-39-
dat zowel het ene als het andere bestuur per 1 januari in staat geacht
moet worden de zaak over te dragen danwel op zich te nemen, maar daarvoor
is wel nodig dat het bestuur in oprichting in ieder geval een bestuur met
een normale bestuurlijke status is geworden. De meest voor de hand liggen
de weg die overigens door het bestuur in oprichting zelf is voorgedragen,
is het overgaan van het voorlopig bestuur naar definitief bestuur. Daarbij
dient echter te worden opgemerkt dat er nog een tweetal zetels dient te
worden ingevuld, want daar ik zelf van het voorlopig bestuur deel uitmaak
te, zal ik dat niet invan het definitief bestuur doen, zoals u uit de
statuten hebt kunnen opmaken. Dat betekent dat niet alle zetels meteen
bij de aanvang zijn bezet, maar wel er een officiële status is waardoor
het bestuur in de gelegenheid is om met betrekking tot het beheer iemand
aan te trekken en maatregelen te treffen per 1 januari daar waar dat nodig
is. Vandaar dat we toch voorstellen om vandaag te komen tot de benoeming
van een definitief bestuur. Wat betreft de problemen die de heer Wijnen
oproept voor het KNOV. Ik denk dat ik daar heel simpel over kan zeggen
wat ik ook in de welzijnscommissie heb gezegd. Het KNOV lijkt mij prima
in staat zijn eigen boontjes te doppen en ik ga niet zeggen wie het KNOV
wel moet voordragen en wie niet. Dat moeten zij zelf weten. Dat is haar
verantwoordelijkheid. Wat betreft de controle die wordt uitgeoefend op
de gang van zaken, die is aan deze raad denk ik. Deze raad controleert
wat er met de gesubsidieerde instellingen gaande is, dus ook met deze.
Dat is haar verantwoordelijkheid uiteindelijk. Wat betreft de opmerking
van de VVD, die heb ik intussen, althans twee ervan, doorgestreept en de
overige heb ik, denk ik in mijn beantwoording naar het CDA toe al meege
nomen. Ik ben blij dat ze in ieder geval van dusdanige aard waren dat het
geen echte problemen hoefde te vormen op dit moment. Er is mij veel aan
gelegen dat het bestuur van Fidei et Arti snel van start kan. Artikel 4,
lid 4, die voordrachtprocedure. Ik heb in de welzijnscommissie inderdaad
gesteld dat dat een onderdeel van de besluitvorming zou moeten zijn en
de heer Van Leeuwaarden heeft het naar voren gebracht en ik ondersteun
dat. Met betrekking tot artikel 12, lid 3, waarbij er sprake is van uit
gaven buiten de begroting om alleen met instemming van het bestuur. Ook
die kwestie is in de welzi jnscommissie aan de orde geweest en we hebben
toen gesteld dat het bestuur de gelegenheid moet geven tot een zekere mate
van flexibel inspelen op onvoorziene situatie. Wij willen de situatie ver
mijden zoals we die op dit ogenblik met een aantal wijkverenigingen hebben
die bepaalde zaken niet door kunnen laten gaan, vanwege het feit dat zaken
heel strak in begrotingen zijn vastgelegd. Dan artikel 5, lid 6, het op
onredelijke wijze benadelen. Ik denk dat daarmee bedoeld wordt dat wanneer
er brand uitbreekt en er moet iemand snel naar binnen en je slaat een ruit
in en je gaat snel naar binnen, dan benadeel je misschien wel het stich
tingsbestuur maar mijns inziens niet op onredelijke wijze. Ik denk dat
de notaris, maar ik zuig dit ter plekke uit mijn duim, dat de notaris op
dat soort gevallen moet hebben gedoeld toen hij dit schreef.
De heer WIJNEN: Ja, mijnheer de voorzitter, in mijn fractie hebben wij
nagegaan de afweging om te zeggen de kandidaten zoals die voorgedragen
zijn voor de bestuursfuncties danwel het feit dat we een open kandidaat
stelling hebben of zouden hebben. Ik denk dat we op dit moment moeten kie
zen voor een slagvaardige start van het bestuur en op de koop toe moeten
nemen dat de procedure niet is gebeurd zoals die door de wethouder is
voorgesteld, maar in deze omstandigheid willen wij het bestuur toch het
vertrouwen geven dat zij de zaak verder kunnen trekken. Dan is er langdu
rig gesproken over het KNOV. Nou, ik denk dat dat nou juist dat onredelij
ke dat van iemand niet gevergd kan worden dat hij in een onredelijke posi
tie komt te zitten en dat hij daardoor zichzelf gaat benadelen en dat hij