-19- dacht dat het misschien toch duidelijker was zoals in de commissie ook aan de orde is geweest, dat er de intentie in de commissie eigenlijk al meerdere malen is uitgesproken om met name die gebieden aan het buitenge bied te onttrekken en toe te voegen aan andere bestemmingsplannen. Dat het als zodanig helemaal geen buitengebied meer is. De VOORZITTER: Ja, daarmee zegt u niet dat het over deze gebieden gaat maar die gebieden die daarvoor in aanmerking komen. De heer DU PONT: Ja, waar de betrokkenen de vergelijking mee leggen, dat daar dergelijke situaties wel mogelijk zijn. De heer VAN EIJKEREN: Ja, dat is correct, voorzitter. In de woorden die de heer Du Pont gebruikt, dat is ook ongeveer de terminologie die in de commissie gebruikt is. Dus als het in die zin wordt bijgesteld, dan denk ik dat het correcter, maar in ieder geval ook duidelijker is naar de men sen toe. Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen. 12.1. Voorstel tot afwijzing van een verzoek tot gedeeltelijke herziening van het bestemmingsplan "Buitengebied" Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen. 13. Voorstel tot wijziging van de Regeling Streekgewest Westelijk Noord- Brabant ten behoeve van de oprichting van een regionaal werkgelegenheids- instituut De VOORZITTER: Hierbij moet ik iets toevoegen namens het college. Ik heb contact gehad met de notaris, die de concept-statuten voor het R.W.I. heeft ontworpen. Dat naar aanleiding van het feit dat wij u voorstelden om als voorwaarde aan de medewerking tot de wijziging van de gemeenschap pelijke regeling te verbinden, zowel de voorwaarde om als mede-oprichter in de statuten gekend te worden alsook om met de vijf gemeenten die geza menlijk die aandelen gaan kopen een kwaliteitszetel in de raad van commis sarissen te krijgen. Nu is het zo dat die vermelding als mede-oprichter niet op problemen stuit, maar het is juridisch onmogelijk om die kwali teitszetel geregeld te krijgen. Dat is exclusieve recht van de aandeel houdersvergadering en dat moet dus geregeld worden via een intern stuk, waarbij de notaris erop wees dat via dat interne stuk bijvoorbeeld ook geregeld wordt de verplichting om een bijdrage te leveren in de exploita tie van het R.W.I. Nou, dat is gebruikelijk om dat in dit soort stukken te doen en hij verwonderde zich erover dat overheden dat kennelijk moei lijker vinden dan mensen in het bedrijfsleven. Wij hebben er in het col lege heel even over van gedachten gewisseld en stellen u voor om ons te beperken wat de voorwaarde betreft tot de vermelding als mede-oprichter en verder akkoord te gaan met het vastleggen in een intern stuk, dat de vijf gemeenten een commissaris leveren. Met die kanttekening wil ik het voorstel graag aan u voorleggen. De heer VAN HOEK: Is er bekend, voorzitter, welk roulatiesysteem er ge bruikt gaat worden De VOORZITTER: Nee, het is zo dat wij als initiatiefnemer tot de aankoop ook het initiatief hebben genomen tot overleg. Wij zijn met de vijf porte feuillehouders bijeen geweest en de vijf gemeentesecretarissen en we heb ben afgesproken dat we onder andere op een uniforme wijze zullen reageren naar het streekgewest. Die vijf gemeenten zijn ook allemaal op de hoogte van het feit dat ik net die mededeling heb gedaan en we hebben afgespro-

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1986 | | pagina 114