-36-
in ieder geval in vergelijking met woningbouw een positief element. Je
kunt dan toch wat makkelijker uit de voeten, dat is zo. Maar de vraag of
we dat daar willen vraagt inderdaad om nadere bestudering. Het effekt op
lob B, ja, dat spreekt voor zich, want het zou een temporisering betekenen
in lob B, dat is duidelijk, want in principe zijn we daar tot 1997/1998
bezig en ja, als je in die planning om redenen van woongenot toch een ze
kere maatschappelijke zorg naar een nieuw woongebied wat op dit moment
wordt ingericht, als je daar weer wat uithaalt, dan betekent dat dat je
lob B in de richting van het jaar 2000 tilt. Dat heeft inderdaad rentever
liezen tot gevolg. Het is een afweging in dit soort zaken van de waarde
die je toekent aan dat extra renteverlies danwel het langduriger laten
bestaan van de situatie zoals we die daar nu kennen. Maar misschien werpt
deze suggestie nieuw licht op de zaak. We zullen het eens nader bekijken.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
14. Voorstel tot het beschikbaarstellen van een krediet voor de aanschaf
van 100 dranghekken en 20 retro-reflecterende geleidebakens/wijziging be
groting 1988 dienst gemeentewerken en wijziging gemeentebegroting 1988
15. Voorstel tot het aangaan van een Gemeenschappelijke Regeling inzake
het verrichten van automatiseringswerkzaamheden
Zonder hoofdelijke stemming worden deze voorstellen aangenomen.
16. Voorstel tot 4e wijziging van de Algemene Plaatselijke Strafverorde
ning
De VOORZITTER: Mag ik u er eerst even op wijzen dat die 27 juni in de 8e
regel of zo, dat moet juli zijn, maar dat heeft u wel begrepen hè.
De heer DEN BRABER: Het was me nog niet opgevallen. Voorzitter, de wijzi
ging ingevolge de inwerkingtreding van de Wet openbare manifestaties geeft
ons geen aanleiding tot het maken van opmerkingen. Ik heb alleen wat pro
blemen met wijzigingen die aangebracht worden ingevolge de wijzigingen
in het ophalen van het huisvuil. Artikel 117 tot 153 van de oude APV over
afvalstoffen, die worden buiten de deur gezet en er komen er dan maar een
paar voor in de plaats en die gaan dan over vuilniszakken en grof huis
afval en hoe dat aangeboden moet worden en wanneer enz. De oude bepalingen
bevatten ook voorschriften over containers, minicontainersstinkende
stoffen, of opslag van afval, het op de bodem brengen van stoffen enz.
Gooien we nou niet teveel artikelen weg.
De VOORZITTER: Met betrekking tot de APV geldt in zijn algemeenheid, nee,
laat ik dit zeggen. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft een
nieuwe APV gemaakt. De invoering daarvan loopt overal moeilijk. Er wordt
in ons huis aan gewerkt. Er is al met stukken gewerkt, maar het geheel
is nog niet klaar. Toen hier deze zaken aan de orde kwamen, was het voor
de hand liggend dat toch naar de struktuur van de nieuwe APV zoals die
wordt voorgesteld werd gekeken en daarbij is een heel belangrijk uitgangs
punt. Een uitgangspunt wat ook in het rijksbeleid doorklinkt, laten we
niet meer bepalen dan nodig is en laten we via deregulering proberen te
komen tot handzame verordeningen, dan heb je ook de beste kans dat ze goed
funktioneren. Zo is het dus met name met betrekking tot het huisvuil ge
gaan. Er is een aantal bepalingen groot in teruggebracht, in de lijn van
het voorstel APV wat er op tafel ligt en waar we dus in zijn algemeenheid
nog op terugkomen. Dit sluit dan helemaal daarop aan. Dat u daar een aan
tal zaken niet meer in terugvindt houdt verband met de wijziging van het