11. Verslag van de vergadering van de commissie specifiek welzijn d.d.
25.5.1988.
12. Schrijven van streekarchivaris d.d. 30.05.1988, waarbij het jaar
verslag 1987 van het streekarchivariaat "De Markkant" wordt aange
boden.
13. Vijftien besluiten van burgemeester en wethouders tot garantie
geldlening ten behoeve van aankoop woning.
14. Schrijven van het dagelijks bestuur van het Werkvoorzieningsschap
West Noord-Brabant d.d. 10.6.1988, betreffende vaststelling jaar
rekening 1986.
15. Verslag van de openbare vergadering van de commissie openbare wer
ken en ruimtelijke ordening d.d. 30.5.1988.
16. Schrijven van de voorzitter van het Streekgewest Westelijk Noord-
Brabant d.d. 9.6.1988, waarbij de agenda van de gewestraadsverga
dering van maandag 27 juni 1988 wordt toegezonden.
17. Bescheiden betreffende opvang asielzoekers.
18. Schrijven van gedeputeerde staten van Noord-Brabant d.d. 16.5.1988,
betreffende richtgetallen woningbouw.
19. Schrijven van de Medezeggenschapsraad Openbare School "De Regen
boog" d.d. 31.5.1988, betreffende dependancevorming in "De Bukehof
20. Schrijven van het Breed Overleg Tegen Apartheid, ingekomen d.d.
2.5.1988, betreffende veroordeling van discriminatie in al haar
uitingsvormen
21. Schrijven van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Brabant d.d.
20.5.1988, betreffende oprichting stuurgroep autogordelcampagne
Noord-Brabant 1988.
De heer VAN LEEUWAARDEN: Ja, mijnheer de voorzitter, over ingekomen stuk
nummer 17, opvang asielzoekers. Ik heb allereerst een vraag over de pro
cedure. Waarom is dit voorstel van u niet normaal via een preadvies aan
de raad voorgelegd. Naar aanleiding van de inhoud van het stuk. Ja, u
spreekt uit om voor 1 promille asielzoekers woningen te verstrekken, dat
betekent in dit geval een derde en een vierde woning beschikbaar stellen.
Alle bescheiden die erbij zitten die hebben eigenlijk alleen betrekking
op het naar die 1 promille toegroeien. Indertijd heb ik eigenlijk gevraagd
van moeten wij niet op verzoek van het ministerie naar die 3 promille
toegaan. In de welzijnscommissie hebben we daarover gesproken. Eigenlijk
is er op die vraag weinig argumentatie gekomen om daar niet aan te voldoen.
Het enige argument is geweest, nou kijk eens naar de buurgemeenten, die
doen ook niet al te veel wat dat betreft. We hebben al zoveel gedaan voor
andere allochtone inwoners, maar verder eigenlijk geen argumenten om niet
naar die 3 promille toe te gaan. Dus de vraag blijft nog waarom nou niet
Het ministerie zit met die 3 promille aan de lage kant, want als we kijken
naar het buitenland om ons heen dan zien we dat daar de toelating van
vluchtelingen veel royaler is. Dus het beleid van het ministerie is al
erg gering en mij frustreert dat ministeriële beleid door niet op de vraag
van het ministerie naar die 3 promille te reageren. Daar zou ik graag
antwoord cp hebben.
De heer VAN OVERVELD: Ja, mijnheer Van Leeuwaarden, het is een exacte her
haling van dezelfde vraag die u ook in de welzi jnscommissie aan de orde
heeft gesteld. Waarom geen preadvies, ik denk dat dat aan mijn onervaren
heid ligt dat ik dat niet exact kan inschatten. Wellicht dat het destijds
in handen is gegeven ter afhandeling aan het college van B W. Dat weet
ik niet. Daarvoor is die eerste fase, wat mij betreft, wat te lang geleden.
Ik heb in ieder geval wel ter diskussie voorgelegd en ter advisering voor
gelegd aan de welzijnscommissiezodat u toch uw inbreng daarop heeft kun
nen hebben. Ook de diskussie met betrekking tot de 1 promille. Ja, daar-