-10- nou geen enkele, het is maar een hele flauwe relatie tussen wat de mensen dus aanbieden, tussen de mate waarin zij de dienstverlening afnemen en het geven wat zij daarvoor moeten betalen. Terecht zegt de heer Huijpen en dat hebben wij vorig jaar in ons verweer tegen die afvalstoffenheffing ook al beweerd, het beste is het systeem dat de vervuiler betaalt. Maar, voorzitter, dat voorstel is en nou net met medewerking van de heer Huijpen of dat idee is nou net met medewerking van de heer Huijpen onder andere vorig jaar verlaten. Ja, je kunt snel van mening veranderen, voorzitter, maar dat het zo snel kan gaan, dat verrast mij toch wel. De heer VAN OOSTERHOUT: Voorzitter, ik had eigenlijk in eerste instantie, maar dat is mij dan ontgaan of ontschoten, ook een reactie kunnen geven op het voorstel van de Partij van de Arbeid. In onze algemene beschou wingen die vandaag hier zijn neergelegd hebben wij inderdaad ook een vraag gesteld met betrekking tot het kostendekkend zijn van legestarieven en de afspraken die wij daarover hebben gemaakt in ABZ. U schetst in uw ant woord op eerdere vragen dat er wat dat betreft nog een aantal zaken opge lost moeten worden. Ook wij hebben in onze algemene beschouwingen geschre ven dat de doelstelling die wij ons hebben voorgenomen met betrekking tot kostendekkende leges toch in beleid moet worden omgezet, maar wij gaan vanavond niet zover dat wij nu ruwweg zeggen van nou als we hier nou 20% verhoging aanleggen tegen dat bedrag dan komen we er ook. Ik denk dat het om zeer verschillende leges gaat en dat er wat dat betreft een heel duidelijk onderscheid gemaakt moet worden tussen bijvoorbeeld een paspoort en bijvoorbeeld een vergunning voor een hinderwetsituatie. Dus ik vind dat we om die reden, wij vanavond als fractie niet mee mee kunnen gaan. Daarenboven vinden wij dat de afvalstoffenheffing zelf ook niet een dienstverlening is van de eerste orde en dat lijkt een beetje betwijfeld te worden door de heer Den Braber. Ik weet dat van hem uit ander verband. Afvalstoffenheffing is even zo goed een dienstverlening of een heffing voor een dienstverlening dan het afgeven van een paspoort, alleen de naam is dan anders, dan heet het toevallig leges. Kortom, voor beiden voelen we alleen vanavond is het voorstel van het college aan de orde en ons standpunt is duidelijk. De heer HUIJPEN: Dank u wel, mijnheer de voorzitter, ik ben voldoende dui delijk geweest in mijn eerste termijn. Ik begrijp dat binnen afzienbare termijn er een evaluatie zal komen in de commissie openbare werken. Met betrekking tot het voorstel van de heer Den Braber om de leges met 20% te verhogen, dat sluit niet aan op de ideeën zoals we die in de algemene beschouwingen geopperd hebben met betrekking tot de tarieven en belastin gen. Ik heb kennis genomen van uw mededeling met betrekking tot de reke ningachterstanden en ik wacht concretisering van die mededeling af. Met betrekking tot de opmerking van de heer Den Braber "de vervuiler betaalt". Ik heb dat zeer duidelijk in vragende vorm gesteld. Mijnheer Den Braber die zet dat om in definitieve vorm. Zo is dat niet bedoeld. Ik heb duide lijk bedoeld te zeggen het systeem zoals we dat nu hanteren, evalueer dat een keer in de commissie openbare werken en dan zullen er ongetwijfeld een aantal zaken duidelijk worden en zal er met betrekking tot een aantal zaken helderheid verschaft worden. Dus tegen het collegevoorstel en tegen het voorstel van de heer Den Braber, resumerend. De heer VAN HOEK: Ja, voorzitter, wij gaan akkoord met het voorstel na de toelichting die wij van u hebben gekregen. Wij vinden het verder van belang dat er dus een verdere verhoging komt van de kostendekking van de afvalstoffenkosten en wij gaan dus ook akkoord met het voorstel om dus de afvalstoffenheffing met 35.000,te verhogen. Wat de leges betreft, ik denk dat wij dat in een ander verband moeten zien en niet nu mee moeten nemen.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1988 | | pagina 228