerde sector beperkt. Dus daarmee maken we deze zaak in
eens een flink stuk breder en we kunnen het aan de andere kant, zij het
dat de tijdelijke voorziening niet van toepassing is, we kunnen het ook
in de marktsector toepassen op die jongere categorie. Met betrekking tot
de harde kern. Zeker zou, laat ik dat niet ontkennen, het Gewestelijk Ar
beidsbureau voor die harde kern en met name voor die laatste categorieën
die in die heroriënteringsgesprekken aan de orde komen, dus de moeilijkst
bemiddelbare categorieën, zal het Gewestelijk Arbeidsbureau daar zijn best
voor doen. Maar het arbeidsbureau heeft zich gerealiseerd dat de oorzaken
waarom mensen tot die harde kern behoren, dat zijn dan straks de mensen
die uitsluitend lager onderwijs gedaan hebben ofwel in het lager beroeps
onderwijs hebben gezeten, maar dat niet hebben afgemaakt. Bekend is dat
dan de maatregelen die het Gewestelijk Arbeidsbureau voorhanden heeft,
dat die in feite de bodem missen waarop verder gewerkt kan worden en dat
is de reden waarom het arbeidsbureau met ons een overeenkomst heeft aan
gegaan en wij ons verplicht hebben om te zorgen dat er maatregelen worden
genomen zodat die mensen zeg maar klaargestoomd worden om toch ook te kun
nen profiteren van de maatregelen en de mogelijkheden die het Gewestelijk