-31-
hebben aan een objekt. Laten we zeggen dat het 5 classificaties mag hebben,
nou dan moet je zeggen waar valt het dan onder en hoe weeg je dan de laag
ste of minst waardevolle classificatie af ten opzichte van andere moge
lijkheden die je daarmee verkrijgt. Hetzelfde doet zich, dat heb ik al
gezegd, voor met de afwikkeling van het verkeer en ook bij de rectorswo
ning kan ik me dat voorstellen. Hier zit de beslissingswacht, dat is niet
mijnheer Hoogenberk en nou lijkt het erop alsof hij ons van advies dient
en ons de vrijheid laat. Zo interpreteer ik dat. Ik denk dat daar op korte
termijn toch duidelijkheid over moet komen op grond waarvan wij een be
sluit nemen. Dan het probleem van de kantoorruimte, zo heb ik het maar
genoemd, dat geldt dus voor objekten die bijzondere doeleinden krijgen
in het plan Sancta Maria. Kijk, als wij zeggen de centrale funkties in
Oudenbosch of laten we zeggen de maatschappelijke en zakelijke dienstver
lening die moet in Oudenbosch in het centrum geconcentreerd worden ter
ondersteuning, want daar moet de aktie vandaan komen, dan moet het niet
zo zijn dat we in Sancta Maria ook dat soort mogelijkheden zouden toelaten.
Als dat moet dan is dat ook weer een afweging, waarom kan dan niet de
woonfunktie die er op staat gerealiseerd worden. Nou, dat geldt voor de
villa heel nadrukkelijk, maar voor een pand wat er nog niet is daar had
mijn vraag dan betrekking op van werken we onszelf niet tegen als daar
nou bijvoorbeeld de krant citerend Mark en Weerijs gaat zitten, terwijl
als ik het eerlijk moet zeggen een dergelijke dienstverlening in een ander
gebouw in de kom meer op zijn plaats zou zijn. Dan zou ik er v/aarde aan
toekennen om te zeggen van nou in het stedebouwkundig ontwerp daar gaan
we gewoon rücksichtlos uit van er moet een huis gebouwd worden en onder
vrijstelling, of bij wijze van vrijstelling kan B W omdat het niet mo
gelijk is om aan de voorwaarden van de inspecteur geluidshinder of degene
die daarover oordeelt. In het kader van dat ontwerp om daar een andere
funktie aan toe te kennen, maar niet op voorhand zeggen schuif maar weg.
Nee, ik denk dat we dat moeten proberen dat plan ook consequent door te
voeren. Dat is meer een richtlijn, want het gaat hier om de richtlijnen,
in plaats van over uitvoeringsconsequenties. Die komen straks wel, maar
ik denk dat we eerst over de richting het eens moeten zijn. Even kijken
of er nog meer zaken waren. Nee, ik denk van niet. Bedankt voor het ant
woord.
De heer VAN DONGEN: Dank u wel, voorzitter, ik wil even ingaan op de op
merkingen die de heer Den Braber in onze richting geplaatst heeft, mis
schien ter verduidelijking. De struktuurschetshet raamplan, zoals die
hier voor ons ligt dat is inderdaad ook het doel waar wij naar streven.
Dat is duidelijk, maar het moet wel zo zijn dat bij de beoordeling of
een nagestreefd doel ook bereikt kan worden, dat daar de financiële gevol
gen van een belangrijke faktor in het oordeel zullen vormen. Dat ontbreekt
voorlopig nog. Er zijn weliswaar ramingen die aanduiden dat het plan haal
baar zou kunnen zijn, mits daar 'ook van de zijde van de gemeente een
flinke inspanning gedaan zou worden. Nou, wij doen niets anders dan hopen
dat de ramingen inderdaad ook bewaarheid zullen worden, zodat we het plan
ook uit kunnen voeren, maar voorlopig is het toch nog een blanko cheque
die we hier dan af zouden moeten geven en die zijn wij niet gewend te te
kenen. Dus dat is het voorbehoud wat ik zou willen maken.
De heer DEN BRABER: Als ik even mag interrumperen, mijnheer de voorzitter,
ik heb het niet bedoeld in de zin van nou we gaan zoveel geld uitgeven,
maar ik heb het meer bedoeld als uitdaging aan de VVD om uit te spreken
dat ook zij zich zouden conformeren aan dit plan Hoogenberk, dat ook zij
zich willen verplichten tot het doen van inspanningen om dit financieel
haalbaar te maken.