-39-
dat we naar de coördinator toe heel duidelijk laten weten dat wij zeker
die voorlichtingsprojekten nadrukkelijk onder de aandacht willen brengen.
Dan nog even de vraag van de heer Van Hoek. Waarom nu die andere belang
hebbenden nog niet Het is zo dat de Nederlandse Spoorwegen zich mis
schien in deze sfeer wat moeilijk op gelijke voet verdragen als andere
belanghebbenden, want het is niet in eerste instantie de schade waar de
Nederlandse Spoorwegen mee te maken heeft, want dat zijn niet de schaden
aan de gebouwen waarop ons eigen politie-apparaat mede toezicht heeft,
maar het is eigenlijk meer het rijdend materieel waar de schade wordt toe
gebracht en dan hebben de spoorwegen hun eigen ingang. Eerder wordt ge
dacht aan en daar zijn de belangen ook heel erg groot, aan de schadever
zekeraars. Die waren op zo korte termijn nog niet over de streep te krij
gen en toch heeft men niet willen wachten met het opzetten van het projekt
Je had nog een hele tijd kunnen blijven praten en dan ze dan kunnen inte
resseren, maar dan hadden we tijd verloren en daarom is er gekozen voor
een start waarbij de middelen dan komen van de zijde van de lokale over
heden met name, maar de hoop is dat dat op termijn eigenlijk niet meer
nodig is, omdat het via een soort zelf-financiering gerealiseerd gaat wor
den of gecontinueerd kan worden waarbij wellicht ook de lokale overheden
alle reden houden om een aandeel te hebben, maar waarbij dan aan de andere
kant belanghebbenden als die verzekeraars dat voor hun rekening willen
nemen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
18. Voorstel tot het nemen van een voorbereidingsbesluit ex artikel 21
van de Wet op de Ruimtelijke Ordening voor gedeelten van het bestemmings
plan "Het Spui" (Spuilaan 184) en het bestemmingsplan "Partiële herzie
ning Albano, lob A" (Jaagpad 40)
De heer VAN DONGEN: Ja, voorzitter, er is in het verleden een aantal malen
gediskussieerd over het al of niet toelaten noem het maar aan huis gebon
den beroepen en de criteria die daarvoor aangelegd zouden moeten worden.
Dat heeft geresulteerd in de nota die hier wordt aangehaald, die we in
de commissie openbare werken en ruimtelijke ordening vorig najaar bespro
ken hebben, een bijzonder goede nota naar mijn oordeel, waarin een aantal
normen min of meer vast werden gelegd, in ieder geval een aantal punten
werden genoemd die een rol speelden in de beoordeling voor het al of niet
toestemmen in dit soort aktiviteiten. Ik noem er een aantal, bedrijfs-
of beroepsaktiviteiten zouden geen overlast voor de omgeving moeten ver
oorzaken, de woonfunktie van de betrokken woning moest in overwegende mate
aanwezig blijven, detailhandel zou niet of slechts in uitermate beperkte
mate toegestaan mogen worden. Deze beide verzoeken betreffen naar ons idee
situaties die zeker op termijn, als de aktiviteiten zich in positieve zin
zouden ontwikkelingen, toch tot een aantal problemen zouden kunnen leiden
die ook. in die nota worden genoemd. Ik noem maar wat, overlast voor de
omgeving, zo'n hondentrimsalon ja, dan kun je misschien een overlast in
de vorm van hondengeblaf krijgen, je zou kunnen denken aan een concentra
tie van afvalstoffen rond de betrokken woning, want de beesten zitten na
tuurlijk in hoge nood als ze daar een paar uur op de trimtafel hebben ge
zeten en daar moet je voor uitkijken. Met betrekking tot het cateringbe
drijf, ja, er is er een in Etten-Leur, in Leur met name is een dergelijke
situatie
De heer VAN EIJKERENVoorzitter, had de heer Van Dongen het niet in om
gekeerde vorm kunnen doen
De heer VAN DONGEN: Ja, het spijt me als ik de honger van de wethouder