-4- De VOORZITTER: Dat betekent Het wel subsidiëren van de afschrijving Dus het dubbel financieren De heer VAN OOSTERHOUT: Nou, ik wil er aan toevoegen, dat is misschien toch goed dat de raad dat meteen weet, dan hoef ik dat na de eerste in stantie ook niet uit te leggen. De commissie zegt dus u moet de afschrij ving op de inventaris wel subsidiëren. Ons standpunt was om dat niet te doen en wel om de volgende reden. Daar waar een instelling een gift krijgt om een investering te doen en die investering ook daadwerkelijk doet en wij dus niet direkt betrokken zijn bij de bepaling van de omvang en de aard van de inventaris, daarvan zeggen we géén subsidie op de afschrij ving. Pas wanneer de vervanging aan de orde is zou dat, de vervangings investering dus, subsidiabel geacht kunnen worden. Waarom doen we dat Kijk, als een investering plaatsvindt op grond van een gift dan kan het zo zijn dat daar waar, dat is een extreem geval, daar waar wij nee zeggen tegen een investering en vervolgens de betreffende instelling een gift krijgt waarmee de investering wel wordt gepleegd, dat je dan voor de situ atie komt dat je het volgende jaar via de afschrijving dezelfde investe ring wel zal moeten subsidiëren. Om dat te voorkomen willen we de afschrij ving, het subsidiabel stellen van de afschrijving, uitstellen totdat die vervangingsinvestering aan de orde is en door onszelf mogelijk wordt over genomen. De heer HUIJPEN: Akkoord met het voorstel, voorzitter, tot vaststelling van een subsidie voor 1986 voor de stichting beheer "de Schuur". Naar aan leiding van de toelichting van de wethouder is de VVD-fraktie wel van me ning dat die afschrijvingskosten zouden moeten worden meegenomen. Volgens onze inschatting is het van ondergeschikt belang wie nu uiteindelijk de financierder is. Over een X-aantal jaren zal deze inventaris niet meer bruikbaar zijn en zal overgegaan moeten worden tot aanschaf van een an dere inventaris en door die afschrijving wel mee te nemen krijgt de stich ting gelegenheid om aan een stukje vermogensvorming te doen, waardoor er op langere termijn middelen gereserveerd worden om aan vervangingsinves tering te doen. Dat was met betrekking tot die afschrijvingstermijn, wat ik op wilde merken. Ik heb nog een laatste opmerking, mijnheer de voorzit ter. De VVD-fraktie houdt wel vast aan een eigen bijdrage voor 1987. De stichting heeft de mogelijkheid om meerdere gebruikers van de akkommodatie toe te laten. Daaruit kunnen wellicht inkomsten worden vergaard en uit de ingekomen stukken blijkt dat er al een kandidaat eventueel daarvoor in zou zijn. De heer DEN BRABER: Mijnheer de voorzitter, mijn fraktie is het er niet mee eens met het advies van de welzijnscommissie om de afschrijving mee te nemen in de subsidieverlening. Ik vind het een beetje vreemd. Je kunt toch niet afschrijven op lasten die er niet zijn en bovendien denk ik dat je de stichting er geen dienst mee bewijst, want halverwege het pread vies staat vermeld dat we er van uitgaan dat zij vanaf volgend jaar toe zullen komen met die 37.000,en als er dan ook nog afschrijving in zit voor lasten ter waarde van 5.000, dan zal dat inhouden dat zij veel verder terug moeten dan het college nu voorstelt. Nu ik het heb over die afspraken voor volgend jaar, ik denk dat het erg moeilijk gaat worden voor deze stichting, om daar aan te voldoen. Ik heb die begroting eens bekeken en er zitten eigenlijk weinig posten op waarvan je nu zegt van daar zou op bezuinigd kunnen worden, misschien wat op onderhoud en het college gaat er van uit dat die stichting wel inkomsten zal verwerven. Als we er van uitgaan van het feit dat het bereik nu toch al vrij groot is, dat de bezettingsgraad vrij hoog is. Nou zou ik niet weten op welke

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1986 | | pagina 58