-11-
De VOORZITTER: Ik denk het niet. Ja, ik moet uit mijn hoofd spreken, maar
we hebben naar aanleiding van de perikelen rond het inrichting van één
woonwagenstandplaats daar waarbij dat gesuggereerd werd van de zijde van
de provincie de verzekering gekregen dat het niet aan de orde is.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
De VOORZITTER: Dan stel ik voor dat we nu een leespauze van 5 minuten in
lassen om vervolgens agendapunt 11 te behandelen.
De VOORZITTER schorst de vergadering.
De opheffing van de schorsing stelt de VOORZITTER aan de orde:
11. Voorstel met betrekking tot Woningbouw in de sociale huursector in
1988. Uitvoeringsbesluit in het kader van het normkostensysteem
De heer DEN BRABER: Voorzitter, daar hebben wij als fraktie geen moeite
mee. Niettemin de rol van de gemeente is nogal veranderd ten opzichte van
de oude situatie. Aanzienlijke verantwoordelijkheden komen nou toch op
onze schouders terecht. Het toetsen van bouwplannen en het onderzoeken
naar de kredietwaardigheid en financiële positie van degene die gemeente
garantie gaat vragen daarvoor en zo. Ik zou me heel goed voor kunnen stel
len, voorzitter, dat wij, ik denk niet dat dat haast heeft, maar dat wij
vroeg in het najaar in de commissie ABZ de spelregels en de procedure
daarover van gedachten wisselen.
De heer VAN OOSTERHOUT: Ja, voorzitter, ik heb er net zoveel moeite mee
als u zegt te hebben en heeft neem ik aan. Dat betekent dat ik ook vind
dat het eigenlijk op deze manier niet kan, maar de woningbouw in Ouden
bosch vraagt van ons dat wij ons daartoe tot het uiterste inspannen en
ja, dan kun je deze woningen niet laten lopen en dat is de reden waarom
je toch ja moet zeggen op dit moment. Ik zie overigens heel snel in dit
stuk dat het op dit moment alleen gaat om het machtigen tot het garande
ren van betaling van rente en aflossing voor leningen met een contraga
rantie terwijl in de nieuwe situatie, we hebben dat al een keer meegemaakt
er ook sprake is van een situatie waarbij er geen borgstelling is en de
gemeente borg is of laat ik zeggen dat er geen contra-garantie is. Dat
geldt inderdaad voor woningwetwoningen hier en dat andere was premiehuur
non profit-sektorMaar met wat tegenzin, maar ik kan niet anders.
De heer WIJNEN: Ja, mijnheer de voorzitter, gegeven de omstandigheden zijn
wij akkoord met het verzoek om het college te machtigen zoals hier aange
geven v/ordt tot het aanvragen van een financiële steun en het garanderen
en al die zaken die hier genoemd zijn voor dit geval. Als je de toelich
ting bekijkt dan blijkt dat er toch heel wat meer, zoals de heer Den Bra-
ber ook zegt, dat er wat meer achter zit en beleidsmatig moeten wij aan
de situatie wennen. Ik denk dat we daar nog wel eens van gedachten over
zullen moeten wisselen op welke wijze dat een en ander vorm gaat krijgen
in onze gemeente.
De heer VAN DONGEN: Ja, voorzitter, kunt u nou eigenlijk aangeven hoe het
nou eigenlijk komt dat wij op dit moment het voorstel voor ons krijgen.
Het moet toch al veel langer bekend zijn dat die regeling zou gaan veran
deren en dat een onderdeel van die regeling ook zou zijn dat per 1 juni
50% van het contingent aangevraagd zou zijn. Er wordt hier gesproken over
8 woningen, terwijl neem ik aan we praten in wezen over een contingent
van 11 en nou kan ik in de gauwigheid niet lezen of dat 11 in een half
jaar is of 11 voor een jaar. Staat dat voor een jaar, die 11 Oké.Dan heb