-2- Besloten wordt: a. de stukken, vermeld onder 1 tot en met 10, voor kennisgeving aan te nemen b. het stuk, vermeld onder 11, ter voorbereiding van de besluitvorming, in handen te stellen van het college van burgemeester en wethouders c. het stuk, vermeld onder 12, conform ter inzage liggend ontwerp-schrij- ven te beantwoorden. 4. Voorstel tot vaststelling van het programma 1989 specifiek welzijn, inclusief behandeling bezwaarschriften 4.1. Voorstel tot vaststelling c.q. aanbieding van de begrotingen van de algemene dienst, de tak van dienst en de bedrijven voor 1989, de meerja renraming 1989 tot en met 1993 en het investeringsplan 1989 tot en met 1993 inclusief meerjarenraming Fonds Grote Werken,alsmede goedkeuring van de tarieven 1989 van de gemeentelijke centrale antenne—inrichting De VOORZITTER: Dan zijn we hiermee aan de hoofdmoot van onze vergadering van vandaag, de tweede termijn van de algemene beschouwingen. Het woord is aan de heer Den Braber. De heer DEN BRABER: Mijnheer de voorzitter, de fractie van de Partij van de Arbeid wil haar tweede termijn van de algemene beschouwingen beginnen met uw college te danken voor de antwoorden op onze vragen en opmerkingen van veertien dagen geleden. Met name met de reacties van de beide wethou ders kunnen wij tevreden zijn. Dat geldt, voorzitter, in veel mindere mate voor uw aandeel daarin. Vooral met uw antwoord op hetgeen er gezegd is over de rekeningachterstanden, heeft onze fractie erg veel moeite. Ten eerste omdat er geen nieuwe termijnen gesteld worden, maar daarnaast ook en dat vinden wij zeker zo belangrijk, hoe dat de onderzoeken naar de oor zaken van al deze ellende toch wel een tijdje op zich laten wachten. Per definitie leidt dat ertoe dat de structurele oplossingen op de lange baan worden geschoven. Eerlijk gezegd, voorzitter, begrijpen wij daar geen snars van. U als voorzitter van het college, die de gang van zaken dage lijks van nabij volgt en u als portefeuillehouder, dus eerst verantwoorde lijke, moet toch al jaren weten wat er fout zit en waarom. U moet ons dat inzicht toch als het ware per omgaande aan kunnen reiken, maar niets daar van vinden wij terug. Ondertussen gaat u verder met meer van datzelfde. Na de 125.000,- operatie van een aantal jaren geleden, probeert u nu de zaak in het reine te krijgen met behulp van het accountantskantoor. Symptoombestrijding met enkel eenmalige korte termijn-effecten en hoe kort die korte termijn hierbij is moeten we verder maar afwachten. Al ten tijde van die eerste inhaaloperatie heeft de fractie van de Partij van de Arbeid u gewaarschuwd voor dat eenmalige effect wanneer er geen structurele maat regelen genomen zouden worden. Met die waarschuwing is niets gedaan en dus zitten wij opnieuw met de gebakken peren. Laat het duidelijk zijn, voorzitter, dat hier grenzen genaderd worden die deze fractie niet wenst te overschrijden. Vooral ook niet in het licht van de vergaande besluit vorming in het kader van de stadsvernieuwing, die met rasse schreden op ons afkomt. Daar ligt voor de fractie van de Partij van de Arbeid de uiterste termijn. Dan zullen wij financieel gezien vaste bodem onder onze voeten moeten hebben, willen wij onze verantwoordelijkheid in de volle breedte kunnen blijven waarmaken. Dat klemt temeer omdat de broodnodige provinciale medewerking bij diverse stadsvernieuwingsplannen in hoge mate af zal hangen van de financiële stand van zaken hier. Hoe slecht het in zicht in de financiële situatie is wil ik graag illustreren aan de verte kende stand van het prioriteitenfonds stadsvernieuwing in zowel de begro-

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1988 | | pagina 292