-8- een klein beetje struisvogelpolitiek. Als we nu zeggen we gaan ons budget dit jaar in onze besluitvorming betrekken op 37.500,We weten alle maal dat in het openingsjaar het voorstel is om de subsidie in ieder geval te baseren op een bedrag van 41.000, maar goed we gaan uit van een soort taakstellende subsidie voor de komende jaren voor 37.500, Dan nemen we de afschrijving maar niet mee, zegt de heer Den Braber, want anders is de feitelijke subsidie maar 32.000,Ja, dank je de koekoek, als we het niet meenemen door er van uit te gaan omdat de instelling geen lasten heeft, dan doen we jarenlang geen afschrijving subsidiëren, maar daarmee verplichten we de instelling als dadelijk de inventaris versleten is en er een vervangingsinvestering gedaan moet worden, dat dan opnieuw op het particulier initiatief een beroep gedaan moet worden, want anders moet de gemeente op dat moment toch de lasten gaan dragen van nieuwe in vesteringen en dat betekent dat als wij verwachten van die instelling dat die in de komende jaren uit eigen middelen, of door akties of door andere middelen het gat tussen de kosten en het budget van 37.500,waar die binnen moet blijven, moet opbrengen, dan ontstaat in het vervangingsjaar een extra noodzaak om via het particulier initiatief extra middelen op te hoesten. De heer DEN BRABER: Voorzitter, mag ik even interrumperen bij de heer Rennings. We hebben in onze subsidieverordening ook die regeling nog zit ten van 25% investeringssubsidie misschien. Dat mogelijk op het moment dat deze inventaris aan vervanging toe is, die subsidie erop los moeten laten. Wanneer is dat Over 10 jaar, over 15 jaar of over 5 jaar Wie zal dat zeggen. De heer RENNINGS: Dan het laatste, voorzitter, ik vind dat we niet eendui dig werken als we de ene instelling wel een stuk afschrijving op investe ringen toestaan en de andere instelling niet. Op grond daarvan maar mede ook gelet op het brede draagvlak in de welzijnscommissie zou ik het voor stel toch willen handhaven. De heer VAN OOSTERHOUT: Ja, voorzitter, de heer Den Braber die zegt van die 37.500,als die al taakstellend is, dan is het meenemen van 5.000,afschrijvingskosten nu des te knellender straks als je terug moet naar, wat betreft die 37.510,Ik denk dat dat best een hele aar dige argumentatie lijkt, maar ik denk dat het punt van die afschrijving voor een deel principieel ligt en ik zou het daarom principieel willen benaderen. Als hij zegt dat hij toch nog wel eens overleg zou willen zien, met als vraag of het model van het beheer wat gekozen is in de Schuur toch nog wel het beste is. Nou, ik kan u verzekeren dat dat een keuze is ge weest, mede een keuze is geweest van de gebruikers en ik denk dat wat dat betreft het model voor de verdere financiering niet direkt wezenlijke con sequenties heeft nu. Dan de vraag van mijnheer Huijpen, ja, is het nu fi nancieren of schenken. Ik denk dat, mevrouw De Raad zit eigenlijk met het zelfde probleem, als je als particuliere instelling er in slaagt om het huis wat je betrekt om daarvan de inventaris zelf te financieren via een schenking, dat wil dus zeggen financiering zonder lasten, want je hoeft niets terug te betalen, dan kun je je toch afvragen of de gemeente dan op dat moment moet zeggen nou, maar eigenlijk hadden wij het moeten doen, dus moeten we de lasten wel opnemen. Dan ga ik even een stapje verder. De heer Rennings die zegt dat met name, die lasten ontstaan toch na 4 jaar. Nou, dat is nu juist het punt. Die lasten ontstaan pas na de af schrijvingstermijn, want op dit moment is de vereniging of instelling er in geslaagd om dat met eigen middelen te doen. Dus het voordeel voor de gemeente zit er vanwege die schenking in dat we ook pas over een aantal

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1986 | | pagina 62