-31- hebben aan een objekt. Laten we zeggen dat het 5 classificaties mag hebben, nou dan moet je zeggen waar valt het dan onder en hoe weeg je dan de laag ste of minst waardevolle classificatie af ten opzichte van andere moge lijkheden die je daarmee verkrijgt. Hetzelfde doet zich, dat heb ik al gezegd, voor met de afwikkeling van het verkeer en ook bij de rectorswo ning kan ik me dat voorstellen. Hier zit de beslissingswacht, dat is niet mijnheer Hoogenberk en nou lijkt het erop alsof hij ons van advies dient en ons de vrijheid laat. Zo interpreteer ik dat. Ik denk dat daar op korte termijn toch duidelijkheid over moet komen op grond waarvan wij een be sluit nemen. Dan het probleem van de kantoorruimte, zo heb ik het maar genoemd, dat geldt dus voor objekten die bijzondere doeleinden krijgen in het plan Sancta Maria. Kijk, als wij zeggen de centrale funkties in Oudenbosch of laten we zeggen de maatschappelijke en zakelijke dienstver lening die moet in Oudenbosch in het centrum geconcentreerd worden ter ondersteuning, want daar moet de aktie vandaan komen, dan moet het niet zo zijn dat we in Sancta Maria ook dat soort mogelijkheden zouden toelaten. Als dat moet dan is dat ook weer een afweging, waarom kan dan niet de woonfunktie die er op staat gerealiseerd worden. Nou, dat geldt voor de villa heel nadrukkelijk, maar voor een pand wat er nog niet is daar had mijn vraag dan betrekking op van werken we onszelf niet tegen als daar nou bijvoorbeeld de krant citerend Mark en Weerijs gaat zitten, terwijl als ik het eerlijk moet zeggen een dergelijke dienstverlening in een ander gebouw in de kom meer op zijn plaats zou zijn. Dan zou ik er v/aarde aan toekennen om te zeggen van nou in het stedebouwkundig ontwerp daar gaan we gewoon rücksichtlos uit van er moet een huis gebouwd worden en onder vrijstelling, of bij wijze van vrijstelling kan B W omdat het niet mo gelijk is om aan de voorwaarden van de inspecteur geluidshinder of degene die daarover oordeelt. In het kader van dat ontwerp om daar een andere funktie aan toe te kennen, maar niet op voorhand zeggen schuif maar weg. Nee, ik denk dat we dat moeten proberen dat plan ook consequent door te voeren. Dat is meer een richtlijn, want het gaat hier om de richtlijnen, in plaats van over uitvoeringsconsequenties. Die komen straks wel, maar ik denk dat we eerst over de richting het eens moeten zijn. Even kijken of er nog meer zaken waren. Nee, ik denk van niet. Bedankt voor het ant woord. De heer VAN DONGEN: Dank u wel, voorzitter, ik wil even ingaan op de op merkingen die de heer Den Braber in onze richting geplaatst heeft, mis schien ter verduidelijking. De struktuurschetshet raamplan, zoals die hier voor ons ligt dat is inderdaad ook het doel waar wij naar streven. Dat is duidelijk, maar het moet wel zo zijn dat bij de beoordeling of een nagestreefd doel ook bereikt kan worden, dat daar de financiële gevol gen van een belangrijke faktor in het oordeel zullen vormen. Dat ontbreekt voorlopig nog. Er zijn weliswaar ramingen die aanduiden dat het plan haal baar zou kunnen zijn, mits daar 'ook van de zijde van de gemeente een flinke inspanning gedaan zou worden. Nou, wij doen niets anders dan hopen dat de ramingen inderdaad ook bewaarheid zullen worden, zodat we het plan ook uit kunnen voeren, maar voorlopig is het toch nog een blanko cheque die we hier dan af zouden moeten geven en die zijn wij niet gewend te te kenen. Dus dat is het voorbehoud wat ik zou willen maken. De heer DEN BRABER: Als ik even mag interrumperen, mijnheer de voorzitter, ik heb het niet bedoeld in de zin van nou we gaan zoveel geld uitgeven, maar ik heb het meer bedoeld als uitdaging aan de VVD om uit te spreken dat ook zij zich zouden conformeren aan dit plan Hoogenberk, dat ook zij zich willen verplichten tot het doen van inspanningen om dit financieel haalbaar te maken.

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1988 | | pagina 142