-19-
dacht dat het misschien toch duidelijker was zoals in de commissie ook
aan de orde is geweest, dat er de intentie in de commissie eigenlijk al
meerdere malen is uitgesproken om met name die gebieden aan het buitenge
bied te onttrekken en toe te voegen aan andere bestemmingsplannen. Dat
het als zodanig helemaal geen buitengebied meer is.
De VOORZITTER: Ja, daarmee zegt u niet dat het over deze gebieden gaat
maar die gebieden die daarvoor in aanmerking komen.
De heer DU PONT: Ja, waar de betrokkenen de vergelijking mee leggen, dat
daar dergelijke situaties wel mogelijk zijn.
De heer VAN EIJKEREN: Ja, dat is correct, voorzitter. In de woorden die
de heer Du Pont gebruikt, dat is ook ongeveer de terminologie die in de
commissie gebruikt is. Dus als het in die zin wordt bijgesteld, dan denk
ik dat het correcter, maar in ieder geval ook duidelijker is naar de men
sen toe.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
12.1. Voorstel tot afwijzing van een verzoek tot gedeeltelijke herziening
van het bestemmingsplan "Buitengebied"
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen.
13. Voorstel tot wijziging van de Regeling Streekgewest Westelijk Noord-
Brabant ten behoeve van de oprichting van een regionaal werkgelegenheids-
instituut
De VOORZITTER: Hierbij moet ik iets toevoegen namens het college. Ik heb
contact gehad met de notaris, die de concept-statuten voor het R.W.I.
heeft ontworpen. Dat naar aanleiding van het feit dat wij u voorstelden
om als voorwaarde aan de medewerking tot de wijziging van de gemeenschap
pelijke regeling te verbinden, zowel de voorwaarde om als mede-oprichter
in de statuten gekend te worden alsook om met de vijf gemeenten die geza
menlijk die aandelen gaan kopen een kwaliteitszetel in de raad van commis
sarissen te krijgen. Nu is het zo dat die vermelding als mede-oprichter
niet op problemen stuit, maar het is juridisch onmogelijk om die kwali
teitszetel geregeld te krijgen. Dat is exclusieve recht van de aandeel
houdersvergadering en dat moet dus geregeld worden via een intern stuk,
waarbij de notaris erop wees dat via dat interne stuk bijvoorbeeld ook
geregeld wordt de verplichting om een bijdrage te leveren in de exploita
tie van het R.W.I. Nou, dat is gebruikelijk om dat in dit soort stukken
te doen en hij verwonderde zich erover dat overheden dat kennelijk moei
lijker vinden dan mensen in het bedrijfsleven. Wij hebben er in het col
lege heel even over van gedachten gewisseld en stellen u voor om ons te
beperken wat de voorwaarde betreft tot de vermelding als mede-oprichter
en verder akkoord te gaan met het vastleggen in een intern stuk, dat de
vijf gemeenten een commissaris leveren. Met die kanttekening wil ik het
voorstel graag aan u voorleggen.
De heer VAN HOEK: Is er bekend, voorzitter, welk roulatiesysteem er ge
bruikt gaat worden
De VOORZITTER: Nee, het is zo dat wij als initiatiefnemer tot de aankoop
ook het initiatief hebben genomen tot overleg. Wij zijn met de vijf porte
feuillehouders bijeen geweest en de vijf gemeentesecretarissen en we heb
ben afgesproken dat we onder andere op een uniforme wijze zullen reageren
naar het streekgewest. Die vijf gemeenten zijn ook allemaal op de hoogte
van het feit dat ik net die mededeling heb gedaan en we hebben afgespro-